کد خبر: 652415
تاریخ انتشار :

قطر به دنبال توسعه روابط اقتصادی با ایران است

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: قطر در طول سال‌های اخیر، روابط ارزشمندی با ایران داشته است و همواره به دنبال توسعه روابط اقتصادی با ایران است.

قطر به دنبال توسعه روابط اقتصادی با ایران است
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

جلیل رحیمی جهان آبادی درباره سفر امیر قطر به ایران و دیدار به آیت الله سید ابراهیم رییسی، رییس جمهور کشورمان گفت: کشور قطر از جمله کشورهایی است که روابط حسنه‌ای در چهار دهه اخیر با جمهوری اسلامی ایران داشته است. حتی در ایام پر تنش روابط ما با برخی از کشورهای منطقه، قطر تلاش کرده که سیاست منصفانه و برادرانه‌ای را با جمهوری اسلامی ایران اتخاذ کند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی افزود: ایران و قطر در حوزه نفتی و صادرات و واردات هم در این سال‌ها روابط ارزشمندی با ایران داشته است و این روابط رو به توسعه است.

وی با اشاره به روابط دو کشور در حوزه گاز عنوان کرد: سه کشور ایران،‌ روسیه و قطر موسس اوپک گازی هستند و همکاری آنها در حوزه گاز می‌تواند تاثیر بسیار زیادی بر قیمت جهانی گاز داشته باشد.

نماینده مردم تربت‌جام و باخرز با اشاره به سفر اخیر رییس جمهور به قطر گفت: آقای رییسی در سفر گذشته خود برخی از موارد همکاری دو کشور را بررسی کردند و متقابلا سفر امیر قطر هم پاسخی است به سفر رییس جمهور ما و هم تلاشی برای بهبود روابط دوجانبه و سطح تعاملات است.

رحیمی جهان آبادی درباره برخی دیگر از اهداف سفر امیر قطر به ایران اظهار داشت: بررسی مشکلات فرهنگی اتباع ایران در قطر و همچنین برخی از اتباع این کشور در ایران، سرمایه گذاری قطر در ایران به ویژه در حوزه‌های گردشگری و بررسی مسائل کشورهای یمن و افغانستان از جمله مسائلی است که قطر تلاش کرده دراین حوزه‌ها روابط خود را با ایران گسترش دهد.

این نماینده مجلس با اشاره به نقش میانجیگری قطر در مذاکرات هسته‌ای به عنوان دیگر هدف حضور امیر قطر در ایران گفت: بسیاری از کشورهای منطقه از سیاست‌های غربی‌ها به ویژه آمریکا در منطقه خلیج فارس نگران هستند و تلاش می‌کنند این مشکل را به نحوی حل کنند. از جمله به دلیل اشتباهات و دیدگاه‌های نادرستی که آمریکایی‌ها در پرونده هسته‌ای ایران دارند، کشور قطر تلاش می‌کند دیدگاه‌های ایران را به طرف آمریکایی و دیدگاه‌های آنها را به جمهوری اسلامی به عنوان یک میانجی منتقل کند تا این مشکل را به نحوی به سرانجام برساند.

وی تاکید کرد: درحوزه میانجیگری، جمهوری اسلامی ایران از وساطت کشورهای نظیر عمان، عراق،‌ قطر برای تنش زدایی در روابط ایران و آمریکا، ایران و عربستان و ایران و برخی از کشورهای اروپایی، استقبال می‌کند. چرا که رویکرد ایران ایجاد فضای مثبت و آرام در منطقه است.

رحیمی جهان آبادی ادامه داد: سیاست جمهوری اسلامی ایران، این است که کشورهای منطقه بدون دخالت کشورهای خارجی مسائل و برنامه‌های خود را دنبال کنند و تنش‌های کشورهای بزرگ به منطقه خلیج فارس منتقل نشود.

وی در خصوص تاثیر این میانجی گری در روابط دوجانبه گفت: این موضوع به دیدگاه واقع گرایانه طرف غربی بستگی دارد. اگر طرف غربی و اروپایی واقعیت های خلیج فارس و خاورمیانه را بپذیرند به قدر مسلم تصمیم های عاقلانه تری خواهند گرفت.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران با برخورداری از قدرت نظامی و نفوذ سیاسی، از کشورهای شاخص خاورمیانه است و غرب باید این واقعیت را قبول کند.

وی تاکید کرد: به نفع آمریکا و جهان است که به آسیب دوجانبه که با خروج آمریکا از برجام آغاز شد، پایان دهند، جمهوری اسلامی ایران برای این موضوع تلاش می‌کند.

ایرنا

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها