کد خبر: 654316
تاریخ انتشار :

جنجال توهین یک زن هندی به پیامبر (ص) / پشت پرده اختلاف مذهبی شدید مسلمانان و هندوها

اختلافات مذهبی بین هندوها و مسلمانان مدتی است که اوج گرفته و علت این امر هم اظهارات «نوپور شارما»، سخنگوی حزب حاکم این کشور علیه حضرت محمد (ص) و ازدواجش با عایشه بوده است.

جنجال توهین یک زن هندی به پیامبر (ص) / پشت پرده اختلاف مذهبی شدید مسلمانان و هندوها
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

هند را بیشتر به عنوان کشور ادیان و مذاهب می شناسند. با این حال، همین عامل در یک هفته اخیر باعث ناآرامی هایی در این کشور شده است.

 اختلافات مذهبی بین هندوها و مسلمانان مدتی است که اوج گرفته و علت این امر هم اظهارات «نوپور شارما»، سخنگوی حزب حاکم این کشور علیه حضرت محمد (ص) و ازدواجش با عایشه بوده است. این اظهارات باعث خشم اقلیت مسلمان هند و بسیاری از کشورهای اسلامی مانند عربستان، ایران، بحرین و... شده و فضای عمومی و دیپلماتیک هند را به هم ریخته است.

بعد از این اتفاق، حزب حاکم هند رسما از مسلمانان جهان و هندوستان معذرت خواهی کرد و نوپور شارما را نیز از حزب «بهاراتیا جاناتا» اخراج کرد.

 خود شارما نیز در توییتی از گفته خود اظهار پشیمانی و اعلام کرد قصد نداشته احساسات مذهبی کسی را جریحه‌دار کند و فقط می خواسته از ایزدان هندو مانند «شیوا» در مقابل توهین ها دفاع کند.

پادشاه جنجالی که به ریشه اختلافات تبدیل شده است

اما علت اصلی توهین سخنگوی حزب حاکم هند به اسلام چه بوده است؟ ماجرا در اصل به تاریخ 300 سال گذشته هند بازمی‌گردد. در زمان حکومت خاندان مسلمان و مغول «گورکانی» بر سرزمین هندوستان اتفاقات تاریخی  و مهمی در این کشور رخ داد. بیشتر حکام مغول گورکانی دارای تساهل دینی بودند. شاه جهان و جهانگیر با هندوها سازش کرده و به آنها اجازه عبادت در معابد را می دادند. محمد دارالشکوه شاهزاده گورکانی و ولیعهد هند یکی از عرفای برجسته اسلامی به شمار می رود. او قصد داشت عرفان هندی را با عرفان اسلامی تلفیق کند و کتاب «اوپانیشادها» را نیز به عربی ترجمه کرد. با این حال، گرایش عرفانی و تساهل دینی او به مذاق بسیاری از علمای قشری اسلامی خوش نیامد و آنها به جای او با برادر کوچکترش «اورنگ زیب» بیعت کردند. اورنگ زیب که برخلاف برادرش مسلمانی خشک مذهب و تندرو بود به ندای علمای قشری لبیک گفت و علیه برادرش شورید و بعد از قتل او به حکومت رسید.

اورنگ زیب نزدیک به 50 سال در هند حکومت کرد. او بر خلاف برادر، پدر و پدربزرگش تساهل دینی را کنار گذاشت، از هندوها جزیه گرفت و معابد بسیاری را خراب کرد. یکی از اقدامات جنجالی اورنگ زیب تخریب معبد «ویشوانات» در شهر بنارس و بنای مسجد «گیانواپی» بر روی خرابه های این معبد بوده است. همین اقدام اورنگ زیب باعث ایجاد جنجالی شد که تا امروز نیز ادامه دارد.

از زمان اورنگ زیب تاکنون بسیاری از هندوها به دنبال این بودند که مسجد گیانواپی را خراب و معبد ویشوانات را دوباره بنا کنند. با به قدرت رسیدن ملی‌گراهای غالبا هندو این خواسته قوی‌تر شد. در همین رابطه مناظره و گفتگویی در یکی از شبکه های تلویزیونی هند برگزار گردید که یکی از طرفین آن مناظره سخنگوی حزب حاکم یعنی نوپور شارما بود. در همین مناظره شارما به پیامبر(ص) توهین کرد و مسائل اخیر را به وجود آورد.

سیاست ضد اسلامی مودی و دوستان در هند​

اختلافات مذهبی در هند به خصوص بین هندوها و مسلمانان در حال اوج‌گیری است. اختلافات مذهبی از زمان گورکانیان تاکنون وجود داشته است. اختلافات بین مسلمانان اقلیت و هندوهای اکثریت باعث شد «گاندی»، رهبر انقلاب هندوستان مجبور به اعتصاب غذا شود. مسلمانان و هندوها با دیدن بدن نحیف گاندی که در شرف مرگ بود اختلافات را کنار گذاشتند تا رهبرشان زنده بماند اما بعد از ترور گاندی به دست یک هندوی متعصب دوباره به جان هم افتادند.

با به قدرت رسیدن «نارندرا مودی» و حزب ملی‌گرا و هندوئیست بهاراتیا جاناتا اختلافات مذهبی وارد فاز جدیدی شد. سیاست‌های ضداسلامی حزب حاکم که گرایش‌های راست و افراطی دارند باعث افزایش درگیری‌ها شد. سرکوب مسلمانان در منطقه کشمیر، افزایش اختلاف با پاکستان، تخریب مساجد و توهین به بزرگان تاریخ اسلام از جمله اقدامات حزب حاکم هند در سالهای اخیر بوده است.

در این میان، «اورنگ زیب» پادشاه 300 سال پیش هند به «سیبل» هندوهای تندرو تبدیل شده است. در راس هندوها، شخص نخست وزیر هند قرار دارد که گاه و بیگاه به پادشاه گورکانی می تازد. نارندرا مودی در مراسمی در شهر بنارس درباره اورنگ زیب صحبت کرد و گفت: «اورنگ زیب سعی کرد تمدن را با شمشیر تغییر دهد. او خواست با تحجر فرهنگ را نابود کند.... هرچند اورنگ زیب سرهای بسیاری را قطع کرد اما نتوانست در ایمان ما لرزه‌ای بیندازد. »

«اورنگ زیب» برای مسلمانان شخصیتی مهم و مقدس نیست و از این جهت ایرادی به مودی نمی گیرند اما مساله اصلی برای آنان این است که چرا نخست وزیر هند و طرفدارانش به یک پادشاه مغول مسلمان که سه قرن پیش حکومت می کرده و حالا استخوان هایش هم از بین رفته، می تازد؟ هدف مودی از بیرون کشیدن جنازه اورنگ زیب از قبر تاریخ چیست؟ تحلیلگران معتقدند مودی قصد دارد از این طریق به تحریک روحیه ضد اسلامی هندوها دامن بزند و هندوها را در مقابل مسلمانان متحد کند. او قصد دارد آینده هند را با هندوها و نه مسلمانان بسازد و تخریب تاریخ اسلام نیز بخشی از پروژه او است. باید دید سیاست مودی که به کلی باعث ملتهب شدن جو هندوستان شده تا کجا ادامه می یابد.

منبع: خبر فوری

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها