کد خبر: 653204
تاریخ انتشار :

یارانه نان | یارانه جدید

سازوکار فروش نان کیلویی با یارانه نان | فروش کیلویی نان همانند فروش بنزین کارتی

با جدی شدن فروش کیلویی نان به جای فروش عددی که روز گذشته به تائید وزیر جهادکشاورزی نیز رسید، برای مردم این سوالات مطرح شده است که، سازوکار فروش کیلویی نان چگونه است؟ و قرار است پس از اجرای این طرح، نان چگونه به مردم فروخته ‌شود؟

سازوکار فروش نان کیلویی با یارانه نان  | فروش کیلویی نان همانند فروش بنزین کارتی
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

​یارانه نان یارانه جدید است که قرار است به زودی در کشور اجرایی شود. یارانه نان در حال حاضر فقط در استان زنجان اجرا شده است. یارانه نان به گفته مسئولین متعلق به همه مردم است.یارانه نان قرار است به هر کد ملی اختصاص یابد.در ادامه آخرین خبرها از یارانه نان را می خوانیم.

یارانه نان

محسن لزومیان، رییس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان نان ایران، به اقتصاد آنلاین از جدی شدن اجرای طرح فروش کیلویی نان و آماده شدن زیر ساخت‌های آن خبر داد. پس از آن جواد ساداتی نژاد، وزیر جهادکشاورزی، در گفت و گو با صدا و سیما ضمن تائید این خبر، گفت: طرح فروش وزنی (کیلویی) نان در شورای آرد و نان در دست بررسی است و پس از اتخاذ تصمیم نهایی، بر مبنای آن اقدام می‌شود.

اما، سازوکار فروش کیلویی نان چگونه است؟ و قرار است پس از اجرای این طرح، نان چگونه به مردم فروخته ‌شود؟

قبل از پاسخ به این سوال باید یادآور شد، جدی شدن فروش کیلویی نان پس از اصلاح یارانه آرد و نان مطرح شده است. بر اساس اصلاح یارانه آرد و نان، دیگر آرد یارانه‌ای در بین نانوایان توزیع نمی‌شود و قیمت نان نیز آزاد می‌شود. 

قرار است با صدور "کارت کوپن الکترونیکی" این امکان برای برای اقشار کم درآمد فراهم شود تا نان را با قیمت یارنه‌ای خریداری کنند و پس از آن دولت مابه التفاوت قیمت را به نانواها پرداخت ‌کند.

طبق آمار منتشر شده، پس از آزد شدن قیمت آرد، تخلفات از جمله کم فروشی در نانوایی‌ها به شکل قابل توجه‌ای افزایش داشته است، به نحوی که شکایت از این صنف در صدر شکایات صنفی کشور قرار گرفته است. 

مسئولان برای مقابله با اینگونه تخلفات که احتمالا با صدور کارت کوپن الکترونیکی شدت بیشتری خواهد یافت، طرح فروش وزنی (کیلویی) نان را در دستور شورای آرد و نان قرار داده‌اند تا پس از اتخاذ تصمیم نهایی، بر مبنای آن اقدام شود.

همانگونه که رییس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان نان ایران در گفت و گو با اقتصاد آنلاین نیز مطرح کرد: فروش کیلویی نان راهکاری برای مقابله با تخلفات نانوایی‌ها پس از آزادسازی قیمت آرد است.

لزومیان در توضیح کنترل تخلفات نانوایان با فروش کیلویی نان، اظهار کرد: برای اجرای طرح فروش کیلویی نان، از شرکت های فعال در زمینه توسعه سیستم‌های یکپارچه پرداخت استفاده می‌شود، آن‌ها ترازو و دستگاه‌ پوزی که متصل به هم هستند را در اختیار نانوایان قرار می‌دهند.

لزومیان عملکرد این شکل از فروش را همانند، فروش بنزین در جایگاه های سوخت با کارت‌های بنزینی توصیف که اکنون در اختیار مردم قرار دارد.

فروش بنزین در جایگاه های سوخت با کارت‌های بنزینی به این شکل است که، روی تمامی پمپ های سوخت دستگاه پوز قرار دارد و به محض وارد شدن کارت سوخت 2 کامپیوتر پوز و کارت به هم وصل می‌شود و فرآیند سوخت گیری و پرداخت انجام می‌شود و تراکنش آن به کامپیوتری که در جایگاه قرار دارد منتقل و ذخیره می‌شود و این تراکنش‌ها در تماسی که از سوی کامپیوتر مرکز داده در این ساختمان گرفته می‌شود به سمت مرکز ارسال می‌شود.

به این ترتیب، با اتصال نانوایی‌های کشور به یک سامانه هوشمند سراسری و تغییر فروش نان از عددی به وزنی (کیلویی)، تمام حجم خرید و فروش‌ نان در کشور با قیمت های یارانه‌ای یا آزاد، قابل رصد و پیگیری خواهد بود و تخلفات کاهش می‌یابد.

یارانه نان

حجت‌الله وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی هم‌اندیشی نمایندگان برای اجرای سیاست‌های کلی نظام در خصوص آخرین وضعیت نحوه تخصیص یارانه‌ها گفت: رئیس جمهور در تمامی جلسات دولت با وزرا بر رفع مشکلات و تامین معیشت مردم تاکید کرده و اعلام کرده اند که در این راه آبروی خود را برای مردم می گذارند.

وی ادامه داد: پیش از این 500 هزار میلیارد تومان به عنوان یارانه به جیب قاچاقچی ها، خارجی ها، تولید کنندگان خارج از کشور می‌رفت و تنها مقدار بسیار کمی از این یارانه به جیب مردم ایران می رفت، براین اساس تصمیم گرفته شد تا با مدیریت ارز ترجیحی و ساماندهی یارانه ها این منابع را بر سر سفره مردم ببریم و این موضوع موجب افزایش رفاه عمومی، ایجاد اشتغال، اصلاح ضریب جینی، جلوگیری از قاچاق و ... خواهد شد.

عبدالملکی تاکید کرد: براساس قانون بودجه 250 هزار میلیارد تومان برای باز توزیع یارانه میان مردم در تبصره 14 قرار داده شده و در جای دیگر 75 هزار میلیارد تومان برای پرداخت یارانه 45 هزار تومانی و معیشتی در نظر گرفته شده است و در دولت بعد از بحث های متعدد قرار شد، این منابع به صورت یارانه مستقیم در اختیار مردم قرار بگیرد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ضمن اشاره به حذف دهک های پردرآمد براساس قانون، گفت: طبق قانون به ویژه قانون جوانی جمعیت باید دهک های پردرآمد حذف می شدند، براین اساس دولت تصمیم گرفت در مدیریت جدید ارز 4200 تومانی، یارانه به دهک دهم پرداخت نشود.

وی ادامه داد: از سال 93 سامانه یارانه ها بسته شد و دیگر کسی نمی توانست به صورت سیستماتیک در آن اطلاعاتی را وارد کند، تنها افراد با حضور در محل پلیس 10+ می توانستند اطلاعات خود را در سامانه ثبت کنند. براساس سامانه رفاه ایرانیان 73 میلیون نفر یارانه دریافت می کردند که 61 میلیون نفر از این افراد همزمان یارانه معیشتی و یارانه 45 هزار تومانی دریافت می کردند.

عبدالملکی تصریح کرد: بعد از اجرای طرح هدفمندی یارانه ها و عدم واریز یارانه به حساب برخی خانوارها، سامانه ای را وزارت کار راه اندازی کرد که طی یک هفته حدود یک میلیون و پانصد هزار نفر از افراد درخواست بازنگری در اطلاعات خود را ثبت کردند و در حال بررسی است. یکی از اشکالات در وزارت کار این است که اطلاعات افراد کاملا مشخص نیست و برای پرداخت یارانه از دیگر مراکز اطلاعات خود را دریافت کرد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: به حدود 5 میلیون و 900 هزار نفر از افرادی که در فروردین ماه یارانه تعلق می گرفت، در اردیبهشت ماه یارانه ای پرداخت نشد و در مجموع برای 73 میلیون و 300 هزار نفر در دور اول براساس اسناد و مدارک یارانه واریز شده است.

وی در واکنش به انتقاد نماینده ها در خصوص قطع یارانه برخی افراد، گفت: براساس قانون باید یارانه دهک های پردرآمد حذف شود اما اگر می خواهیم به همه افراد و اقشار یارانه دهیم اینگونه یارانه در اختیار افراد ضعیف جامعه قرار نخواهد گرفت.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    Markets

    دیگر رسانه ها