کد خبر: 652798
تاریخ انتشار :

پاتک بایدن به ترامپ

آیا بن سلمان قربانی بازی دموکراتها خواهد شد؟

آیا بن سلمان قربانی بازی دموکراتها خواهد شد؟
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

اگرچه طی روزهای اخیر، ابعاد منطقه ای و نفتی ( با تکیه بر بحران انرژی ناشی از جنگ اوکراین) عادی سازی روابط کاخ سفید و محمد بن سلمان ولیعهد سعودیها به صورتی پررنگ از سوی تحلیلگران مورد بررسی قرار می گیرد اما به نظر می رسد محاسبات سیاسی داخلی نیز در شکل گیری این روند بی تاثیر نبوده است. در حالی که کمتر از یکسال و نیم از حضور بایدن در کاخ سفید سپری شده است، اکنون رئیس جمهور آمریکا بر خلاف ژست اولیه و حقوق بشری خود علیه ولیعهد سعودیها، تصمیم گرفته است به دیدار وی در ریاض برود تا بلکه معادلات بازار انرژی را در بحبوحه نبرد روسیه و اوکراین به سود منافع واشنگتن تنظیم کند! جوبایدن  در این خصوص حاضر شده است به بن سلمان امتیازاتی دهد ، از جمله اینکه پادشاهی وی در عربستان را پس از مرگ پدرش ملک سلمان به رسمیت بشناسد و از تقویت مخالفان بن سلمان در دربار سعودی اجتناب کند! 

بر اساس گزارش رسانه های غربی،  جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده، و شاهزاده محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، ممکن است ماه ژوئن برای نخستین‌بار با یکدیگر دیدار کنند.این دیدار احتمالی پس از ماه‌ها سردی روابط میان دو کشور برگزار خواهد شد و نشان‌دهنده یک چرخش اساسی در رویکرد رئیس جمهوری آمریکاست که از زمان ورودش به کاخ سفید تاکنون، درطول ۱۶ماه گذشته، حتی یک گفت‌وگوی تلفنی با ولیعهد سعودی نداشته، هرچند که با البته با ملک سلمان، پادشاه سعودی، به‌ویژه درمورد جنگ یمن، تلفنی گفت‌وگو کرده است.اما موضع اصلی اینجاست که ایجاد روابط حسنه میان بایدن و بن سلمان درست در فاصله کمتر از 5 ماه تا برگزاری انتخابات میاندوره ای کنگره صورت می گیرد.قطعا دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا به شدت نسبت به این ماجرا واکنش نشان خواهد داد. 

دیدار بایدن و بن سلمان در حالی صورت می گیرد که منابع موثق می گویند محمد بن سلمان از بازگشت دونالد ترامپ به قدرت حمایت می‌کند و روی این مسئله سرمایه‌گذاری اقتصادی نیز کرده است.بر اساس گزارش روزنامه گاردین، همزمان با امتناع عربستان سعودی برای کمک به آمریکا در مجازات روسیه در پی حمله به اوکراین، محمد بن سلمان، ولیعهد ماجراجوی این کشور ۲ میلیارد دلار در صندوق سرمایه‌گذاری جدید و آزمون پس‌نداده‌ای که توسط جرد کوشنر، داماد دونالد ترامپ اداره می‌شود قرار داده است. اقداماتی که نشان می‌دهد ولیعهد سعودی روی بازگشت ترامپ به قدرت سرمایه‌گذاری می‌کند.

دولت بایدن در تلاش برای متقاعد کردن ریاض برای افزایش تولید نفت به‌منظور کاهش قیمت‌ها تا ۳۰ درصد و در نتیجه محدود کردن درآمد دولت روسیه، به دنبال راه‌هایی است تا به دولت عربستان اطمینان دهد که به امنیت این کشور متعهد است. رسانه‌های آمریکایی گزارش داده‌اند که پنتاگون در حال کار بر روی پیش‌نویس بیانیه جدیدی است که به ترتیبات امنیتی عربستان و آمریکا می‌پردازند. با این حال ناظران می‌گویند این بیانیه احتمالا ضمانت‌های مد نظر سعودی و دیگر کشورهای حاشیه خلیج فارس را تامین نمی‌کند. بر اساس گزارش‌ها، محمد بن سلمان، ماه گذشته از پاسخ دادن به تماس جو بایدن خودداری کرد تا نارضایتی خود را از محدودیت‌های واشنگتن برای فروش تسلیحات به سعودی نشان دهد. همچنین ناگفته پیداست که رویکرد دولت جدید آمریکا نسبت به بن‌سلمان و دولت سعودی به هیچ وجه همچون دوران ترامپ دوستانه نبوده است. اما اکنون به نظرمی رسد بایدن تلاش دارد اقدامات متفاوتی را در این خصوص صورت دهد! 

اکنون ولیعهد سعودیها ناچار است میان "رضایت بایدن" یا " رضایت ترامپ" یک گزینه را انتخاب کند که قطعا هر یک از این دو انتخاب برای وی هزینه ساز خواهد بود. بن سلمان وارد معادله ای شده است که در آن پیروزی وجود نخواهد داشت! رئیس جمهور آمریکا با تصمیم ناگهانی خود مبنی بر ملاقات با بن سلمان، ضربه سختی را به ترامپ وارد ساخته است زیرا در شرایط جدید دستان بن سلمان برای حمایت از جمهوریخواهان و رئیس جمهور سابق آمریکا بسته تر خواهد شد. در این صورت، از شدت حمایت بن سلمان و لابی های سعودی در آمریکا از جمهوریخواهان در انتخابات میاندوره ای کنگره ( مجلس نمایندگان و سنا) نیز کاسته خواهد شد. قطعا ترامپ و داماد وی جرد کوشنر در این خصوص ولیعهد سعودیها را شدیدا تحت فشار قرار خواهند داد. در ماه‌های اول دولت ترامپ، کوشنر در تغییر حمایت از ولیعهد سابق، محمد بن نایف، به محمد بن سلمان، نقش بسیار مهمی داشت. این دو از طریق سرویس پیام‌رسان واتس اپ دائما با یکدیگر در ارتباط بودند و کوشنر یکی سرسخت‌ترین حامیان ولیعهد بعد از ماجرای قتل جمال خاشقجی به شمار می‌رود.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها