کد خبر: 652791
تاریخ انتشار :

مسکن ملی | ثبت نام مسکن ملی

خبر مهم برای متقاضیان مسکن ملی | ویرایش اطلاعات نهضت ملی مسکن

مدیرکل راه وشهرسازی استان تهران گفت: تا پایان امشب مهلت ویرایش اطلاعات متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن در تهران به اتمام رسیده و تاکنون برنامه ای برای تمدید مجدد آن اعلام نشده است.

خبر مهم برای متقاضیان مسکن ملی | ویرایش اطلاعات نهضت ملی مسکن
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

در طرح مسکن ملی، دیگر ساختمان‌های بلند مرتبه ساخته نمی‌شود بلکه تعداد طبقات در این طرح نهایتا ۷ طبقه است.شرایط طرح مسکن ملی به این صورت است که فرد متقاضی این طرح باید دارای شرایط مکانی و مادی خاصی باشد. متقاضیان طرح مسکن ملی نباید از سال ۱۳۸۴ واحد مسکونی داشته باشند.ثبت نام مسکن ملی برای افرادی مجاز است که از ابتدای انقلاب تاکنون از تسهیلات و امکانات دولتی در بخش زمین و مسکن استفاده نکرده باشند.در ادامه به آخرین خبر از  مسکن ملی  می پردازیم.

مسکن ملی

خلیل محبت خواه گفت:  امروز آخرین مهلت ویرایش اطلاعات ثبت نام کنندگان نهضت ملی مسکن  است و این مهلت دیگر تمدید نمی شود  در صورتی که  متقاضیان شهر تهران که پیش از این در شرق تهران از جمله بومهن ،رودهن ،  دماوند ثبت نام کرده بودند با انتخاب گزینه انصراف و یا  یرایش اطلاعات خود  را   یکی از شهرهای پرند، هشتگرد و ایوانکی  را انتخاب کنند.

به گفته مدیرکل راه وشهرسازی استان تهران تمام افراد مجرد که در سامانه نهضت ملی مسکن ثبت نام کرده باید فرم تعهد ازدواج خود را از دفتر خانه دریافت کرده و هرچه سریعتر اقدام به بارگذاری این فرم در سامانه کنند تا مراحل ثبت نام آنها تکمیل شود.

مسکن ملی

رستم قاسمی: در نهضت ملی مسکن هدف اصلی صرفا خانه سازی نیست بلکه شهرسازی است.  

تصمیم داریم برای مردم زمینه استفاده از تمامی امکانات در بخش های بهداشتی، آموزشی و ورزشی و حمل و نقل را فراهم کنیم.

رستم قاسمی در جریان سفر هیات دولت به آذربایجان‌غربی و در آیین بهره‌برداری از پالایشگاه قیر ارومیه، اظهار داشت: استان آذربایجان غربی یکی از استان‌های با ویژگی های خاص است که اقوام مختلف در کنارهم برادرانه زندگی می‌کنند.

وی با اشاره به اهداف وزارت راه در دولت سیزدهم، گفت: ما در وزارتخانه در ۲ حوزه راه و مسکن مشغول خدمت هستیم، در حوزه مسکن طبق نیاز مردم و تعهد دولت سالانه یک میلیون مسکن باید بسازیم.

وزیر راه و شهرسازی، عنوان کرد: اکنون در سطح کشور ۸ میلیون مستاجر داریم، حدود ۵۰ درصد از هزینه سبد خانوار مربوط به مسکن است که تصمیم داریم در این ۴ سال به طور میانگین سالانه یک میلیون واحد مسکن بسازیم.

وی ابراز داشت: خوشبختانه استان آذربایجان غربی در تامین زمین جهت ساخت مسکن جزو استان های پیش‌رو است و عملیات اجرایی بیش از ۴۰ هزار واحد مسکن شروع شد که تقریبا به میزان نصف نیازهای ۴ ساله ی مردم ثبت نام کننده است.

قاسمی تصریح کرد: پیشرفت در تامین زمین برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن در استان آذربایجان غربی بسیار خوب و قابل قبول است و امیدواریم با سرعت بیشتر مساکن مدنظر تامین شود.

وی بیان کرد: وضعیت راه های استان چندان مناسب نیست و یک عقب ماندگی در مقایسه با شاخص های کشوری دارد. که با اختصاص اعتبار  مدنظر در این سفر ریاست جمهوری امیدواریم تحول خوبی انجام شود.

وزیر راه و شهرسازی، خاطرنشان کرد: امیدواریم در حوزه ی راهسازی نیز مانند گذشته شاهد پیشرفت خوبی باشیم، در این شرایط اقتصادی جامعه جذب سرمایه گذار کار آسانی نیست اما اداره کل راه و شهرسازی اقدامات خوبی انجام داده است. پالایشگاه قیر ارومیه مجهز به نسل سوم  نیز نقش خوبی در توسعه و بهسازی راه های استان می تواند داشته باشد که امیدواریم برای استان پر خیر و برکت باشد.

وی در پایان با اشاره به ایجاد تغییرات در اجرای طرح نهضت ملی مسکن و مقایسه آن با مساکن مهر، گفت: با تجاربی که در مسکن مهر کسب شد سعی کردیم یک تغییر و تحول اساسی در پیشبرد و اجرایی طرح نهضت ملی پیش بگیریم. در نهضت ملی مسکن هدف اصلی صرفا خانهسازی نیست بلکه شهرسازی است و تصمیم داریم برای مردم زمینه استفاده از تمامی امکانات در بخش های بهداشتی، آموزشی و ورزشی و حمل و نقل فراهم شود.

مسکن ملی

بر اساس قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت،‌ وزارت راه و شهرسازی مکلف شده که به خانوارهایی که دارای فرزند سوم و بیشتر هستند،‌ خانه و زمین بدهد و خانه و زمین باید به صورت نصف نصف بین پدر و مادر تقسیم شود.

اما شرط واگذاری این زمین‌ها چیست و به کدام خانوارها تعلق می‌گیرد؟

-اولین نکته در این طرح این است که زمین و خانه واگذار شده، رایگان نیست و به صورت اقساطی به خانوارها واگذار می‌شود.

-بر اساس آیین‌نامه وزارت راه و شهرسازی، زمین و خانه تنها به خانوارهایی تعلق می‌گیرد که فرزند سوم یا بیشتر آنها از تاریخ ۲۴ آبان ۱۴۰۰ به دنیا آمده باشند.

– این طرح شامل خانوارهایی می‌شود که در روستاها یا شهرهای کمتر از ۵۰۰ هزار نفر ساکن باشند.

-شرط دیگر این است که نرخ زاد و ولد شهر محل تولد پدر و فرزند،‌زیر ۲.۵ باشد.

اگر خانواده‌های چنین شرایطی داشته باشد،‌ مشمول زمین و خانه دولتی می‌شوند.

زمین و خانه واگذار شده، چه مشخصاتی دارد؟

– فرزند سوم و بیشتر باید از یک همسر باشد.

در طرح اولیه، دولت مکلف به واگذاری یک زمین ۲۰۰ متری به خانوارهاست که باید به صورت مشترک و نصف به پدر و مادر داده شود. اما در برخی از شهرها که دولت زمین ندارد،‌ می‌تواند یک واحد مسکونی از طرح‌های حمایتی خود را به خانواده بدهد.

در صورتی که دولت زمین نداشته باشد، در شهرهای زیر ۵۰۰ هزار نفر جمعیت، یک واحد مسکونی دولتی با قیمت تمام شده ساخت و با تنفس ۲ ساله و اقساط ۸ ساله به خانوار داده می‌شود.

نکته مهمی که وجود دارد این است که زمین و خانه واگذار شده،‌رایگان نیست. اما پرداخت اقساط آن دو سال تنفس دارد و متقاضی می‌تواند اقساط زمین و مسکن خود  را طی ۸ سال پرداخت کند. سند مالکیت، پس از پرداخت آخرین قسط، ظرف حداکثر یک ماه، به مالکین تحویل داده می‌شود.

نکته مهم این طرح این است که اگر خانواده‌ای پیش از این هم از خدمات مسکن دولتی استفاده کرده و فرم «ج» آنها قرمز باشد، باز هم می‌تواند از مسکن دولتی استفاده کند. اما اولویت با خانوارهایی است که فرم «ج» آنها سبز باشد و از خدمات مسکن دولتی قبلاً استفاده نکرده باشند.

ثبت نام زمین دولتی از ۲۰ اردیبهشت آغاز شده و متقاضیان می‌توانند برای ثبت‌نام به سامانه www.saman.mrud.ir مراجعه کنند.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    Markets

    دیگر رسانه ها