کد خبر: 651949
تاریخ انتشار :

رتبه بندی معلمان | رتبه بندی فرهنگیان

خبر خوش برای معلمان | اجرای طرح رتبه بندی معلمان در آینده بسیار نزدیک

طرح رتبه بندی معلمان توسط دولت به کمیسیون‌های تخصصی ارسال شده و در کمیسیون های تخصصی دولت در حال بررسی است و در آینده بسیار نزدیک ابلاغ و اجرایی می‌شود.

خبر خوش برای معلمان | اجرای طرح رتبه بندی معلمان در آینده بسیار نزدیک
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

طرح رتبه‌بندی معلمان دارای ابعاد و زوایای مختلفی است که فرهنگیان باید نسبت به آن آشنایی داشته باشند. رتبه‌بندی معلمان بر اساس اعلام مسوولان وزارت آموزش و پرورش فرآیندی است که منجر به ارتقای کیفیت در آموزش و پرورش می‌شود و هدف مستقیم رتبه بندی معلمان افزایش حقوق نیست اما منجر به افزایش حقوق هم می‌شود. مرحله اول طرح رتبه ‌بندی معلمان در نیمه ابتدایی سال ۹۴ با بار مالی ۱۳۰۰ میلیارد تومان اجرا شد. در ادامه آخرین خبر از رتبه بندی معلمان را می خوانیم.

رتبه بندی معلمان

مدیرکل آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران گفت: با همراهی که در مجلس و کمیسیون‌های تخصصی آموزش و پرورش اتفاق افتاد ، بحث رتبه بندی بوده و در حال سیر مراحل اداری است. مهم‌ترین اتفاقی که در رتبه بندی معلمان انجام می‌گیرد سطح بندی و رتبه بندی معلمان در حوزه های مختلف می‌باشد.

مسعود بهرامی مدیرکل آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران ظهر دوشنبه ۱۹ اردیبهشت ماه در مراسم تجلیل از معلمان نمونه و برتر شهرستان قرچک که در سالن اجتماعات کانون فرهنگی تربیتی ملائک برگزار شد ، اظهار کرد: در حال حاضر منطقه دیار ۱۵ خرداد ، دیار سرلشکر ستاری ، دیار همکار فرهنگی متوفی جعفر کاظمی که در مسائل امور تربیتی زحمات زیادی کشیدند قرار داریم، جا دارد از زحمات همه همکارانم در آموزش و پرورش شهرستان های استان تهران تقدیر کنم که در ایام کرونا زحمات زیادی کشیدند.

وی ادامه داد: بزرگترین سرمایه ای که در آموزش و پرورش داریم معلم است ، باید از مقام معلم و همچنین سرمایه هایی که در آموزش و پرورش داریم تجلیل کنیم، یکی از مصادیقی که می‌شود از مقام معلم تکریم انجام گیرد کلامی است، دومین نوع تکریم شنیدن مشکلات همکاران فرهنگی و حضور در مدارس است که در حال انجام است.

مدیرکل آموزش و پرورش شهرستان های استان تهران افزود: از همکاران فرهنگی می‌خواهم در بیان جملات و کلمات اهتمام لازم و کافی را داشته باشند ، نباید منزلت و عزت همکاران فرهنگی با بیان بعضی جملات از بین برود ، به نحوی رفتار کنید که اقدامات ارزشی در راستای تکریم همکاران به ضد ارزش تبدیل نشود.

معاون حقوقی و امور مجلس وزیر آموزش و پرورش بابیان اینکه تلاش می شود رتبه بندی و افزایش حقوق این طرح شامل کادر اداری نیز بشود، گفت: ۳۸ هزار میلیارد تومان برای طرح رتبه بندی معلمان اختصاص یافت.

احمدی لاشکی بابیان اینکه معلمان در روزهای همه گیری کرونا با اهتمام در آموزش های مجازی تلاش کردند، افزود: محتوای دروس آموزشی باید به روز و اصلاح شود.

وی به طرح رتبه بندی معلمان اشاره و با بیان اینکه ۲۵ هزار میلیارد تومان اعتبار ابتدایی طرح تصویب شده رتبه بندی معلمان بود که نمایندگان مجلس ۱۳ هزار میلیارد تومان نیز به آن اضافه کردند و با ۳۸ هزار میلیارد تومان طرح رتبه بندی معلمان شروع خواهد شد، گفت: اگر چه این میزان اعتبار کم است اما شروع خوبی خواهد بود ضمن اینکه این طرح بسیار زودتر از اینها باید در آموزش پرورش به اجرا در می آمد.

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه رتبه بندی به دنبال ارتقاء جایگاه معلمان بوده و باید معلمان رتبه بندی شوند، اضافه کرد: مهمترین نکته نظام رتبه بندی معلمان را ارتقاء جایگاه، منزلت و کرامت معلمان و همچنین کیفیت آموزشی تشکیل می‌دهد.

وی افزود: در آیین نامه اجرایی نظام رتبه بندی معلمان قانونگذار در ماده ۹ این قانون شفاف بیان کرده وزارت آموزش و پرورش باید با همکاری سازمان امور اداری و استخدامی، سازمان برنامه و بودجه و دو نفر از نمایندگان عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات و فناوری با هم آیین نامه را بنویسند که این آیین نامه نوشته شده و تقدیم دولت شد و دولت باید مصوبه آن را به ما اعلام‌کند تا نسبت به اجرای آن اقدام شود.

مهدی اسماعیلی ضمن تبریک و گرامیداشت هفته معلم با اشاره به قرار گرفتن طرح ساماندهی کارکنان آموزش و پرورش در دستور کار صحن علنی مجلس، اظهار کرد: در طرح تهیه شده که قرار است در صحن علنی مجلس مورد رسیدگی قرار گیرد، تمامی معلمان اعم از خرید خدماتی، برون سپار، حق التدریس، نهضت سوادآموزی،قرآنی، پیش دبستانی و مدارس غیردولتی که بار بزرگی از نظام آموزشی را بر دوش دارند ، با برخی ملاحظات وضرایب سنواتی تعیین تکلیف استخدامی شوند. 

نماینده مردم میانه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه  مخاطب این طرح تمام نیروهای آزاد و غیر رسمی آموزش و پرورش هستند اظهار امیدواری کرد که درآینده نزدیک کمبود نیروی انسانی آموزش وپرورش مرتفع گردد.

اسماعیلی یادآور شد: این طرح حاصل چندین ماه کار کارشناسی در کمیسیون آموزش است تا علاوه بر رفع نیاز و جبران کمبودهای نیروی انسانی آموزش و پرورش، به جذب و بکارگیری معلمان باتجربه وبا کیفیت منجر گردد.

وی یاداورشد به موجب این طرح همه افراد علاقه مند به شغل معلمی می‌توانند به موجب مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در آزمون مربوطه (ماده ۲۸)   شرکت کنند.

اسماعیلی اضافه کرد: اما این طرح برای افرادی که سابقه کار معلمی در آموزش و پرورش دارند در آزمون استخدامی ضرایبی ویژه در نظر می‌گیرد تا صلاحیت حرفه‌‎ای این معلمان در آزمون استخدامی لحاظ و شانس قبولی آنان افزایش یابد. 

رئیس کمیته آموزش وپرورش کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه این طرح شامل 9 ماده بوده گفت: این طرح با امضای بیش از ۷۰ نماینده مجلس در اولویت رسیدگی در صحن مجلس قرار دارد و انتظار می‌رود با اعلام هیأت رئیسه مجلس، احتمالا تا ۴۵ روز آینده در دستور کار صحن علنی مجلس قرار گیرد.

علیرضا منادی سپیدان رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کمیسیون آموزش و تحقیقات قوه مقننه گام‌های بزرگی را برداشته است، گفت: یکی از این گام‌ها قانون رتبه بندی معلمان بود که در این سال ها اتفاق افتاد، پیگیری نمایندگان باعث شد دولت قبلی با عجله لایحه را تقدیم مجلس کند.

وی افزود: معلمان براساس قانون رتبه بندی، جایگاه مشخصی پیدا کرده‌اند و تحولی بزرگ شروع شده است.

رئیس کمیسیون آموزش مجلس ادامه داد:برای اجرای این طرح، 50 هزار میلیارد تومان اعتبار تخصیص یافته است با این لایحه یک میلیون و 800 هزار تا پنج میلیون تومان حقوق معلمان افزایش می‌یابد.

منادی‌سپیدان اظهار کرد: آیین نامه اجرایی این طرح از سوی دولت در 25 اردیبهشت ماه ابلاغ خواهد شد، ابلاغ این آیین نامه باعث می‌شود در ماه آتی یعنی تا آخر خرداد رتبه بندی معلمان معلوم شود.

نماینده تبریز در مجلس گفت:اعتلای آموزش و پرورش و اجرای صحیح رتبه بندی معلمان به خوبی انجام شود.

​یوسف نوری شامگاه پنجشنبه در نشست صمیمی با فرهنگیان شهرستان مریوان با بیان اینکه اواخر دولت قبل موضوع رتبه بندی مطرح شد، افزود: این موضوع بدون هیچگونه کار کارشناسی شده با مشکلات زیادی مواجه بود و باوجود اینکه دولت قبل هشت سال فرصت داشت این موضوع را نهایی و اجرایی کند اما آن را به دولت بعدی موکول کرد.

وی ادامه داد: اعتبار رتبه بندی از ۲۰۰ هزار میلیارد ریال برای سه سال به ۶۸۰ هزار میلیارد ریال افزایش پیدا کرد که ۳۸۰ هزار میلیارد ریال امسال اضافه شده و اعتبار رتبه بندی با همکاری دولت، شورای نگهبان و مجلس شورای اسلامی اکنون سه و نیم برابر شده و به تصویب رسیده است.

وزیرآموزش و پرورش با بیان اینکه کار رتبه بندی معلمان در حال انجام است، افزود: معلمان شاغل در ادارات و معلمان استثنایی شامل این طرح نمی شدند که در آیین نامه جدید این موارد اصلاح شده و برای معلمین ابتدایی مرزی و مناطق محروم هر سال سه ماه ارفاق در نظر گرفته شده و هر چهار سال یک رتبه دریافت خواهند کرد و همچنین نخبگان هم برای بار اول سه سال یک رتبه در نظر گرفته شده است.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    Markets

    دیگر رسانه ها