کد خبر: 653419
تاریخ انتشار :

رتبه بندی معلمان | رتبه بندی فرهنگیان

آخرین خبر از رتبه بندی معلمان | جزییات جدید از اجرایی شدنرتبه بندی فرهنگیان

نماینده مردم آستانه‌اشرفیه و بندرکیاشهر در مجلس، بر ضرورت اجرای قانونی رتبه‌بندی فرهنگیان تأکید کرد و گفت: بسیاری از فرهنگیان در آستانه بازنشستگی قرار دارند و منتظر اجرای این قانونی هستند.

آخرین خبر از رتبه بندی معلمان | جزییات جدید از اجرایی شدنرتبه بندی فرهنگیان
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

​طرح رتبه‌بندی معلمان دارای ابعاد و زوایای مختلفی است که فرهنگیان باید نسبت به آن آشنایی داشته باشند. رتبه‌بندی معلمان بر اساس اعلام مسوولان وزارت آموزش و پرورش فرآیندی است که منجر به ارتقای کیفیت در آموزش و پرورش می‌شود و هدف مستقیم رتبه بندی معلمان افزایش حقوق نیست اما منجر به افزایش حقوق هم می‌شود. مرحله اول طرح رتبه ‌بندی معلمان در نیمه ابتدایی سال ۹۴ با بار مالی ۱۳۰۰ میلیارد تومان اجرا شد. در ادامه آخرین خبر از رتبه بندی معلمان را می خوانیم.

رتبه بندی معلمان

ابراهیم نجفی اسپیلی در نشست هماهنگی با تعدادی از مدیران دستگاه‌های اجرایی و خدماتی استان در سالن اجلاس دیوان محاسبات استان با اشاره به استفاده از ظرفیت نمایندگان در اعتبارات، اظهار کرد: امسال ۵۰ هزار میلیارد تومان اعتبار در ماده ۵۶ وجود دارد و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان باید مشخص کند که چه تعداد پروژه با شرایط لازم تخصیص این اعتبار وجود دارد.

وی از تخصیص اعتبارات در اختیار نمایندگان گیلان به بخش درمان در شهرستان آستانه‌اشرفیه خبر داد و افزود: ۲.۵ میلیارد تومان برای مرکز درمان بستر زیباکنار از محل اعتبارات نمایندگان تخصیص یافته است.

نماینده مردم آستانه‌اشرفیه و بندرکیاشهر در مجلس شورای اسلامی، بر ضرورت اجرای قانونی رتبه‌بندی فرهنگیان تأکید کرد و گفت: بسیاری از فرهنگیان در آستانه بازنشستگی قرار دارند و منتظر اجرای این قانونی هستند.

به گفته نجفی اسپیلی، با توجه به بهبود معیشت فرهنگیان با اجرای قانون رتبه‌بندی، انتظار داریم آموزش‌وپرورش با فرهنگیان در بازنشستگی همکاری کند.

وی همچنین بر لزوم تسریع در عملیات اجرای راه‌های روستایی در شهرستان آستانه به‌ویژه عملیات اجرایی راه منتهی به بندرکیاشهر تأکید کرد.

رتبه بندی معلمان

رهبر معظم انقلاب در ۲۱ اردیبهشت در جمع معلمان نمونه ۱۴۰۱ فرمودند: «خب، هدف و غرض از این دیدار سالانه‌ ما با معلّمین عزیز ــ که این یکی دو سال گذشته به خاطر بیماری همه‌گیر [کرونا] اختلالاتی داشت و امسال بحمدالله این توفیق را پیدا کردیم که شما را از روبه‌رو مشاهده کنیم ــ این است که نقش معلّمان در فرهنگ عمومی کشور برجسته بشود؛ هدفمان این است. ما میخواهیم معلّم شناخته بشود، ارزش معلّمی در افکار عمومی مردم یک ارزش تثبیت‌شده و ماندگاری باشد که الان این‌ جور نیست. باید جوری [رفتار] کنیم که خود معلّم به معلّمی خودش افتخار کند، خانواده‌ی او به معلّمی او افتخار کنند و جامعه به او به چشم یک موجود مفتخر نگاه کند؛ ما باید به اینجا برسیم. یک مقداری گفتن لازم دارد، یک مقداری عمل کردن لازم دارد؛ حالا گفتنی‌هایش را ما یک مختصری امروز عرض می‌کنیم».

ایشان در بخش دیگری از سخنان‌شان فرمودند: «سفارش من هم در مورد مسائل مربوط به معیشت، همان سفارش همیشگی است؛ البتّه مشکلاتی وجود دارد در امکانات دولتی، واقعاً یک مشکلاتی هست، اینها را قبول داریم، باید توجّه به این مشکلات داشت امّا مسأله‌ بیمه، بازنشستگی،‌ مسائل هزینه‌های درمان که بموقع پرداخت بشود، اینها مسائل مهمّی است، به اینها بایستی حتماً توجّه کرد».

در راستای سخنان رهبر معظم انقلاب در جمع معلمان نمونه ۱۴۰۱، نشست‌های متعددی را با کارشناسان تعلیم و تربیت پیش‌بینی کرده است که این نشست‌ها با همکاری کانون تربیت اسلامی برگزار می‌شود؛ در میزگرد نخست، موضوع معیشت معلم را در نظر گرفتیم و بر همین اساس از مهدی اسماعیلی رئیس کمیته آموزش و پرورش مجلس، فرشید سیاری مدیرکل اسبق تعاون و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش و حمیدرضا امینه کارشناس تعلیم و تربیت و معلم دعوت کردیم تا در این خصوص گفت‌وگو کنیم.

معلم را نباید کارمند ساده حساب کنیم

رهبر معظم انقلاب به موضوع اهمیت شغل معلمی اشاره کردند و بر آن تأکید داشتند. چه اتفاقی افتاده است که این اهمیت کمرنگ شده است.

اسماعیلی: عامل پیشرفت و ترقی هر جامعه‌ای بستگی به نظام تعلیم و تربیت آن کشور دارد. در این فرایند، معلم نقش اصلی را بازی می‌کند و جهت رسیدن به آن شاخص پیشرفتگی یک جامعه، بسیار مؤثر است.

نگاه به معلم، فعلاً در کشور ما نگاه کارمندی است. معلم را نباید یک کارمند ساده حساب کنیم. معلم یک چهره علمی است و کارش متفاوت با سایر کارکنان دولت است. شغلش با اندیشه است؛ معلم یک مهندسی است که به هندسه انسان‌ها می‌پردازد.

وقتی می‌خواهند یک عددی را به عنوان ترمیم حقوق و مزایا برای معلمان در نظر بگیرند، می‌گویند آن عدد ضرب در ۸۵۰ هزار نفر و مسلماً عدد درشتی به دست می‌آید.

بنابراین شغل معلم متفاوت است و ماهیت شغل معلمان با سایر کارکنان دولت فرق می‌کند؛ هنوز ما این را در کشور تفکیک نکردیم که معلم باید به عنوان یک چهره علمی مدنظر قرار گیرد و برجستگی علمی او را لحاظ کنیم و متناسب با آن جایگاه علمی، برای معلم شأن و منزلت قائل شویم.

فکر می‌کنیم چون با این نگاه و نگرش‌ها نسبت به ماهیت معلمی فاصله داریم لذا دست‌اندرکاران و مسؤولان ذی‌ربطی که به دنبال تعیین سقف معیشتی معلمان هستند، این تفکیک را قائل نیستند.

از طرفی یک مأموریت بزرگی را به آموزش و پرورش و معلمان دادیم یعنی در کشور هم بر اساس قانون اساسی و هم بر اساس درخواست‌ها و الزامات اجتماعی، نباید بگذاریم یک دانش‌آموز لازم‌التعلیم مانده از تحصیل شود.

این مأموریت بزرگ باعث شده است حجم این وزارتخانه هر روز بزرگ و بزرگ‌تر شود که الان می‌بینیم حدود ۸۵۰ هزار معلم شاغل داریم و از برخی از معلمان بازنشسته و غیررسمی هم در مدارس‌مان استفاده می‌کنیم.

این عدد را به خاطر این مأموریت بزرگ، ایجاد کردیم اما وقتی می‌خواهیم معیشت معلمان را مورد توجه قرار دهیم، به مأموریت توجه نمی‌کنیم؛ توجه کنید یک وزارتخانه‌ای کلاً ۳ هزار پرسنل دارد و به اندازه یک مدرسه است پس طبیعتاً توجه به معیشت و سقف حقوقی و دریافتی کارکنان آن وزارتخانه به مراتب آسان‌تر و روان‌تر و بسیار سهل‌تر از آن است که بیاییم یک مجموعه‌ای که شاغلانش بالای ۸۵۰ هزار نفر هستند را رسیدگی کنیم!

لذا وقتی می‌خواهند یک عددی را به عنوان ترمیم حقوق و مزایا برای معلمان در نظر بگیرند، می‌گویند آن عدد ضرب در ۸۵۰ هزار نفر و مسلماً عدد درشتی به دست می‌آید؛ خب آن وقت می‌گویند بودجه کشور کفاف نمی‌کند و عدد را پایین می‌آورند.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    Markets

    دیگر رسانه ها