کد خبر: 654535
تاریخ انتشار :

هشدار آصفی به آژانس: آلت دست اسرائیل و آمریکا قرار نگیرید

ایسنا/ حمیدرضا آصفی اقدام آژانس بین المللی انرژی اتمی را سیاسی دانست و تصریح کرد: برای اینکه متوجه شویم کار آژانس سیاسی بوده، کافی است به سفر آقای گروسی در آستانه اجلاس شورای حکام به اسرائیل توجه کنیم.

هشدار آصفی به آژانس: آلت دست اسرائیل و آمریکا قرار نگیرید
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

حمیدرضا آصفی با اشاره به واکنش جمهوری اسلامی ایران نسبت به رای شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی به قطعنامه انتقادی علیه ایران گفت: وزارت خارجه نسبت به این رای بیانیه‌ای ارائه داد و نقد خودش را نسبت به این بیانیه آژانس اعلام کرد.

وی در گفت‌وگو با رادیو گفت‌وگو با ابراز تاسف از  این اقدام آژانس بین المللی انرژی اتمی، اظهار کرد: متاسفانه برخی از کشورها نیز با آن همراه شدند، همراهی کشورهایی مانند امارات، سنگال، مالزی قابل تامل است و وزارت امور خارجه باید برای این دسته از کشورها هم بیشتر روشنگری کند و تلاش کند این کشورها را از بقیه جدا کند.

سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه این اقدام آژانس بین المللی انرژی اتمی را سیاسی دانست و تصریح کرد: برای اینکه متوجه شویم کار آژانس سیاسی بوده، کافی است به سفر آقای گروسی در آستانه اجلاس به اسرائیل توجه کنیم. گروسی نشان داد بی طرف نیست یعنی ابتدا رفته و با اسرائیلی‌ها رایزنی‌هایش را کرده است و این اقدام عوامانه و خبطی بوده است.

وی به واکنش ایران پرداخت و عنوان کرد: ایران قدم اول را برداشت و دوربین‌های فراپادمانی را غیر فعال کرد و نسبت به بقیه اعلام کرد فیلم‌هایش را یا ضبط نمی‌کنیم و یا در اختیار نمی‌گذاریم. این اقدامات خوب بودند اگرچه در قطعنامه تلاش کرده‌اند که به زعم خودشان نرم باشد و نه ارجاع به شورای امنیت هست و نه انتقاد تندی است و به نوعی تلاش کردند ایران را البته با زبانی خیلی زشت تشویق کنند تا هکاری‌هایش را ادامه دهد.

آصفی با یادآوری بسته شدن پرونده پی.ام.دی ایران از سال ۲۰۱۵ و قبل از برجام گفت: یکی از شروط ما در برجام این بود که موضوعات گذشته را خاتمه یافته تلقی کنیم و بعد به جلو برویم.

وی به دیگر اقدامات ایران در صورت پیشروی چنین اقداماتی از سوی غرب و آژانس بین المللی انرژی اتمی اشاره کرد و گفت: ایران قدم اول را برداشته است، ما کشوری نیستیم که تحت فشار و تهدید بخواهیم آنچه را که آژانس می‌خواهد انجام دهیم. اقدامات زیادی است که ایران می‌تواند انجام دهد که آخرینش خروج از ان. پی. تی است. ایران می‌تواند به تدریج دامنه فعالیت‌های خودش را زیادتر کند و از آن طرف به موازات دامنه محدودپذیری خودش را کم کند. آژانس باید به این موضوع توجه داشته باشد و آلت دست رژیم صهیونیستی و آمریکا قرار نگیرد.

سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه متذکر شد: کاری که آژانس و آمریکا انجام می‌دهند لبه‌های یک قیچی هستند یکی از یک طرف فشار می‌آورد و دیگری از طرف دیگر و هرچه پاسخ ما محکمتر و قوی‌تر باشد طرف مقابل زیاده خواهی‌اش را کمتر می‌کند.

وی در خصوص تاثیر این نوع اقدامات در مذاکرات سیاسی بین گروه ۱+۴ گفت: چینی‌ها و روس‌ها سریعا نسبت به این موضوع موضع گرفتند و گفتند این یک اقدام بیهوده است. طبیعی است که این مواضع دست طلبکارانه ما را در مذاکرات بازتر می‌کند. بالاخره خود غربی‌ها باید روشن کنند که آیا پی. ام. دی را پذیرفته‌اند که بسته شده، باز قرار است باز شود؟ این‌ها ما را بیشتر به آن باورهایمان معتقدتر می‌کند که کاری که آژانس و آمریکا و اروپا در خصوص برجام دارند انجام می‌دهند یک کار سیاسی است و حسن نیت ندارند.

آصفی افزود: این  قطعنامه نشان داد که صحت اظهارات ما ثابت می‌شود و در مذاکرات سیاسی می‌توان این‌ها را ردیف کرد و برابر طرف مقابل گذاشت که بدعهدی و بداخلاقی خودشان را ببینند.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها