کد خبر: 652923
تاریخ انتشار :

رامین مهمانپرست:

اروپا به تعیین تکلیف برجام نیاز دارد

فردا/ رامین مهمانپرست معتقد است که با توجه به بحران اوکراین و فشارهایی که به اروپایی‌ها آورده، ایران نقش تعیین کننده‌ای در مسائل سیاسی و اقتصادی جهان خواهد داشت و اروپا برای استفاده از این ظرفیت نیاز دارد تکلیف برجام هرچه سریعتر مشخص شود.

اروپا به تعیین تکلیف برجام نیاز دارد
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

تلاش‌ها برای سر و سامان دادن به مذاکرات هسته‌ای و تعیین تکلیف برجام یک بار دیگر شدت گرفته و اروپایی‌ها نیز بیش از همه در این زمینه تلاش می‌کنند. درباره چرایی این تلاش و میزان اثرگذاری آن با رامین مهمانپرست، سخنگوی سابق وزارت خارجه گفت‌وگو کرده‌ایم. او با تاکید بر اینکه «چارچوب‌های مذاکرات هسته‎ای بین ایران و کشورهای غربی کاملا روشن است» به «فردا» گفت: «آنچه ما دنبال آن هستیم این است که در کنار فعالیت‌های صلح امیز هسته‌ای کشورمان که طبق توافق صورت گرفته با راستی‌آزمایی از سوی آژانس همراه است، از امتیازات یک کشور فعال در عرصه بین‌المللی برخوردار باشیم و بدون مانع فعالیت‌های خود را انجام دهیم. در این شرایط مشکلاتی به وجود آمده که به خواسته‌های غیرمنطقی طرف غربی برمی‌گردد و به خاطر این تصور اشتباه است که با فشار بیشتر می‌توانند ما را به دادن امتیاز بیشتر وادارند».

وی افزود: «با توجه به اتفاقاتی که الان در صحنه اروپا بعد از درگیری اوکراین و روسیه هستیم، شرایط تغییر کرده است. اروپایی‌ها هم احساس تهدید امنیتی در مرزهای خود دارند و هم به لحاظ اقتصادی با تحریم‌هایی که علیه روسیه اعمال کردند و به عکس تحریم‌هایی که روسیه علیه اروپایی‌ها اعمال کرد؛ فشار بسیاری به اروپا وارد می‌شود. این هم به خاطر تامین انرژی و هم تامین مواد غذایی و غلات و دانه‌های روغنی است که از طرف روسیه و اوکراین دنبال می‌شد. در چنین شرایطی که هرچه پیش می‌رویم، تاثیرات این جنگ در کشورهای اروپایی که در صف اول مقابله با این بحران قرار دارند؛ مشاهده می‌شود لذا نقش ایران می‌تواند برای طرفین مثبت باشد».

این دیپلمات پیشین ادامه داد: «ایران هم می‌تواند به اروپا برای جایگزین کردن منبع تامین انرژی مهم باشد و هم چون در محل تلاقی شرق و غرب قرار گرفته‌ایم می‌توانیم به خاطر این تحریم‌ها نقش تعیین کننده‌ای در تامین مواد اولیه اروپا و روسیه داشته باشیم. ایران با موقعیت جغرافیایی و ارتباطاتی که دارد می‌تواند عامل تعیین کننده‌ای برای به صرفه بودن تجارت باشد. اگر قرار است از موقعیت ایران استفاده شود باید بحث برجام زودتر به یک نتیجه‌ای برسد و کشورهای غربی قدری عاقلانه فکر کنند و منافع بلند مدت خود را در نظر بگیرد و زیر فشارهای سیاسی امریکا قرار نگیرد زیرا در این بحران بین روسیه و اوکراین برنده اصلی آمریکا است. آنها هم می‌خواهند رقیب اصلی خود در یک درگیری فرسایشی زمین‌گیر کنند و هم اروپایی‌ها را به خود وابسته کنند».

وی افزود: «اروپایی‌ها این اواخر بحث استقلال سیاسی، اقتصادی و حتی نظامی را مطرح می‌کردند اما با این طراحی که صورت گرفت الان دنبال تقویت ناتو هستند و ناتو هم یعنی آمریکا و برگشتن به آغوش آمریکا . از نظر مواد غذایی و اقتصادی هم وابستگی‌هایی پیدا خواهند کرد لذا باید به فکر آینده خود باشند و تحت فشار آمریکا منافع خود را از دست ندهند».

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها