کد خبر: 653743
تاریخ انتشار :

قنادباشی: گزارش آژانس نه اعتبار دارد و نه اثرگذار است

جعفر قنادباشی گزارش اخیر آژانس یا طرح گمانه صدور قطعنامه علیه ایران را جدی نگرفته و جای نگرانی نمی‌بیند. او معتقد است که در عرصه عمل سازمان‌های بین‌المللی تاثیری بر تحولات و اقدامات ایران ندارند.

قنادباشی: گزارش آژانس نه اعتبار دارد و نه اثرگذار است
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

سایت فردا نوشت: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش اخیر خود که در رسانه‌ها درز کرده از عدم ارائه پاسخ‌های لازم از سوی ایران و یا زیاد بودن میزان اورانیوم غنی‌شده ایران نوشته است. این گزارش البته با واکنش مقامات ایرانی نیز همراه شده و مورد نقد قرار گرفته است. 

همزمان با گزارش مورد بحث اما شایعات درباره احتمال صدور قطعنامه علیه ایران مطرح شده است. این را هم خبرنگار پولیتیکو در توییتر خود نوشته بود. 

حال باید دید که در روزهای آینده چه اتفاقی می‌افتد و این مسائل چه تاثیری بر مذاکرات هسته‌ای که از قضا در هفته‌های اخیر خوب پیش نمی‌رفت خواهد داشت. 

جعفر قنادباشی، تحلیلگر مسائل بین‌المللی البته مسائل اخیر مثل گزارش آژانس را خیلی جدی نمی‌گیرد. او در گفت‌وگو با «فردا» در این‌باره گفت: « این برای اولین بار نیست که آژانس در انجام وظایف خود خطا می‌کند و از آنچه که باید انجام شود، عدول می‌کند. متاسفانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی طی دو دهه گذشته ثابت کرده که در خصوص ایران بیش از آنکه به واقعیت‌ها توجه کند، به گرایشات سیاسی برخی قدرت‌های بزرگ توجه دارد و حتی بارها شده که القائات صهیونیستی را به عنوان گزارش منعکس کرده است.»

وی افزود: «آژانس در موارد دیگری هم ثابت کرد که صلاحیت وظایفی که به عهده گرفته و عنوانی که به آن داده شده، را ندارد. نمونه اش اینکه گزارشات قبل از اینکه رسما اعلام شود به دست صهیونیست‌ها رسیده است و آژانس به مثابه یک جاسوس عمل کرده است.»

این تحلیلگر مسائل بین‌المللی تاکید کرد: «اگر قرار باشد درباره گزارش اخیر آژانس نظر دهیم باید به کارنامه و سابقه آژانس هم توجه داشته باشیم و بر این اساس باید گفت که اعتباری بیشتر یا سرنوشتی متفاوت از سایر گزارش‌های آژانس ندارد. ضمن اینکه الان کسانی در گوشه و کنار دنیا هستند که حاضر هستند برای یک گزارش منفی و غلیط هزینه‌های لازم را متحمل شده یا به نوعی به مقامات آژانس پاداش دهند.»

قنادباشی درباره تاثیر این گزارش بر روند مذاکرات هسته‌ای و وضعیت ایران، نیز گفت: «ما در عرصه جهانی ثابت کرده‌ایم که در برابر چنین گزارش‌هایی به هیچ وجه نگران نشده و خط و مشی خود را تغییر نمی‌دهیم . چراکه قبلا حداکثر فشار غیرقانونی ممکن را علیه ما اعمال کرده‌اند و الان دیگر فشار بیشتری نمانده که به آن اضافه کنند. ایران در راه خود برای بنیان گذاشتن یک اقتصاد بسیار مقاوم، قدرتمند حرکت می‌کند و این گونه گزارش‌ها نمی‌‎تواند روند امیدواری مردم ما را تغییر دهد».

وی احتمال صدور قطعنامه علیه ایران را نیز خیلی ندانست و گفت: «با توجه به ترکیب شورای امنیت که الان قدرت های بزرگ با هم بسیار رو در رو هستند(چین و آمریکا بر سر تایوان و روسیه و آمریکا بر سر اوکراین)، احتمال تصویب قطعنامه علیه ایران بسیار کم است. یعنی روسیه و چین علاقمند نیستند که دیگر اعضای دائمی شورای امنیت در پیشبرد اهداف خود موفق باشند. آنها نه به خاطر منافع ما اما به خاطر عدم علاقه‌مندی به پیروزی و موفقیت رقبای غربی خود از این اقدام جلوگیری می‌کنند».

وی افزود: «نکته دیگر اینکه ، قبل از این هم دیده‌ایم که سازمان ملل به دلیل همسویی‌ها با رژیم صهیونیستی اعتباری در دنیا ندارد و قطعنامه‌های قبلی هم تاثیری در تحولات جهانی نگذاشت. فقط قطعنامه درباره یمن موجب بی اعتباری سازمان ملل شد. لذا در عرصه عمل این سازمان‌های بین‌المللی نیستند که در روند تحولات و اقدامات ایران تاثیرگذار نیست. مردم ما انواع و اقسام مشکلات را تحمل کرده‌اند و بیش از این ممکن نیست که ما را با مشکل مواجه کنند». 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها