کد خبر: 654246
تاریخ انتشار :

قطعنامه ضدایرانی روی میز شورای حکام

به گفته منابع دیپلماتیک، آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان پیش‌نویس قطعنامه ضد ایرانی را به شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ارائه کردند.

قطعنامه ضدایرانی روی میز شورای حکام
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گفته دیپلمات‌ها، آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان پیش‌نویس قطعنامه برای محکوم کردن ایران به بهانه «عدم همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی» را به شورای حکام این نهاد ارائه کردند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، امروز (سه‌شنبه، هفتم ژوئن) منابع دیپلماتیک گفتند که ایالات متحده و سه کشور اروپایی طرف توافق هسته‌ای ایران (انگلیس، فرانسه و آلمان) پیش‌نویس قطعنامه‌ای را به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تسلیم کرده‌اند که در آن تهران را به دلیل عدم همکاری با آژانس مورد انتقاد قرار داده‌اند.

یک دیپلمات اروپایی به خبرگزاری فرانسه گفت: «این قطعنامه که اولین قطعنامه از ژوئن ۲۰۲۰ است، از ایران می‌خواهد با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با تمرکز بر مورد ردیابی اورانیوم غنی‌شده در سه سایت اعلام‌نشده در این کشور همکاری کند». طبق این گزارش، تاریخ رای‌گیری هنوز مشخص نیست، اما به گفته یکی از دیپلمات‌ها، باید روز پنجشنبه برگزار شود.

مدیرکل آژانس بین‌الملل انرژی اتمی دیروز (دوشنبه) در آغاز نشست شورای حکام ادعا‌هایی را علیه برنامه هسته‌ای ایران مطرح کرد. رافائل گروسی در صحبت برای اعضای شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مدعی شد که ایران توضیحاتی ارائه نکرده که از نظر فنی در رابطه با یافته‌های آژانس در سه مکان اعلام نشده در ایران معتبر باشد.

نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که یکی از موضوعات در دستورکار آن ایران است، ظهر روز دوشنبه (به وقت تهران) در وین مقر این نهاد آغاز شد.

رویترز پیش از این گزارش داده بود که آمریکا و سه کشور اروپایی پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی مشترک خود به شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را ارائه داده و عنوان کرده‌اند که حل نشدن موضوعات مرتبط با مواد اورانیوم پیدا شده در سایت‌های اعلام نشده، به شدت مایه نگرانی است. این چهار کشور همچنین گفته‌اند که «به دلیل همکاری ناکافی ایران» اختلافات و مسائل پادمانی همچنان حل نشده و از ایران خواسته‌اند که «فوراً پیشنهاد آژانس برای تعامل بیشتر برای حل و فصل همه مسائل پادمانی باقی‌مانده را بپذیرد».

چین و روسیه دو عضو دیگر برجام مخالفت خود را با این قطعنامه پیشنهادی اعلام کردند. در همین زمینه سخنگوی وزارت خارجه چین ضمن اعلام مخالفت کشورش با این اقدام، از آمریکا خواست در اسرع وقت تصمیمات سیاسی اتخاذ کند و به نگرانی‌های مشروع ایران پاسخ دهد.

سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه نیز در تماس تلفنی امیرعبداللهیان بر مخالفت قطعی کشورش با این قطعنامه تأکید کرد و گفت: موضوعات در دستورکار همکاری ایران و آژانس باید در مسیر فنی حل و فصل شود. «میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین نیز بامداد سه‌شنبه گفت که مسکو هرگز با قطعنامه ضد ایرانی در نشست شورای حکام آژانس اتمی همراهی نمی‌کند.

«حسین امیرعبداللهیان» رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران هم بامداد دوشنبه ۱۶ خردادماه، پیش از نشست شورای حکام در توئیتی تصریح کرد اگر بانیان قطعنامه ضد ایرانی در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روش تهدید را دنبال کنند، مسئول همه عواقب آن هستند. «سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه نیز در گفت‌وگویی تلویزیونی اظهار داشت: پیشداوری نمی‌کنیم، ولی متناسب با اتفاقی که بیفتد پاسخ‌های خود را خواهیم داد.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها