کد خبر: 653114
تاریخ انتشار :

تهران دوباره تعطیل می‌شود؟

پدیده گرد و غبار فردا و پس‌فردا همچنان در کشور ادامه دارد. رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا می‌گوید: در مناطق غربی و جنوب غربی کشور با همین شدتی که امروز شاهد هستیم، گرد و غبار ادامه دارد. اما در تهران و البرز از شدت گرد و خاک کمتر می‌شود.

تهران دوباره تعطیل می‌شود؟
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

خوزستان، ایلام، کرمانشاه و تهران از جمله استان‌هایی هستند که در روز‌های اخیر و امروز با گرد و غبار شدید مواجه بودند. اما آنطور که رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا تا آخر هفته این وضعیت همچنان ادامه دارد.

ده‌ها شهر امروز و دیروز با آلودگی هوا درگیر بودند و هستند. امروز نیز مدارس استان تهران و البرز و مدارس و دانشگاه‌ها و ادارات استان‌های خوزستان، ایلام، کردستان، همدان و کرمانشاه به‌دلیل افزایش گردوخاک تعطیل شد.

شدت آلودگی هوا در برخی از شهر‌ها شعاع دید را تا ۵۰ درصد نیز کاهش داده است. تهران هم در وضعیت قرمز و خطرناک قرار گرفت. شاخص آلودگی هوا در تهران تا لحظه انتشار این گزارش، ۳۸۳ است. اما این وضعیت تا چه زمانی ادامه دارد؟

گرد و غبار در کشور تا آخر هفته ادامه دارد

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا به تجارت‌نیوز می‌گوید: «در حال حاضر وضعیت گرد و غبار در استان‌های مختلف، متفاوت است. اگر ایران را از وسط دو بخش در نظر بگیریم، نیمه غربی آن به طور کامل درگیر پدیده گرد و غبار هستند.»

صادق ضیاییان درباره وضعیت آلودگی هوا برای روز‌های آینده گفت: «پدیده گرد و غبار فردا و پس‌فردا همچنان در کشور ادامه دارد. در مناطق غربی و جنوب غربی کشور با همین شدتی که امروز شاهد هستیم، گرد و غبار ادامه دارد. از جمله استان‌هایی که فردا درگیر هستند، می‌توان به خوزستان و ایلام اشاره کرد.»

او ادامه می‌دهد: «فردا در مناطق مرکزی کشور شدت آلودگی هوا به دلیل گرد و غبار در مناطق مرکزی مقداری کمتر است.»

آنطور که ضیاییان می‌گوید فردا در جنوب کشور و در استان‌های بوشهر و هرمزگان نیز شاهد گرد و خاک خواهیم بود.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا می‌گوید: «روز پنجشنبه نیز استان‌های جنوب غربی، شمال سیستان و بلوچستان، جنوب خراسان جنوبی با پدیده گرد و غبار مواجه می‌شوند.»

در همین حال، عباس شاهسونی، رئیس گروه سلامت و تغییر اقلیم وزارت بهداشت از احتمال ورود به شرایط خطرناک وضعیت هوا از بعدازظهر خبر داد.

شاهسونی به ایسنا گفت: وزارت بهداشت پیشنهاد می‌کند امروز (سه‌شنبه ۳ خرداد) ساعت کار ادارات تقلیل یابد و زودتر تعطیل شوند تا در بدو ورود به شرایط خطرناک، مواجهه مردم و کارکنان با این شرایط کاهش یابد.

طولی نکشید که عابد ملکی، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری تهران از کاهش ساعت کاری ادارات امروز تا ساعت ۱۲ خبر داد.

در حالی که شاخض آلودگی هوا در شرایط مناسبی نیست، هنوز تکلیف تعطیلی مدارس برای فردا مشخص نیست. رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران، درباره تعطیلی مدارس می‌گوید: کمیته اضطرار آلودگی هوا درباره تعطیلی مدارس تصمیم می‌گیرد. البته در تهران و البرز شدت آلودگی گرد و غبار فردا کمتر است.

ضیاییان می‌گوید در میان استان‌های درگیر با گرد و خاک، استان‌های ایلام، خوزستان و کرمانشاه، فردا و پس‌فردا بیشتر درگیر هستند.

منشأ گرد و غبار، عراق و سوریه است

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا می‌گوید منشأ این گرد و غبار شمال عراق و سوریه است.

خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه روز گذشته گفت: در کمتر از دو ماه گذشته با تشدید بحران ریزگرد‌ها در کشور، وزارت خارجه همکاری با کشور‌های همسایه را برای مقابله با گرد و غبار در دستورکار خود قرار داد.

با وجود وعده‌های مقامات برای مقابله با پدیده ریزگرد‌ها تاکنون چندان اقدامات جدی در این مورد صورت نگرفته است. این در حالی است که ریزگرد‌ها سال‌هاست که زندگی بسیاری از مردم در شهر‌های درگیر را مختل می‌کند و برخی را هم روانه بیمارستان.

تنها در استان خوزستان و در ۳۱ اردیبهشت، ۶۳۳ نفر بیمار دارای علائم تنفسی به مراکز درمانی مراجعه کردند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اهواز به ایرنا گفت: از این تعداد بیمار ۵۶۹ نفر به صورت سرپایی درمان شدند. ۳۳ نفر هم در بخش‌های عادی بیمارستان‌های استان بستری شدند.

در همین حال مدیر روابط عمومی اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان روز گذشته گفت: غلظت گرد و غبار در آبادان به بیش از ۴۲ برابر حد مجاز رسید.

به گفته شهریار عسگری، غلظت گرد و غبار روز گذشته در دشت آزادگان بیش از ۳۰ برابر حد مجاز، شادگان بیش از ۱۴ برابر حد مجاز و حمیدیه بیش از ۱۳ برابر حد مجاز بود.

منبع: انتخاب

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها