کد خبر: 652315
تاریخ انتشار :

نگاه تحلیلگر/گفتگوی نامه‌نیوز با مهدی مطهرنیا

بازگشت به وین اهمیتی ندارد/وارد پروسه مذاکره برای مذاکره شدیم

تحلیلگر مسائل سیاست خارجی گفت: اگر هیچ کدام از طرفین نخواهند از موضع خود کوتاه بیایند توافقی صورت نمی گیرد، لذا مذاکره برای انجام مذاکره هدف قرار می گیرد که این وضعیت برای ایران بیش از آمریکا هزینه آور است.

بازگشت به وین اهمیتی ندارد/وارد پروسه مذاکره برای مذاکره شدیم
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه نیوز: گویا قرار است دوباره چراغ مذاکرات وین روشن شود و طرف های برجامی گفتگوها را بعد از 100 روز توقف از سر بگیرند.

مهدی مطهرنیا در گفتگو با نامه نیوز درباره احیای گفتگوهای برجامی گفت: آنچه صحنه تحولات نشان می دهد، لبه مقاومت شکننده است. اروپا هم اکنون می خواهد حلقه اتصال میان ایران و آمریکا باشد و مثل یک لایه چسبنده دو سطح غیرهمسان با لبه های پراصطکاک را با هم مرتبط سازد.

وی افزود: اروپا نمی خواهد ارتباط خود را با تهران از دست بدهد اما همزمان با سطح سخت دیگری یعنی آمریکا رو به رو است که چیره گی آن بر اروپا بیش از پیش احساس می شود. از طرفی اروپا با ایرانی رو به رو است که آمریکا را دشمن خود و اروپا را متحد آمریکا می داند. پس وضعیت این لایه چسبنده شکننده است.

این استاد دانشگاه اظهار کرد: سفر انریکه مورا به تهران در جهت مأموریت ایجاد چسبندگی بین 1+5 انجام شد. اروپایی ها نمی خواهند میراث دیپلماتیک شان از دست برود بنابراین معتقدم مذاکرات وین در لبه مقاومت شکننده قرار دارد و اروپا تلاش می کند با مقاومت این لبه های آماده فرو ریزش را با قدرت به همدیگر بچسباند و اجازه از بین رفتن مذاکرات وین را ندهد.

وی ادامه داد: همه به نیکی می دانند در واشنگتن دولتی متزلزل روی شن روان حاکم است که نمی تواند همه تحریم ها علیه تهران را بردارد، حتی تحریم های ترامپی به طور کامل توسط دولت بایدن برداشتنی نیست. در عین حال اکثریت کرسی های کنگره که امروز در اختیار دموکرات هاست دارد از دست می رود، هر چند حتی با همین کنگره دموکرات نیز شاهد هستیم که اکثریت اعضای مجلس نمایندگان آمریکا با یکدیگر علیه ایران متحدند.

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی بیان کرد: با اکثریت شدن جمهوری خواهان در مجلس نمایندگان آمریکا و احتمال روی کارآمدن یک دولت جمهوری خواه در 2024 توافق با تهران آن گونه که حداقل تهران خواهان آن است به هیچ وجه به وجود نخواهد آمد. از این طرف در تهران نیز دولتی سرکار است که با توجه شعارهای گذشته اش درباره برجام و آمریکا، اگر نتواند دستاوردی بیش از برجام را از مذاکرات وین به تهران بیاورد، در میان هواداران خود دچار تزلزل ایدئولوژیک و ترک استراتژیک خواهد شد که این اتفاق ضربه شدیدی به دولت انقلابی تهران می زند.

وی ادامه داد: رسیدن به یک توافق با ویژگی هایی که دو طرف اصطکاک با هم دارند بسیار سخت به نظر می رسد و لایه چسبنده اروپا در وضعیت مقاومت نیز نخواهد توانست آن طور که باید و شاید به نقش خود عمل کند. توافقی هم اگر صورت گیرد نخواهد توانست در برگیرنده شروطی باشد که رهبر انقلاب درباره انجام مذاکرات مشخص کردند.

مطهرنیا با اشاره به فرسایشی بودن روند مذاکرات، گفت: امروز بازگشت به وین اهمیتی ندارد چون مذاکره ابزاری برای رسیدن به هدف است اما هدف گذاری های تهران و واشنگتن در یک جریان سیم پیچی شده بسیار سخت قرار دارد که در تقابل با یکدیگر هیچگونه ارتباطی را متصور نمی گذارد.

وی افزود: ایران خواهان برداشتن همه تحریم ها، راستی آزمایی لغو تحریم ها و تضمین عدم خروج دوباره آمریکا از برجام است اما این را آمریکا نمی پذیرد. از طرف دیگر آمریکا خواهان این است که فعالیت های ایران علاوه بر حوزه هسته ای درباره مسائل منطقه ای و موشکی نیز محدود شود اما ایران این را نمی پذیرد.

این استاد دانشگاه یادآور شد: امروز اگر سخن از مذاکره گفته می شود تنها برای مشغول داشتن افکارعمومی در دو کشور ایران و آمریکا است. اگر هیچ کدام از طرفین نخواهند از موضع خود کوتاه بیایند توافقی صورت نمی گیرد، لذا مذاکره برای انجام مذاکره هدف قرار می گیرد که این وضعیت برای ایران بیش از آمریکا هزینه آور است.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها