کد خبر: 654257
تاریخ انتشار :

نگاه تحلیلگر/ گفت‌وگوی «نامه‌نیوز» با ابوالفضل ظهره‌وند

آمریکا بیش از همه به برجام نیازمند است

ابوالفضل ظهره‌وند گفت: ما نباید از عملیات روانی غربی‌ها بترسیم. اتفاقا این آنها هستند که وضعشان خراب است و نیاز دارند که برجام احیا شود.

آمریکا بیش از همه به برجام نیازمند است
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه‌نیوز: احتمال صدور قطعنامه‌ای در شورای حکام این پرسش را به وجود می‌آورد که سرنوشت مذاکرات چه می‌شود و آیا می‌شود گفت در صورتی که این قطعنامه صادر شود، تیرخلاصی بر پیکرده نیمه‌جام برجام خواهد بود؟

ابوالفضل ظهره‌وند، تحلیلگر مسائل سیاست خارجی، درباره این موضوع به «نامه‌نیوز» گفت: «واقعیت این است که آمریکا به برجام نیاز دارد و برای آمریکا حفظ برجام ایده‌آل است زیرا برجام یک خسارت محض برای ایران بود و کشور را مشکلات عدیده روبه‌رو کرد. این توافقنامه‌ دلار 4200تومانی را به 30هزار تومان رساند و دولت قبل تمام فرصت‌های کشور را در طول هشت سال زیر سایه برجام از دست داد. جان کری اخیرا در کنگره توضیح داده است که چرا برجام به نفع آمریکا بوده است و یکی از منافعی که او به آن اشاره می‌کند سود بیش از هزار میلیارد دلاری آمریکا در پی به دست آوردن نفت ارزان بوده است و او می‌گوید که پس از برجام ایران بیش از 500میلیارد دلار در پی ارزان شدن نفت خسارت دیده است».

او ادامه داد: «غربی‌ها می‌خواهند تحت هر شرایطی برجام احیا شود اما در عین حال تمام تلاششان را می‌کنند تا پیش از احیای برجام از ایران امتیاز بگیرند. قطعنامه‌ای که در شورای حکام هم مطرح است، در راستای همین فشار است؛ به بیان دیگر آنها با اهرم فشار آژانس انرژی اتمی و شورای حکام می‌خواهند ایران را وادار به پذیرش خواسته‌هایشان کنند اما غافل از اینکه اولا قطعنامه شورای حکام به شورای امنیت نخواهد رفت و ثانیا اگر هم می‌رفت، فضای شورای امنیت با گذشته متفاوت است و اکنون روسیه و چین در تقابل آشکار با آمریکا قرار دارند».

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی، همچنین بیان کرد: «ما نباید از عملیات روانی غربی‌ها بترسیم. اتفاقا این آنها هستند که وضعشان خراب است و نیاز دارند که برجام احیا شود. ما نباید فریب گرگ‌های گرسنه را بخوریم زیرا آنها چیزی در دست ندارند».

او درباره ادعای اخیر آژانس که منجر به بررسی قطعنامه‌ای در شورای حکام شده است، اظهار کرد: «می‌گویند آلودگی در سه سایت وجود دارد که این آلودگی مربوط به 17سال پیش است و همان زمان آژانس ایراد گرفت و ما توضیحات لازم را دادیم. حالا بعد از سال‌ها بازهم این پرونده را پیش کشیده‌اند تا ایران را تحت فشار قرار دهند».

ظهره‌وند در پایان گفت: «ما نباید هیچ امیدی به برجام داشته باشیم زیرا برجام پل نفوذ آمریکایی‌هاست. ما باید از ظرفیت‌های داخلی‌مان استفاده کنیم و اجازه ندهیم شرایطی فراهم شود که چشممان به دست آمریکایی‌ها باشد».

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها