کد خبر: 654632
تاریخ انتشار :

نگاه تحلیلگر / گفت‌وگوی «نامه نیوز» با ساداتیان

منفعت کشور در گرو احیای برجام است

سیدجلال ساداتیان از جمله کارشناسانی است که اصرار دارد با وجود قطعنامه اخیر باید با این سازمان بین‌المللی تعامل کرد و از طریق همکاری‌های فی‌مابین سوءتفاهم‌ها را رفع و منافع کشور را تامین کرد.

منفعت کشور در گرو احیای برجام است
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه نیوز ، رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچنان و به رغم قطعنامه اخیر خواهان گفت و گو با طرف ایرانی و رسیدن به یک راهکار مشترک است. واکنش ایران به قطعنامه مورد اشاره و رویکرد برخی رسانه‌های حامی دولت اما نشان می‌دهد که تمایل چندانی در تهران برای گفت‌وگو بیشتر نباشد. این درحالی است که بسیاری از تحلیلگران حوزه سیاست خارجی باور دارند، بدون رایزنی و تعامل با آژانس نمی‌توان از تنش‌های موجود که احتمالا رو به افزایش هم است، کاست.

سیدجلال ساداتیان یکی از همین کارشناسان است. او در گفت‌وگو با «نامه نیوز» به تلاش‌های اخیر برای احیای برجام اشاره کرده و گفت: «در طرف دیگر اما این رژیم صهیونیستی است که به شدت کار می‌کند، در آمریکا با سناتورها لابی کرده و سعی دارد برای ایران خطرسازی کند. این جنبه مساله خطری است که باید جدی گرفته شود. برای کنترل این وضعیت لازم است که اولا به تلاش‌های احیای برجام ادامه دهیم، دوما همکاری بیشتری با آژانس کرده و از فضای هیجانی بکاهیم.»

وی افزود: «اینکه در این شرایط بگوییم هرچه بادا باد برای ما مساله‌ساز است. درست است که الان آژانس کاری نخواهد کرد و ما خیالمان راحت است که حتی اگر قطعنامه‌ای صادر کرده و به سازمان ملل بفرستد، با وتوی روسیه و چین و فضای فعلی قطعنامه جدیدی علیه ما صادر نخواهد شد، اما مقدمه و زمینه‌ساز جو و فضایی علیه ایران است که تقویت خواهد شد و حتما نتیجه آن به نفع رژیم صهیونیستی خواهد بود.»

این دیپلمات پیشین ادامه داد: «آنچه این روزها از سوی طیفی از مخالفان داخلی برجام می‌شنویم و تشویقی که برای قطع همکاری با آژانس می‌کنند نیز ناشی از درک نادرستی است که از شرایط دارند. ضمن اینکه اهمیتی به وضعیت مردمی که خسارت‌ها عمدتا متوجه آنها می‌شود، نمی‌دهند. یعنی متوجه این شرایط و خسارات و اوضاع مردم نیستند و توجیهاتی مثل درصدد عزت بودن را بیان می‌کنند.»

وی تاکید کرد: «همه ما به دنبال عزت هستیم اما بالاخره دیپلماسی در دنیای امروز با بده‌وبستان کار می‌کند. آنچه که ما در سایه برجام می‌توانستیم به دست آوریم هم خیلی بیش از آن چیزی بود که الان به دست آورده‌ایم.»

به گفته او، «باید دید که منافع ملی کشور چگونه تامین می‌شود.اینکه بر مسائلی مثل بدعهدی آمریکا تاکید کنیم فایده‌ای ندارد و بر کسی هم پوشیده نیست. به نظر من بهتر است که در این شرایط به این توجه کنیم که بیشترین فشار را برای عدم احیای برجام رژیم صهیونیستی وارد می‌کند. از همین‌جا باید بفهمیم که منفعت کشور در گرو احیای برجام است. اگرنه دلیلی نداشت که رژیم صهیونیستی این همه مخالفت کند، فعالیت کند، خودش را به آب و آتش بزند تا مانع از احیای برجام شود.»

 

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها