کد خبر: 654544
تاریخ انتشار :

واکنش تند نمایندگان به قطعنامه ضدایرانی شورای حکام

ایسنا/ در پی صدور قطعنامه ضد ایرانی در شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی، تعدادی از نمایندگان به این موضوع واکنش نشان دادند.

واکنش تند نمایندگان به قطعنامه ضدایرانی شورای حکام
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

چهارشنبه هفته گذشته ( ۱۸ خرداد) شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی قطعنامه ارائه شده توسط آمریکا و تروئیکای اروپایی علیه ایران را تصویب کرد.

پیش‌نویس قطعنامه انگلیس، فرانسه، آلمان و آمریکا علیه ایران روز سه‌شنبه هفته گذشته به نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ارائه شده بود که طبق گزارش خبرگزاری رویترز، در پیش‌نویس این قطعنامه آمده است: شورای حکام از ایران می‌خواهد که هرچه فوری برای اجرای تعهدات قانونی‌اش اقدام و بدون اتلاف وقت به پیشنهاد مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای همکاری بیشتر جهت شفاف‌سازی و حل‌وفصل مسائل باقی‌مانده پادمانی عمل کند.

در پی تصویب قطعنامه ضد ایرانی در شورای حکام، وزارت امور خارجه کشورمان در بیانیه ای با انتقاد شدید از تصویب قطعنامه ضدایرانی آمریکا و تروئیکای اروپایی در جلسه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکید کرد: ایران بدلیل رویکرد غیرسازنده آژانس و تصویب این قطعنامه، گام های عملی متقابلی را اتخاذ کرده که نصب سانتریفیوژهای پیشرفته و غیرفعال سازی دوربین های فرا پادمانی از جمله آنها است.

سازمان انرژی اتمی با انتشار ویدیویی از خاموشی تعداد قابل توجهی از دوربین های نظارتی آژانس بین المللی انرژی اتمی خبر داد.

در این ویدیو نشان داده می شود که اپراتورها، برق متصل به دوربین های فراپادمانی را قطع می کنند.

آیت الله سیدابراهیم رئیسی رییس جمهوری نیز در واکنش به صدور قطعنامه شورای حکام، با بیان اینکه شورای حکام علیه ایران قطعنامه صادر می‌کند، توضیح داد: ما یک قدم از موضع خود عقب‌نشینی نخواهیم کرد این شورا چندین بار علیه مردم مظلوم فلسطین قطعنامه صادر کرده است اما موثر واقع نشد و ابتکار عمل در دست فلسطینیان است، با اعمال تحریم، کشور ایران در حوزه‌های صنعت، کشاورزی، گردشگری و ... متوقف نمی‌شود، لبخند و اخم دشمنان را به اقتصاد و معیشت مردم گره نمی‌زنیم.

تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز با انتشار مطالبی در صفحات شخصی خود در توییتر به صدور قطعنامه شورای حکام واکنش نشان دادند که در زیر می خوانید.

حسن شجاعی رییس کمیسیون اصل نود:

«غربگرایان‬⁩ به بهانه مردم، کشور را تسلیم غرب کردند نه زندگی مردم بهبود یافت، نه تسلیم انتهایی داشت. البته در این شرایط با احیای برجام موافقم، اما نه به هر قیمتی. احیای برجام اگر همراه حفظ عزت ملی نباشد حتما بی‌فرجام خواهد بود، آنچنان که در دولت غربگرایان بود. دوباره نسخه تسلیم نپیچید.»

هادی بیگی نژاد نماینده ملایر:

«غربی‌ها و صهیونیست‌ها آژانس انرژی اتمی را تشکیل داده‌اند تا زورگویی‌شان را در نظم ناعادلانه‌ای که ایجاد کرده‌اند، قانونی جلوه دهند! بدبخت آن ملتی که در مقابل قلدری این‌ها تواضع کند.»

اردشیر مطهری نماینده گرمسار:

«در پاسخ به قطعنامه مغرضانه ⁧‫شورای حکام، فرآیند گازدهی به برخی از سانتریفیوژهای پیشرفته (ازجمله IR2 و IR6) آغاز و سرعت تولید انواع ماشین ها، سانتریفیوژها و قطعات موردنیاز در صنعت ⁧‫هسته ای‬⁩ کشور افزایش یافت. دوران زورگویی شما و عقب نشینی ما گذشت.»

زهره الهیان عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی:

«علیرغم حسن نیت و همکاری ایران با آژانس انرژی اتمی، شورای حکام قطعنامه علیه ایران صادر کرد. ایران هم بخش عمده دوربین ها را قطع کرد و غنی سازی را افزایش داد. این اقدام مقتدرانه ایران هزینه را برای اینگونه تصمیمات سیاسی و مغرضانه آژانس تحت تاثیر صهیونیسم بین الملل زیاد خواهد کرد. کمیسیون امنیت مجلس تجدید نظر در مذاکرات هسته ای را ضروری می داند.»

کیومرث سرمدی نماینده اسدآباد:

«تصمیم اخیر ⁧‫شورای حکام‬⁩ سیاسی و فاقد هرگونه ارزش حقوقی و به نظر در راستای تامین نظر صهیونیست‌ها اتخاذ شد. اگر تغییر رویه صورت نگیرد، در نحوه همکاری با آژانس تجدید نظر جدی خواهیم کرد. تروریست های بین المللی حق تصمیم سازی برای سازمان های بین المللی را ندارند.»

جواد کریمی قدوسی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی:

«خاموش کردن تمام دوربین های آژانس اقدامی است حداقلی برای پاسداشت از عزت ملت قهرمان ایران.»

علی خضریان سخنگوی کمیسیون اصل نود:

«خطای راهبردی ⁧‫تروئیکای اروپایی‬⁩ جهت امتیازگیری بیشتر از ⁧‫ایران‬⁩ با استفاده از ابزار آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، باید با اقدامات عملیاتی در توقف فعالیت‌های داوطلبانه ⁧‫هسته‌ای‬⁩ و اجرای دقیق قانون اقدام راهبردی برای رفع تحریم‌ها اصلاح شود. پاسخ زیاده‌خواهی غرب را باید به موقع داد.»

سیدناصر موسوی لارگانی نماینده فلاورجان:

«اگر چه دولت مجوز لازم را برای پاسخ به غرب و ⁧‫آژانس سیاسی اتمی‬⁩ دارد اما مطمئنا ⁧‫مجلس‬⁩ هم آرام نخواهد ماند. سران اروپا با اینکه زیر فشار گرانی نفت، عین خر در باتلاق‌اند اما نوکری صهیونیستها را بر منافع مردمشان مقدم دانسته و خیال می کنند ایران از قمپزهای آنها خم به ابرو می آورد.

۵ کشوری که به قطعنامه آژانس رای ندادند نیمی از اقتصاد و جمعیت دنیا را دارند. در عین حال شاهراه نفت جهان در اختیار ایران است و اگر منافع ایران ایجاب کند از تمام ابزارهای در اختیار با قدرت تمام استفاده خواهد کرد. توقیف کشتیهای یونانی که آنان را به غلط کردن انداخته، فقط یک نمونه است.»

جلیل رحیمی جهان آبادی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی:

«ایران‬⁩ در ⁧‫مذاکرات‬⁩ اخیر ⁧‫اتمی‬⁩ همچون همیشه؛ صادقانه با ⁧‫آژانس‬⁩ همکاری نمود و همه موارد فنی، امنیتی و نظارتی حتی ⁧‫فراپادمانی‬⁩ را رعایت کرد اما آمریکا و کشورهای اروپایی و آژانس، به جای تلاش در انجام تعهداتشان، با صدور قطعنامه؛ انصاف و عدالت را در روابط بین الملل به سخره گرفتند.»

احمد امیرآبادی فراهانی عضو هیات رییسه مجلس:

«وقتی ⁧‫گروسی‬⁩ مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قبل از تهیه گزارش به سرزمین‌های اشغالی سفر می کند و با هماهنگی سران رژیم ⁧‫صهیونیستی‬⁩ گزارش تهیه می نماید.‌ چه ضرورتی دارد ایران فراتر از پادمان با ⁧‫آژانس‬⁩ همکاری نماید. مجلس خواستار اجرای دقیق قانون اقدام راهبردی برای رفع تحریم هاست.»

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها