کد خبر: 652745
تاریخ انتشار :

قهرمان‌پور: در کوتاه‌مدت گشایشی در مذاکرات رخ نمی‌دهد

رحمان قهرمان‌پور گفت: اگر احیانا مذاکرات به نتیجه برسد، در صورتی که جمهوری‌خواهان به قدرت برسند، بار دیگر از برجام خارج می‌شوند.

قهرمان‌پور: در کوتاه‌مدت گشایشی در مذاکرات رخ نمی‌دهد
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

سایت فردا نوشت: مذاکرات وین همچنان در حالت تعلیق است و هیچ خبری از آن منتشر نمی شود. در این میان سفر اخیر انریکه مورا به ایران و سخن او مبنی بر اینکه مذاکرات از سر گرفته می شود، زمزمه هایی را مطرح کرد که ممکن است در آینده ای نزدیک باز هم شاهد ازسرگیری مذاکرات باشیم. اما همچنان مشخص نیست که نتیجه نهایی چه زمانی به دست  می آید.

رحمان قهرمان، تحلیلگر مسائل سیاست خارجی درباره این موضوع به «فردا» گفت: «به نظر می‌رسد در کوتاه‌مدت گشایشی در موضوع مذاکرات رخ نخواهد داشت. مذاکرات از نظر فنی تمام شده اما بحث‌هایی محتوایی باقی مانده است؛ از جمله خروج سپاه از لیست تروریستی که آمریکا حاضر به انجام این کار نیست و از ابتدا هم مشخص بود هرچه جلو برویم دست بایدن بسته‌تر می‌شود و جمهوری‌خواهان بر او فشار بیشتری می‌آورند. اکنون هم باید دانست که اگر احیانا مذاکرات به نتیجه برسد، در صورتی که جمهوری‌خواهان به قدرت برسند، از برجام بار دیگر خارج می‌شوند».

او ادامه داد: «در شرایط کنونی، بایدن در وضعیت سختی قرار دارد از یک‌سو تحت فشار جمهوری‌خواهان در آمریکاست و از سوی دیگر ایران هم از این مسئله کوتاه نمی‌آید زیرا موضوع سپاه برای ایران دارای اهمیت است و نباید فراموش کرد که سپاه نیروی نظامی کشور ایران است و اصلا معقول نیست که نیروی نظامی رسمی یک کشور تحریم شود».

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا ممکن است دو طرف به توافقی مشروط دست یابند، گفت: «در گذشته هم بحث توافق مشروط وجود داشت و گفته می‌شد که فریز در برابر فریز اجرا شود؛ به این معنی که تنش‌ها در همین حد باقی بماند. اکنون هم برخی می‌گویند که توافقی کمتر از آنچیزی که مدنظر بوده به دست آید و ایران تعهدات کمتری بدهد و آمریکا هم تحریم های کمتری را رفع کند. البته در آن صورت، توافق به دست آمده مورد حمایت شورای امنیت نخواهد بود. حالا این طرح یعنی توافق کمتر مبهم است و فعلا باید دید مذاکرات از سر گرفته می شود یا خیر».

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها