کد خبر: 652802
تاریخ انتشار :

تاجیک: فهم اشتباه اصلاح طلبان از پوپولیسم موجب جدایی آن ها از مردم شد

فرهیختگان/ تئوریسن مشهور اصلاح طلبان در مصاحبه ای در انتقاد از جریان اصلاح طلبی گفت: من نسبت به این مفهوم پوپولیسم آلرژی دارم و به اعتقاد من فهم نادرستی از پوپولیسم در جریان رسمی اصلاح‌طلبی صورت گرفته و همین موجب یک نوع جدایی از توده‌های مردم شده است.

تاجیک: فهم اشتباه اصلاح طلبان از پوپولیسم موجب جدایی آن ها از مردم شد
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

مهمترین اظهارات تاجیک در مصاحبه با فرهیختگان

عده خاصی جریان اصلاح‌طلبی را مصادره کرده‌اند و گفتمان را به ساحت سیاسی و بازی قدرت تقلیل داده‌اند. 

جریاناتی که به شکل حزبی در فضای اصلاح‌طلبی فعالیت می‌کنند، این جریان را به اینجا کشانده‌اند و به یک فضای تنگ و باریکی تقلیل داده و خلاصه کرده‌اند و درنتیجه جریان اصلاح‌طلبی دچار نوعی بحران شده است.

 امروز جریان اصولگرایی و اصلاح‌طلبی چندان مورد اقبال نیستند. اگر می‌خواهند به‌عنوان آلترناتیو آینده جامعه خود نقش‌آفرینی کنند و به‌صورت جریانی که کماکان می‌تواند مردم را بسیج و حرکت ایجاد کنند، باید تغییر را از خودشان شروع کنند؛ تغییر در استراتژی و تاکتیک و ساماندهی خود.

 لیدرهای جریان اصلاح‌طلبی کاملا معتقد هستند باید تغییری ژرف و در سطوح مختلف در فضا ایجاد شود و حتی شروع به نظرخواهی کرده و پرسشنامه تهیه کرده‌اند که از تعدادی از بزرگان جریان اصلاحات که صاحب فکر هستند، بپرسند و سوالات همه ناظر به تغییر بود که چگونه یک اصلاح‌طلبی منطبق با شرایط داشته باشیم و این چیزی بود که بالاخره دیده شد. در صحبت با من هم گفته می‌شد که آقای خاتمی خواسته است شما این را پر کنید و ایشان این حرکت را ایجاد کرده است. بنابراین فضا به‌سمتی رفته است که گروهی که نواصلاح‌طلبی را نمی‌خواستند، می‌بینند که اگر می‌خواهند به‌صورت یک آلترناتیو باقی بمانند باید تغییر ایجاد کنند و این تغییر در سطوح مختلف باید ایجاد شود.

 جریان اصیل اصلاح‌طلبی می‌بیند که عده‌ای به نام انقلاب چه‌ها کردند و چه خیانت‌هایی به انقلاب کردند و انقلاب را خوردند.

 هر کسی که وارد آن رادیکالیسم می‌شود هر چه که باشد، اصلاح‌طلب محسوب نمی‌شود، فقط نامی را دارد و فقط در این کالبد حرکت خود را انجام می‌دهد و کسی که معتقد است از درون نمی‌توان تغییری ایجاد کرد و با همین ارزش‌ها و در این چهارچوب‌ها نمی‌توان فضا ایجاد کرد و باید بیرونی و کاملا رادیکال اکسترنال(External) ایستاد که نمی‌تواند اصلاح‌طلب باشد.

زمانی که بسیاری از آقایان و خانم‌ها نبودند ما جریان اصلاح‌طلبی را تئوریزه می‌کردیم. ولی چون بیان و زبان من شبیه به آنها نیست به راحتی می‌تواند سانسور شود، پژواک صدایش کوتاه شود و به‌راحتی اجازه درج مطالب من را در روزنامه‌هایشان ندهند. اصولگراها آن مطالب را پخش می‌کنند ولی برخی جریانات اصلاح‌طلبی آن را منتشر نمی‌کنند.

ما نمی‌توانیم در رویا یا در جامعه‌ای خیالی زندگی کنیم. نمی‌توانیم از هر چیزی هراس داشته باشیم. نمی‌توانیم بگوییم‌ ای بابا! کسی حرفی نزند، چون ممکن است مردم تهییج شوند.

صداوسیما راجع به زیست جنبش من برنامه گذاشت و از من دعوت کرد ولی نرفتم.  من دیدم در جامعه ما اتفاقاتی انضمامی می‌افتد و هیچ‌کدام قبلا نیامده‌اند که از من اجازه بگیرند. از من مانیفست و استراتژی نگرفته‌اند. این جریان را شکل داده‌اند و من به‌عنوان دانشجوی علم سیاست و جامعه‌شناسی گفتم جامعه ما در آینده آبستن چنین حرکت‌هایی خواهد بود.

 نیروهای اپوزیسیون حرفه‌ای در خارج از کشور داریم که همه به دستگاه‌ها و فضا‌های مختلف وصل هستند و در این شرایط باید بنشینیم و ببینیم چطور می‌توان از امثال آبان جلوگیری کرد و سال بعد آبانی دیگر نداشته باشیم؟ 

اپوزیسیون امروز ما امکان تولید موج ندارد، ولی این به معنی آن نیست که امکان مصادره موج را ندارد. آن موجی را که صورت می گیرد به سرعت مصادره می کند و مطالبه دیگری به آن وصل می شود. اگر کسی برای مطالبه اقتصادی آمده بود به سرعت مطالبات دیگری به آن اضافه می شود. نمی توانیم به کسی که می آید تا به موج ایجاد شده بپیوندد بگوییم که یک بازی در کشور ما ایجاد شده و لطفا شما عقب بنشین و دخالت نکن. آنها همه منتظر یک حرکت هستند.

هیچگاه نخواسته ام جریاناتی را که در جامعه ام شکل می گیرند و به صورت خشونت آمیز عمل می کنند تئوریزه کنم و خشم و خشونت را مایه جنبش قرار بدهم، چون تلاش کرده ام اگر جریانی هست استعداد اولیه و پتانسیل آن به مسیری بیفتد که بتواند مدنی عمل کند و باید در کشور شرایط برای حرکتی مدنی فراهم باشد. وقتی فرد می بیند به لحاظ مدنی صدای او به جایی نمی رسد و به لحاظ مدنی به او اجازه اعتراضی خیابانی را نمی دهند، می بیند که امکان حرکتی مدنی وجود ندارد، دفعتا به خشونت کشیده می شود و خشونت خشونت می آورد.

 عصری نیست که بشود افکار را گرفت، در این فضا طرح صیانت جواب نمی‌دهد، بنابراین باید عقلای قوم که دل آنها برای این جامعه و آینده می‌تپد، بنشینند و فکری اساسی کنند.

طبیعی است براساس آن چیزی که در آثار من وجود دارد، من نسبت به این مفهوم پوپولیسم آلرژی دارم و به اعتقاد من فهم نادرستی از پوپولیسم در جریان رسمی اصلاح‌طلبی صورت گرفته و همین موجب یک نوع جدایی از توده‌های مردم شده است.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها