کد خبر: 652130
تاریخ انتشار :

سفر امیر قطر به تهران، آغاز فصل جدیدی از روابط همسایگی

کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا گفت: دولت قطر در چند سال اخیر دریافته است یکی از کشورهای مورد اعتماد و اطمینان که بتوانند با آن روابط حسنه برقرار کنند لذا سفر امیر قطر به تهران، می‌تواند آغاز فصل جدیدی از روابط همسایگی باشد.

سفر امیر قطر به تهران، آغاز فصل جدیدی از روابط همسایگی
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

 جعفر قنادباشی با اشاره سیاست راهبردی ایران در تعامل با کشورهای همسایه، گفت: قطر همواره در میان کشورهای حوزه جنوبی خلیج فارس، مواضع بسیار بهتری نسبت به دنیای اسلام و کشورهای منطقه داشته و در برخی از ائتلاف‌هایی که موجب به وجود آمدن مشکلاتی برای منطقه بوده، شرکت نکرده است و در موضع‌گیری علیه سیاست‌های ارتجاعی منطقه، مواضع قابل قبولی را از خود نشان داد.

این کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا اضافه کرد: از آنجایی که سیاست ایران یک سیاست هم‌زیستی مسالمت‌آمیز و همگرایی با کشورهای منطقه‌ای است، طبیعتا قطر یکی از کشورهایی است که در مرتبه بالاتری از دیگر کشورها برای حضور در این هم‌زیستی مسالمت‌آمیز قرار دارد و این به رفتارهای چند سال اخیر این کشور برمی‌گردد.

وی یادآور شد: زمانی که ترامپ خواستار تحریم ایران توسط کشورهای منطقه شد، قطر با آمریکا برای پر کردن خلأ نفتی ایران، همکاری نکرد و حتی گاهی مورد خشم برخی از کشورهای منطقه قرار گرفت و تحریم شد.

قنادباشی تصریح کرد: دولت قطر در چند سال اخیر دریافته است یکی از کشورهای مورد اعتماد و اطمینان که بتوانند با آن روابط حسنه برقرار کنند و از جانب این کشور مورد فشارهای مختلف قرار نگیرند، ایران است و این یک دریافتی است که قطر در عرصه عمل به آن رسیده است.

این کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا اظهار کرد: زمانی که همه کشورها قطر را تحریم کردند، ایران بود که همه امکانات را در اختیار آن‌ها قرار داد تا بتوانند رفت‌ و آمدهای اقتصادی خود را داشته باشند و برای این تحریم اقتصادی راه‌هایی داشته باشند.

وی با تأکید بر اینکه در حال حاضر جمهوری اسلامی ایران با روی کار آمدن آقای رئیسی و سیاست دولت سیزدهم مبنی بر گسترش روابط با همسایگان است، افزود: طبیعتا این سفر یکی از نشانه‌های اجرای این سیاست نه در حرف، بلکه در عرصه عمل است.

این کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا با اشاره به میزبانی قطر از مسابقات جام جهانی، گفت: دولت قطر نیازمند همکاری‌های منطقه‌ای در زمینه رفت‌وآمدهای هوایی و همچنین همکاری‌های توریستی است. پیش از این مذاکراتی درمورد امکان اقامت تماشاگران بازی‌های جام‌جهانی در برخی از مناطق جنوبی ایران انجام شده است که اگر علاقه‌مند هستند، از ایران نیز دیدن کنند.

قنادباشی با تأکید بر اینکه یکی از مسائل بسیار مهم، مسئله گردشگری است، خاطرنشان کرد: دو اشتراک دیگر نیز بین ایران قطر وجود دارد که در زمینه نفت و گاز است. لذا می‌توان گفت در زمان حضور هیات قطری در ایران، مذاکراتی در زمینه منابع و مخازن مشترک دو کشور در خلیج فارس خواهیم داشت.

ایرنا

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها