کد خبر: 654725
تاریخ انتشار :

سیاست‌خارجی دولت رئیسی بهتر عمل کرد یا دولت روحانی؟

برخلاف آنچه حامیان برجام تبلیغ می‌کنند، دولت سیدابراهیم رئیسی نسبت به دولت حسن روحانی در حوزه سیاست خارجی نتایج بهتری کسب کرده است.

سیاست‌خارجی دولت رئیسی بهتر عمل کرد یا دولت روحانی؟
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

سایت فردا نوشت: شعار دولت سیزدهم آن بود که اداره کشور را به سیاست خارجی گره نمی زند. گرچه منتقدان به این شعار خرده گرفتند اما گذشت زمان نشان داد اقتصاد کشور کمتر تحت تأثیر اخم و لبخند قدرت های غربی قرار می گیرد. چندی پیش یکی از رسانه های حامی دولت نیز به همین نکته اشاره کرد و نوشت «تحریم های فلج کننده اوباما دلار را از 1200 تومان به 3300 تومان رساند اما امضای برجام و سپس خروج آمریکا از برجام قیمت دلار را به 33000هزار تومان افزایش داد.» بر اساس این استدلال برخی کارشناسان عملکرد دولت سیدابراهیم رئیسی را قوی تر از دولت حسن روحانی تحلیل می کنند.

بخشایش اردستانی در گفتگو با خبرنگار فردا درباره عملکرد دولت سیزدهم در حوزه سیاست خارجی گفت: سیاست خارجی این دولت باید در حد و اندازه سیاست خارجی دولت نهم و دهم باید مورد توجه قرار بگیرد. مشکلاتی که از دولت آقای روحانی به ویژه در موضوع برجام باقی ماند و جامعه را دوقطبی کرد، آقای رئیسی تلاش کرد این را حل کند.

وی با بیان اینکه بعد از جنگ اوکراین شاهد ظهور چندجانبه گرایی در دنیا خواهیم بود، افزود: وقتی آقای رئیسی نتوانست با غربی ها به توافق برسد از طریق ورود به ائتلاف ها سیاست خارجی خودش را تقویت کرد. معتقدم در تقابل بین روسیه و غرب در موضوع اوکراین، روسیه برنده است چون روس ها در زمین اوکراین بازی می کنند و با گرفتن شرق اوکراین و اتصال دنباس به دریای سیاه، عملا دسترسی اوکراین به دریای سیاه قطع می شود.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه روسیه در آینده به یک قطب جهان تبدیل می شود، یادآور شد: دولت آقای رئیسی در عوض حرکت به سوی غرب، به سمت شرق آمد یعنی ایران، روسیه، چین، هند و اندونزی در آینده یک جبهه متحد درست می کنند بنابراین سیاست خارجی دولت آقای رئیسی نسبت به دولت آقای حسن روحانی بهتر عمل کرد.

وی افزود: دولت آقای روحانی در حال تحیر بود، هر چقدر به سمت غرب می رفت، غربی ها بیشتر این دولت را اذیت می کردند و تحت فشار قرار می دادند ولی سیاست خارجی دولت آقای رئیسی به علت تشکیل یک جبهه با شرق راه را پیدا کرد بنابراین آرامتر شده است.

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی ادامه داد: کنت وردتس پدر رئالیسم سال 2012 در مقاله ای نوشت «ایران برای رسیدن به آرامش باید بمب اتم داشته باشد»، استدلال او این بود که ایران هم اکنون به لحاظ سیاست خارجی تحت فشار قرار دارد و در حوزه داخلی نیز ناراحت است، وقتی این فشارها کمتر می شود که بمب اتم به دست بیاورد و در مقابل اسرائیل موازنه ای ایجاد کند. دولت آقای رئیسی دارد به این سمت هم حرکت می کند.

بخشایش افزود: هم اکنون یک آرامش بیشتری در جامعه ایران بین نخبگان نسبت به سیاست خارجی دولت آقای رئیسی وجود دارد، البته تا رسیدن به وضعیت مطلوب یک فاصله ای وجود دارد چون سیاست خارجی باید قدری در خدمت اقتصاد باشد تا این تنش اقتصادی موجود برطرف شود.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها