کد خبر: 653940
تاریخ انتشار :

آیا ایران می‌تواند بازار نفت روسیه در اروپا را بگیرد؟

یک استاد ژئوپلیتیک دانشگاه با بیان این که تا زمانی که چشم انداز امیدوار کننده‌ای برای برجام نباشد تحولی در فروش نفت ایران ایجاد نمی‌شود، گفت: با توجه به تحریم بودن ایران فعلا چشم اندازی نمی‌توانیم داشته باشیم. مگر این که ایران وارد مذاکره جدی و کوتاه مدت با اروپا شود و در این زمینه راهکاری پیدا کند.

آیا ایران می‌تواند بازار نفت روسیه در اروپا را بگیرد؟
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

عبدالرضا فرجی راد در گفتگو با ایسنا در تحلیلی نسبت به توافق اتحادیه اروپا مبنی بر تحریم وارادات نفت از روسیه اظهار داشت: درست است که اتحادیه اروپا توافق کردند، اما کامل و جامع نبود، هنوز در این زمینه افتراق دیده می‌شود و روس‌ها هنوز هم آب باریکه‌ای را نگه داشته‌اند تا زمانی که جنگ تمام شد با مذاکرات صادرات شان را افزایش دهند.

وی تصریح کرد: در این ارتباط ایران می‌تواند با اروپا در رابطه با صادرات نفت و یا گاز در حالی که تحریم‌ها اعمال شده، کار کند که بعید می‌دانم؛ زیرا وضعیت برجام و توافق به نحوی نیست که غرب وارد تعامل شود و فضایی را برای ایران باز کند از سوی دیگر اگر چنین اتفاقی هم بیافتد ایران از چه سیستم بانکی می‌خواهد پول را مبادله کند.

این استاد ژئوپلیتیک دانشگاه همچنین بیان کرد: آن زمان که امید‌ها به برجام بود و هر روز مصاحبه می‌شد که احتمال نهایی شدن توافق وجود دارد این امکان وجود داشت که غرب فضایی را برای ایران باز کند، اما در شرایط فعلی بعید می‌دانم چنین اقدامی در رابطه با اروپا صورت گیرد چرا که در حال حاضر نفت عرب‌ها به اروپا سرازیر می‌شود.

فرجی راد خاطرنشان کرد: روس‌ها برای فروش نفت خود ۳۰ درصد تخفیف در نظر گرفته و وارد بازار آسیا کرده‌اند که هند ۲۵ برابر خرید خود را افزایش داده و چین و سایر کشور‌ها نیز همین طور. حتی سریلانکا نفت روسیه را خریداری می‌کند. با توجه به این که چنین وضعیتی در آسیا است فروش نفت ایران و تا حدودی عرب‌ها نیزکاهش می‌یابد، زیرا حاضر نیستند ۳۰ درصد تخفیف برای فروش در نظر بگیرند.

وی ادامه داد: تا زمانی که چشم انداز امیدوار کننده‌ای برای برجام نباشد تحولی در فروش نفت ایران ایجاد نمی‌شود، شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی هم به زودی جلسه خواهد داشت و نمی‌دانیم چه تصمیمی گرفته می‌شود.

این دیپلمات پیشین کشورمان همچنین اظهار داشت: پیش از جنگ اوکراین و روسیه گفته می‌شد ایران حدود ۲۰ درصد تخفیف برای فروش در نظر گرفته، اما این که روس‌ها ۳۰ درصد تخفیف اعمال می‌کنند این احتمال وجود دارد که ایران هم چنین کاری را انجام دهد.

فرجی راد با اشاره به این که در اختیار گرفتن بازار و مشتری گرفتن کار سختی است، گفت: در صورتی که عرب‌ها تخفیف دهند، اروپا بین عرب‌ها و ایران کدام یک را انتخاب خواهد کرد؟ آیا ایرانی که در تحریم قرار دارد انتخاب می‌شود یا خیر...، اما فعلا چشم اندازی نمی‌توانیم داشته باشیم. مگر این که ایران وارد مذاکره جدی و کوتاه مدت با اروپا شود و در این زمینه راهکاری پیدا کند.

وی تصریح کرد: به نظر می‌رسد اروپا تصمیم گرفته تا آخر سال میلادی خرید نفت روسیه را قطع کند، ایران می‌تواند جایگزین خوبی باشد که نفت کشور‌هایی مثل ایتالیا، اسپانیا، یونان، آلمان و اتریش و ... را بدهد، اگر ایران بتواند چنین کاری را انجام دهد آینده نگری کرده و به نوعی هم روسیه و هم چین را تنبیه کرده است.

سفیر پیشین کشورمان در نروژ درباره تعامل ایران و روسیه برای فروش نفت خاطرنشان کرد: تصور نمی‌کنم چنین مساله پیش آید، در مورد هند ما آمادگی داشتیم تا با برداشته شدن تحریم ها، بازار‌هایی را در اختیار بگیریم، اما اکنون روسیه، بازار را گرفته و هند هم نیازی ندارد.

این استاد ژئوپلیتیک دانشگاه همچنین بیان کرد: اکنون هم لاوروف با سفر به امارات و قطر می‌خواهد عرب‌ها را توجیه کند که چطور بازار آسیا را در اختیار گرفتند و این که جنگ به زودی تمام می‌شود و به نوعی قصد داشته از سیاست بی طرفی این کشور‌ها تشکر کند.

منبع: ایسنا

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها