کد خبر: 654183
تاریخ انتشار :

خط و نشان «ایران» برای آژانس

در شرایطی که ایران بالاترین سطح همکاری خود با آژانس را برای حل موضوعات اختلافی به جریان انداخته است سه کشور اروپایی طرف برجام با همراهی امریکا و رژیم صهیونیستی نشست شورای حکام را به فرصتی برای گشودن جبهه جدید فشار علیه جمهوری اسلامی تبدیل کرده‌اند.

خط و نشان «ایران» برای آژانس
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

ایران نوشت: شست روز گذشته شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به محملی برای طرح ادعاهای تکراری «رافائل گروسی»، مدیر کل آژانس علیه ایران تبدیل شد. 35 عضو شورای حکام در حالی نشست سه روزه خود را در شهر وین آغاز کردند که پیشتر منابع غربی گزارش داده بودند، امریکا و سه کشور اروپایی آلمان، فرانسه و انگلیس قصد دارند در نشست جاری با صدور قطعنامه‌ای از ایران بابت آنچه عدم همکاری با آژانس خوانده شده، انتقاد کنند. نشستی که «رافائل گروسی» تنها چند روز پیش از آن راهی سرزمین‌های اشغالی شده بود تا با مقام‌های رژیمی به گفت‌و‌گو بنشیند که به‌رغم تجهیز به تسلیحات هسته‌ای، کمترین تعهدی نسبت به مقررات حاکم بر روند فعالیت‌های هسته‌ای کشورها از جمله پادمان هسته‌ای موسوم به«ان‌پی‌تی» از خود نشان نداده است. این در حالی است که خارج ماندن اسرائیل از پیمان منع اشاعه جز امکان انجام آزادانه فعالیت‌های هسته‌ای بدون هرگونه تعهد هسته‌ای و بدون کنترل نهادهای بین‌المللی معنایی ندارد.

با وجود این، این رژیم غیرعضو «ان‌پی‌تی» تنها با اتکا به عضویت در آژانس از همه ظرفیت‌های این نهاد بین‌المللی بهره‌مند شده و تا جایی امکان نقش‌آفرینی یافته که با تحریف واقعیات می‌کوشد مدیرکل آژانس و سایر اعضای معاهده را به واسطه عضویتشان در این پیمان برای همدستی در پیگیری ادعاهای جعلی علیه فعالیت‌های هسته‌ای صلح‌آمیز ایران ترغیب نماید.

اتحاد استراتژیک طرف‌های غربی

این در حالی است که مقام‌های اسرائیلی با نگرانی از توسعه روابط اقتصادی ایران، می‌کوشند در روند رو به پیشرفت فعالیت‌های هسته‌ای و اقتصادی کشورمان اخلال ایجاد کنند. فارغ از آنچه اقدامات ضد ایرانی امریکا در چهارچوب رابطه راهبردی با نزدیک‌ترین متحدش یعنی اسرائیل معنادار می‌شود، خودداری سه کشور اروپایی طرف برجام از انجام کمترین وظیفه در چهارچوب این توافق و همسویی با آنچه در نشست جاری شورای حکام علیه ایران به جریان افتاده است، نشان از آن دارد که آنها در پشت پرده، به خدمت امریکا و اسرائیل درآمده‌اند. به این ترتیب اکنون آشکار شده است که در نقطه مقابل ایران مخالفانی ایستاده‌اند که بر تریبون‌‌هایی سوارند که تولیدات‌شان فقط دروغ و تحریف است.

دخل‌شان ناچیز اما خرج ‌شان از کیسه سازمان های به اصطلاح مدافع امنیت جهانی بی‌حد و حصر است. این اتفاق نه نخستین بار است نه آخرین بار خواهد بود. سال‌ها پیش اسرائیلی‌ها به دروغ از فعالیت‌های زیرزمینی هسته‌ای ایران نوشتند، بعد‌ها همانان اعلام کردند به توافق هسته‌ای متعهد نخواهند ماند و اندکی بعد مدعی فعالیت‌های مخفی هسته‌ای در مکان‌های ادعایی جدید در ایران شدند.

بهانه‌ای به نام «نگرانی»

با چنین پیشینه‌ای مدیر کل آژانس روز گذشته ادعاهای خود را بر پایه ادعاهای واهی آغاز کرد که از سوی محافل خبری و اطلاعاتی وابسته به غرب و رژیم صهیونیستی دریافت کرده بود. «گروسی» در آغاز نشست روز گذشته برای اعضای شورای حکام آژانس مدعی شد که ایران توضیحاتی ارائه نکرده است که از نظر فنی در رابطه با یافته‌های آژانس در سه مکان اعلام نشده در ایران معتبر باشد. مدیر آژانس همچنین با «جاه‌طلب» خواندن برنامه‌های هسته‌ای ایران ادعا کرد که آژانس نمی‌تواند صحت و کامل بودن اظهارات ایران را تأیید کند. او که در یک نشست و پاسخ با خبرنگاران حضور یافته بود وقتی با پرسشی درباره سفرش به سرزمین‌های اشغالی پیش از نشست شورای حکام روبه‌رو شد، ادعا کرد که موضوع ایران در گفت‌و‌گوهای او با مقام‌های اسرائیلی مطرح نشده است. «گروسی» همچنین در پاسخ به پرسشی درباره موضع آژانس پیرامون عدم عضویت اسرائیل در «ان‌پی‌تی» مدعی شد که «تمامی کشورها حتی رژیم اسرائیل هم باید به «ان‌پی‌تی» بپیوندند و تمامی تأسیسات و پادمان‌ها و تجهیزات آژانس را داشته باشند.»

سه مکان ادعایی

اشاره مدیرکل آژانس به مکان‌های ادعایی در حالی است که او اسفندماه گذشته در سومین سفر خود در دولت سید ابراهیم رئیسی به تهران آمد. این سفر درست در مرحله پایانی مذاکرات وین انجام شد و این در حالی بود که بستن پرونده‌های باز ایران در آژانس یکی از شروط مورد تأکید مقام‌های کشورمان برای موافقت با بازگشت امریکا به برجام بود. شرط‌ گذاری ایران از آن جهت حائز اهمیت بود که آژانس روی موضوعاتی دست گذاشته بود که پرونده آنها پیشتر یعنی یک سال پس از دستیابی به برجام در قالب پرونده موسوم به مطالعات ادعایی بسته شده بود؛ مقام‌های رژیم صهیونیستی مدعی شده بودند اسناد ادعایی آنها نشان می‌دهد ذراتی هسته‌ای در ایران وجود دارد که از گزارش پیرامون آنها خودداری کرده است. جالب آن بود که رژیم صهیونیستی برای این ادعا هرگز اسناد معتبری به آژانس ارائه نداده بود اما مدیر کل آژانس بر مبنای همین ادعا خواستار پاسخگویی ایران درباره سه مکان شیان تهران و سایت‌هایی در نزدیکی اصفهان و آباده در استان فارس شد. این درست نقطه مقابل روند همکاری ای بود که میان ایران و آژانس در چهارچوب برجام به جریان افتاده بود. در پی سفر اسفندماه گذشته گروسی به تهران، ایران و آژانس به توافق جدیدی دست پیدا کردند که بر اساس آن مقرر شد سازمان انرژی اتمی ایران حداکثر تا ۲۹ اسفندماه گذشته توضیحات کتبی مطرح‌شده توسط آژانس درباره موضوعات مربوط به سه مکان ادعایی را به همراه اسناد پشتیبان مربوط، به این نهاد ارائه کند. رئیس سازمان انرژی اتمی ایران نیز با توجه به توافق‌های انجام شده اعلام کرد که تا آخر خردادماه مدارک لازم بین ایران و آژانس تبادل خواهد شد. دو طرف پس از این توافق، تاکنون سه دور نشست برگزار کرده‌اند و ایران نیز یک بار به صورت مکتوب نظرات و پاسخ‌های خود را ارائه کرده است، اما به رغم این همکاری، گزارش اخیر آژانس بی‌اعتنا به اقدامات ایران منتشر شده و مدیر کل، استدلال‌های غیرمنطقی خود را بر پایه سناریوی جعلی رژیم صهیونیستی مطرح کرده است.

حالا در شرایطی که ایران بالاترین سطح همکاری خود با آژانس را برای حل موضوعات اختلافی به جریان انداخته است سه کشور اروپایی طرف برجام با همراهی امریکا و رژیم صهیونیستی نشست شورای حکام را به فرصتی برای گشودن جبهه جدید فشار علیه جمهوری اسلامی تبدیل کرده‌اند.

پیامد یک تصمیم سیاسی

تردیدی وجود ندارد در صورت صدور قطعنامه ضد ایرانی شورای حکام در روزهای آتی، این واکنش ایران است که خبرساز خواهد شد. به این ترتیب اقدام جدید اعضای غربی آژانس نه پایان یک داستان که آغاز رویدادهایی دیگر پیرامون نحوه همکاری ایران با مرجع بین‌المللی نظارت بر فعالیت‌های هسته‌ای‌اش خواهد بود که مدت‌هاست به محلی برای امتیازگیری طرف‌های غربی و فشار به جمهوری اسلامی تبدیل شده است. هیچ بعید نیست که ایران به جای پذیرش بی‌چون وچرای خواست‌های آژانس که می‌تواند به عنوان یک رویه‌ جهت طرح ادعاهای بیشتر و بازرسی‌های بدون چهارچوب باشد، اهرم‌های حیاتی بلندمدت و کوتاه مدت ویژه خود را برای تلافی‌جویی صحنه‌سازی غرب در زمین شورای حکام به کار بگیرد. ممانعت ایران از صدور مجوز دسترسی آژانس به اطلاعات حافظه دوربین‌های نصب شده در مکان‌های درخواستی این سازمان و از بین بردن این اطلاعات می‌تواند نخستین قدم ایران برای مواجهه با کارزار سیاسی آژانس باشد.

در همین راستا، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه نیز یک روز پیش از نشست آژانس در توئیتی هشدار داده بود که «اگر بانیان قطعنامه ضد ایرانی در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روش تهدید را دنبال کنند، مسئول همه عواقب آن هستند».

رئیس سازمان انرژی اتمی:

«گروسی» اراده جدی برای تأیید جواب‌های قانع کننده ایران ندارد

ادعاهای مدیرکل آژانس در نشست شورای حکام از سوی محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران پاسخ گرفت. اسلامی در گفت‌و‌گو با شبکه الجزیره با بیان اینکه پاسخ‌هایی را که تا کنون درباره سؤال‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ارائه داده‌ایم، دقیق بوده است، گفت: اراده جدی نزد «رافائل گروسی»، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای قانع‌کننده توصیف کردن جواب‌های ایران وجود ندارد.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران با اشاره به اینکه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به گزارش‌های اطلاعاتی دشمنان‌مان و در رأس آنها اسرائیل استناد می‌کند، افزود: «قعطنامه‌ای که برخی در تلاش برای مطرح کردن آن در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هستند، وضعیت جدیدی را ایجاد نخواهد کرد و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باید نفوذ سیاسی در درون خود را متوقف کرده و به قوانین خود پایبند باشد.»

او با بیان اینکه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی حمله به تأسیسات ما را محکوم نکرده و این جای سؤال بزرگی است، تأکید کرد: «سلاح هسته‌ای جایگاهی در راهبردهای ما نداشته و چیزهایی که گفته می‌شود فقط تهمت‌های مغرضانه است.» اسلامی گفت: «سهم ما از انرژی جهان 3 درصد بوده اما 25 درصد از فعالیت بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در سرزمین‌های ما صورت می‌گیرد. وی اضافه کرد: «تصمیم برای غنی‌سازی 90 درصد وابسته به مقام‌های مربوطه می‌شود و ما تصمیم برای غنی‌سازی اورانیوم را با هدف اقدامات تحریک‌آمیز اتخاذ نمی‌کنیم.» رئیس سازمان انرژی اتمی ایران تأکید کرد: «دسترسی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تصاویر ضبط شده دوربین‌ها وابسته به سرنوشت توافق هسته‌ای بوده و آماده پایبندی به توافق در مقابل پایبندی طرف‌های دیگر به تمامی بندهای توافق هستیم.»

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها