کد خبر: 652852
تاریخ انتشار :

لاریجانی به بهارستان باز می‌گردد؟

آرمان ملی/ این روز‌ها جای خالی برخی سیاستمداران در فضای عمومی جامعه خالی است؛ سیاستمدارانی که ناخواسته به کنار رفتند و کارشناسان معتقدند برای حل مشکلات باید به میدان وارد شوند اگر چه همگان از دلیل کنار رفتن آن‌ها خبر دارند، اما مهم آن است که دولت به همفکری با آن‌ها نیاز دارد.

لاریجانی به بهارستان باز می‌گردد؟
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

علی لاریجانی از جمله این شخصیت‌هاست که پس از رد صلاحیت در انتخابات ریاست جمهوری ترجیح داد فعالیت زیادی درعرصه علنی نداشته باشد.

نکته قابل توجه آنجاست که علی لاریجانی همواره در دایره اصولگرایی تعریف می‌شد تا زمان انتخابات مجلس دهم که در لیست امید اصلاح‌طلبان جای گرفت و باز هم رئیس شد. از آن برهه به بعد اصولگرایان با او زاویه پیدا کرده و لاریجانی را خودی ندانستند، اما اصلاح‌طلبان در نقش میزبان قدرشناس از لاریجانی حمایت کردند. شاید همین تغییرات بود که سبب شد کرسی مهمی به لاریجانی تعلق نداشته باشد و او هم ترجیح دهد سکوت کند.

نگرانی دلواپسان از حضور لاریجانی

اکنون نزدیک‌ترین انتخاباتی که علی لاریجانی می‌تواند درآن به ایفای نقش بپردازد انتخابات مجلس ۱۴۰۲ است. به نظر می‌رسد با توجه به حمایت‌هایی که پس از ردصلاحیتش از او شد، مشکلی برای حضور در مجلس نداشته باشد و تنها مانع، می‌تواند دلسردی او از حضور در قدرت باشد.

نخستین دغدغه دلواپسان اصولگرا حضور فعال اصلاح‌طلبان، میانه‌رو‌ها و اعتدالیون در انتخابات مجلس دوازدهم است چنانکه فارس می‌نویسد: «محمدرضا عارف رئیس شورای منحل شده سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان در ضیافت افطار با اصحاب رسانه گفته بود که طرح این مسئله که آیا اصلاح‌طلبان در انتخابات شرکت می‌کنند یا خیر، یک سوال انحرافی است، ما یک جریان سیاسی در داخل نظام هستیم و حتما باید در انتخابات شرکت کنیم هر چند از نهاد‌های نظارتی گله‌های جدی داریم، اما آنقدر ظرفیت این جریان و مردم بالاست که اگر قشر نخبه کشور با اصلاح‌طلبان نیایند جذب اصولگرا‌ها هم نمی‌شوند.»

از سوی دیگر دلواپسان اصولگرا از حضور لاریجانی هراس دارند و از هر طریقی سعی دارند او را از حضور احتمالی در این انتخابات منصرف کنند مانند خبرگزاری فارس که نوشته بود: «به نظر می‌رسد تشکیلات جبهه اصلاحات به ریاست بهزاد نبوی نگاهی به علی لاریجانی برای انتخابات ریاست جمهوری آینده دارد. البته عضو جبهه اصلاحات ایران (نهاد اجماع‌ساز سابق اصلاح‌طلبان) می‌گوید شاید به علی لاریجانی به عنوان یک گزینه در مواقع اضطرار رجوع شود، اما علی صوفی وزیر دولت اصلاحات می‌گوید: برخی از گروه‌های اصلاح‌طلب می‌خواهند یک اصولگرا مثل لاریجانی را بیاورند و از او سهم بگیرند و به همین دلیل می‌خواهند فعالیت جبهه اصلاحات ادامه یابد. وی ادامه می‌دهد: جریانی که می‌خواهد حضور بی‌قید و شرط در انتخابات داشته باشد به دنبال این است تا فردی را جایگزین رئیسی کند و به عبارتی مجدانه به‌دنبال باز پس‌گیری دولت هستند و به دنبال یک شخص اصلاح‌طلب هم نیستند.

صوفی تاکید دارد که فعالیت جبهه اصلاحات ایران (نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان) به پایان رسیده، اما چون برخی از اصلاح‌طلبان می‌خواهند از دل این تشکیلات حمایت از لاریجانی را بیرون بیاورند بر ادامه فعالیت آن اصرار ورزیده‌اند.» آنچه مسلم است لاریجانی نظر مثبت اصلاح‌طلبان را همراه دارد، اما اینگونه نیست که کاندیدای صد در صدی اصلاح‌طلبان برای انتخابات پیش رو باشد. چرا که فضای سیاست در ایران سیال است و تا سال آینده سیب سیاست هزاران چرخ خواهد خورد و شاید تصمیم دیگری اتخاذ شود، اما قدر مسلم نظر جمعی اصلاح‌طلبان نسبت به علی لاریجانی مثبت است.

آغاز دوباره لاریجانی

علی لاریجانی ظاهرا در نظر دارد به تدریج وارد گود شود. او دانش آموخته فلسفه است و به‌خوبی می‌تواند منظور خود را به مخاطب القا کند.

سخنرانی اخیر او در نیمه اردیبهشت رنگ وبوی انتقادی داشت. علی لاریجانی ۱۰ اردیبهشت در همایش «شهید مطهری و امتداد اجتماعی حکمت و فلسفه اسلامی» اظهار کرد: از مغالطاتی که در سال‌های اخیر به کرار رخ داده است این است که گفته می‌شود انقلاب برای مادیات نبوده است. تصور قائلین این سخن این است که اولا تفکر دینی مادیات را از معنویات جدا کرده است و ثانیا انقلاب را تک ساحتی در نظر می‌گیرند. وی افزود: از ویژگی‌های تفکر آقای مطهری این همه جانبه گرایی ایشان در امر توسعه است.

تعبیر زیبایی ایشان دارند که این مغالطه را نشان می‌دهد. در مجموعه آثار شهید مطهری در جلد بیستم آمده ما معتقدیم که هیچ چیز جای تقوا و ایمان را نمی‌گیرد، ولی از طرفی بنا نیست که ایمان و تقوا جانشین همه چیز شود از هر چیز باید فقط اثر خودش را انتظار داشت نه معنا جای ماده را به طور کامل پر می‌کند و نه ماده جای معنا را پر می‌کند.

این حرف پاسخ آن فکر غلطی است که گاهی زده می‌شود. عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: ایشان می‌گوید ما ضمن این که ایمان و تقوا را فکر می‌کنیم موضوع مهمی است، ولی بنا نیست ایمان و تقوا جانشین همه چیز بشود. هر چیز سر جای خودش!

لاریجانی در مجلس دوازدهم

یک فعال سیاسی اصولگرا هم حضور لاریجانی درانتخابات مجلس دوازدهم را رد نکرد و گفت: «آقای علی لاریجانی و جریان همسو با او اعم از برخی اصلاح‌طلبان و برخی اصولگرایان می‌توانند یک جریان قابل رقابت تشکیل دهند. آقای لاریجانی بعد از انتخابات ریاست جمهوری مواضع قوی و اصولی را اتخاذ کرد و در عرصه سیاسی نیز فعال است.» سیدحسین نقوی حسینی اظهار کرد: تقریبا در بین عامه مردم نیز نوعی بازگشت به آقای لاریجانی را شاهد هستیم. مردم آقای لاریجانی را فردی منطقی و توانمند می‌شناسند که می‌تواند منشأ تحولاتی در کشور باشد. همچنین نیرو‌های سیاسی نزدیک به آقای لاریجانی این روز‌ها خیلی در عرصه رسانه فعال هستند و به نقد دولت و مجلس می‌پردازند.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها