کد خبر: 653657
تاریخ انتشار :

ناگفته‌های ملاقات امامعلی رحمان با رهبری از زبان صابری

ایسنا/ سفیر جمهوری اسلامی ایران در تاجیکستان با بیان اینکه روابط دو کشور ایران و تاجیکستان در همه حوزه‌ها در مدار خوبی قرار گرفته است، اظهار داشت: با توجه به سفری که سرلشکر باقری به این کشور داشتند در حوزه دفاعی و نظامی نیز همکاری‌هایی را خواهیم داشت آن هم با توجه به شرایطی که تهدیدهای منطقه‌ای وجود دارد.

ناگفته‌های ملاقات امامعلی رحمان با رهبری از زبان صابری
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

محمدتقی صابری سفیر کشورمان در تاجیکستان پس از دیدار مقام معظم رهبری و رئیس جمهور تاجیکستان اظهار داشت: این ملاقات در فضای صمیمی و عاطفی برگزار شد و مقام معظم رهبری در این دیدار با توجه به اشتراکات دو کشور همکاری‌های فی مابین و تقویت آن‌ها را لازم برشمردند. همچنین ایشان از تعبیر خویشاوندی استفاده کردند و گفتند دو ملت هم زبان و هم دین هستیم. به طور کلی ملاقات خیلی خوبی بود.

وی افزود: رئیس جمهور تاجیکستان نیز با بیان خاطراتی از سفرهای قبلی خود که با رهبری داشتند خاطراتی را بیان کردند و گفتند در ملاقاتی که خدمت شما بودم درباره رابطه دو کشور از تعبیر خویشاوندی استفاده کردید که رهبری هم فرمودند که بله هنوز بر این عقیده هستم. این خویشاوندی به دلیل اشتراکات دینی، زبانی و فرهنگی است.

سفیر کشورمان در تاجیکستان همچنین بیان کرد: این سفر به مناسبت سی‌امین سالگرد برقراری روابط دو کشور انجام شد و به دعوت رسمی دکتر رئیسی رئیس جمهور کشورمان بود. در واقع سفر خیلی خوبی بوده و ملاقات‌ها در سطح بالایی انجام شد. همچنین 17 سند همکاری به امضا رسید.

این دیپلمات کشورمان در ادامه یادآور شد:‌ اولین مقصد سفر آقای رئیسی در مسئولیت ریاست جمهوری به کشور تاجیکستان بود و آقای امامعلی رحمان رئیس جمهور تاجیکستان در ملاقات با رهبری به این نکته تأکید داشت که برای ما افتخار خوبی بود.

صابری افزود: مقام معظم رهبری در این دیدار اظهار داشتند که تاجیکستان برای ما مهم است و آقای رئیسی اولین سفر خودش را به تاجیکستان انجام دادند.

سفیر کشورمان در تاجیکستان در ادامه اظهار داشت: در حوزه اقتصادی نیز نمایشگاهی پس از دوران کرونا به عنوان اولین نمایشگاه خارجی جمهوری اسلامی ایران در اسفندماه 1400 در شهر دوشنبه برگزار شد که منجر به انعقاد تفاهم‌نامه همکاری بسیار خوبی شد. اگر بخواهیم در یک جمله بگوییم که روابط ما در چه شرایطی است باید گفت در همه حوزه‌ها در مدار خوبی قرار گرفته است.

وی خاطر نشان کرد: سفر سرلشکر باقری به تاجیکستان نیز سفر بسیار مهمی بود که نوید این را دارد که دو کشور در حوزه‌های نظامی و دفاعی با یکدیگر همکاری کنند به ویژه در شرایطی که تهدیدهای منطقه‌ای مثل شرایط افغانستان وجود دارد دو کشور باید بیشتر با هم کار کنیم. البته هر اندازه در حوزه فرهنگ کار شود تأثیرش را خواهیم دید.

صابری در پایان اظهار کرد: بحث اشتراکات زبانی و توجه به زبان نیاکان که در صحبت رهبری هم از توجه رئیس جمهور تاجیکستان به زبان مادری تشکر کردند، واقعا این مسئله ویژگی بسیار مهمی است که قرار است در این زمینه کارهای جدی داشته باشیم.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها