کد خبر: 654568
تاریخ انتشار :

پروژه اختاپوس چیست؟ / نیابت اسراییل از آمریکا برای فشار بر ایران

با کاهش امیدها نسبت به مذاکرات هسته‌ای، حالا پلن B برخورد با کشورمان کلید خورده است. همان برنامه‌ای که اسراییلی ها آن را "دکترین اختاپوس" می‌خوانند.

پروژه اختاپوس چیست؟ / نیابت اسراییل از آمریکا برای فشار بر ایران
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

از دهه ۱۳۷۰ شمسی کشورهای غربی تلاش کردند تا پس از ناکامی در سناریوهای جنگ داخلی و خارجی، از طریق تحریم و مذاکره انقلاب اسلامی در ایران را مهار کنند.

گفتگوهای انتقادی ایران و اروپا برای اولین‌بار در دولت مرحوم هاشمی آغاز شد و در دولت اصلاحات با کلیدواژه پرونده هسته‌ای ادامه یافت.

در دوران ریاست‌جمهوری محمود احمدی‌نژاد، این گفتگوها به سمت تحریم و تنش پیش رفت. راهبردی که پس از شکست برجام در دوره ترامپ، در دولت روحانی به "فشار حداکثری" انجامید. فشاری همه‌جانبه در زمینه‌های تبلیغاتی، اقتصادی و تروریستی.

در دولت بایدن امید آن بود که آمریکا با درس گرفتن از تجربه ترامپ، به میز مذاکره بازگشته و گفتگو را جایگزین فشار تحریم کند. این اتفاق اما رخ نداد. یک سال و اندی پس از روی کار آمدن دولت دموکرات، نه خبری از بازگشت به برجام است و نه کاهش تحریم‌ها.

در مقابل، انگار آمریکا و متحدان اروپایی این کشور، به اسراییل چراغ سبز نشان داده‌اند که مستقیما وارد درگیری با ایران شود. اتفاقی که تا پیش از این جرات آن را نداشتند.

تئورسین‌های غربی شاید می‌پندارند که تحریم‌های اقتصادی، چنان ایران را ضعیف کرده که قدرت مواجهه با نقشه‌های صهیونیستها را ندارد. تحلیل غلطی که عواقبی خطرناک برای اسراییل و حامیان منطقه‌ای آن دارد.

در همین راستا نخست وزیر اسرائیل که عُمر دولتش شاید چند ماه دیگر به پایان برسد (بیشتر بخوانید)، مدعی شده که "دکترین اختاپوس را درباره ایران اجرا می‌کنیم".

نفتالی بنت اولین بار سال گذشته از این پروژه سخن به میان آورده بود اما شاید امید غرب به مذاکرات وین، این رژیم را در اجرای کامل آن محدود ساخته بود. حالا با شکست گفتگوها و صدور قطعنانه شورای حکام آژانس علیه ایران، صهیونیست‌ها امیدوارند پروژه خرابکاری سایبری و ترور در ایران را با دستی بازتر پیگیری کنند.

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در این‌باره گفته، "ما در حال اجرای دکترین اختاپوس هستیم. ما دیگر با شاخک‌ها یعنی گروه‌های نیابتی ایران بازی نمی‌کنیم. ما رفتن به سوی سر معادلات جدیدی را رقم زده‌ایم."

روشن است که پشت‌پرده اجرای این پروژه، تلاش برای بودجه گرفتن صهیونیستها از حامیان غرلی و عربی است. دولت اسراییل که با بحران شدید داخلی روبروست، می‌خواهد با ادعای ماموریت مهار ایران، از متحدانش دلار بیشتری بگیرد.

بنت در همین راستا افزوده است: "اسرائیل می‌خواهد مبلغ بیشتری برای برنامه تسلیحاتی‌اش نسبت به ایران هزینه کند و قصد دارد تا فناوری‌هایش را نیز بیشتر از ایران توسعه دهد."

در همین راستا اخیرا یک رسانه صهیونیستی مدعی شده که اسراییل در حال ساخت یک بُمب یک تُنی برای حمله به ایران است!

به این ترتیب رژیمی که خود، اختاپوس‌وار از تروریست‌های منطقه حمایت می‌کند، حالا مدعی مبارزه با جبهه مقاومت در منطقه است تا شاید بتواند جنبش مردمی مقاومت را سرکوب کند.

تهران هشدار داده که با جدیت در برابر هر اقدامی می‌ایستد و اجازه خرابکاری و ترور و تجاوز را نخواهد داد. بنابراین دکترین اختاپوس می‌تواند اسرائیل را به‌عنوان یک شاخک کشورهای غربی در منطقه، برای همیشه نابود کند.

در صورتی که آمریکا و اروپا مانع از ماجراجویی اسراییل نشوند، احتمال می‌رود ادامه سیاست‌های بنت برای صهیونیست‌ها خونین‌تر از قبل باشد.

منبع: خبر فوری

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها