کد خبر: 653884
تاریخ انتشار :

نگاه تحلیلگر/گفتگوی نامه‌نیوز با جمشید عدالتیان

دولت خوشحال می‌شود ارز را گران‌تر بفروشد

عضو اتاق ایران گفت: افزایش قیمت ارز دولت را کمک هم می کند تا راحت تر جراحی اقتصادی را انجام دهد چون پول بیشتری به دستش می آید و می تواند یارانه بیشتری به بعضی اقشار دهد.

دولت خوشحال می‌شود ارز را گران‌تر بفروشد
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه نیوز: بازار ارز در روزهای اخیر پرنوسان نشان داده است. با توجه به آنکه دولت برنامه جراحی اقتصادی را جلو می برد، سئوال آن است که افزایش قیمت دلار چقدر می تواند این برنامه دولت را با چالش مواجه کند؟

جمشید عدالتیان در گفتگو با نامه نیوز درباره تأثیر افزایش قیمت ارز بر برنامه جراحی اقتصادی دولت گفت: آقای احمدی نژاد که از جراحی اقتصادی سخن گفت 8 محور برای آن اعلام کرد اما مشخص نشد جراحی اقتصادی این دولت چیست و کجای اقتصاد را می خواهند جراحی کنند؟ اگر دولت صرفا قصد حذف ارز ترجیحی را دارد، نامش اصلاح است نه جراحی.

وی با بیان اینکه دولت دقیقا قیمت ارز را تعیین می کند، افزود: هرچند عده ای جو روانی بازار را تحریک می کنند و وقتی جو روانی بر بازار حاکمی می شود قمیت ارز بالا می رود اما دولت می تواند این مسئله را خنثی کند چون تعیین قیمت در بازار ارز براساس عرضه و تقاضا انجام می شود.

عضو اتاق ایران اظهار کرد: وقتی تورم 50 درصدی در کشور وجود دارد، به آن معنی است که اجناس و کالاها 50 درصد گران می شود و در این شرایط امکان صادرات و واردات فراهم نیست. به همین خاطر برای آنکه قیمت ها حالت شتاب فنری پیدا نکند دولت آرام آرام قیمت ارز را بالا می برد.

وی افزود: مردم معتقدند به علت احساس ناامنی اقتصادی و کاهش ارزش پول ملی، قیمت ارز روند صعودی دارد بنابراین هرچه ارز به بازار تزریق شود مردم می خرند؛ با این وجود، بانک مرکزی همواره سیاست ارز شناور کنترل شده را دنبال می کند. ضمن آنکه دولت خوشحال می‌شود که ارز را گران‌تر بفروشد تا کسری بودجه اش را جبران کند؛ در واقع همیشه این اتفاق افتاده است.

این فعال اقتصادی گفت: عرضه کننده اصلی ارز به بازار دولت است بنابراین دولت نرخ ارز را در بازار تعیین می کند، اگر قیمت ارز هم اکنون بالا می رود دو دلیل دارد یکی جنبه روانی تقاضاست که همچنان افزایشی شده و دلیل دوم هم خود دولت است که به نظر می رسد مشکلی با افزایش قیمت ارز ندارد.

عدالتیان افزود: افزایش قیمت ارز هماهنگ با جراحی اقتصادی دولت است که تنها خودش می داند چیست که با این تفسیر مشکلی برای جراحی اقتصادی دولت پیش نمی آید، حتی شاید این اتفاق کمکش هم کند تا راحت تر جراحی اقتصادی را انجام دهد چون پول بیشتری به دستش می آید و می تواند یارانه بیشتری به بعضی اقشار دهد.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها