کد خبر: 654861
تاریخ انتشار :

نگاه تحلیلگر/ گفت‌وگوی «نامه‌نیوز» با جعفر قنادباشی

سیاست فشار حداکثری بر ایران کاملا شکست خورده است

جعفر قنادبشی گفت: ماه پیش مقامات آمریکایی به صراحت از اشتباه‌بودن سیاست فشار حداکثری بر ایران سخن گفتند. این موضع‌گیری نشان می‌دهد که آنها به انتهای راه رسیده‌اند و دیگر امیدی به تحقق خواسته‌های نامعقولشان ندارند.

سیاست فشار حداکثری بر ایران کاملا شکست خورده است
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه‌نیوز: وضعیت سیاست خارجی قدری مبهم است؛ از یک سو تنش‌های غربی‌ها با ایران افزایش یافته است و از سوی دیگر ایران هم با خاموش‌کردن دوربین‌های آژانس واکنشی متناسب نسبت به قطعنامه اخیر شورای حکام نشان داد. حالا در این میان پرسش مهم آن است که آیا مذاکرات وین به نتیجه می‌رسد و چقدر می‌توان امید داشت که برجام احیا و تحریم‌ها رفع شود؟

جعفر قنادباشی، تحلیلگر مسائل سیاست خارجی، درباره این موضوع به «نامه‌ نیوز» گفت: «وضعیتی که اکنون در آن هستیم، وضعیتی جدید است؛ به این معنی که بی نتیجه بودن راهبردهای گذشته برای افکار عمومی به اثبات رسیده؛ در گذشته در مقاطعی به غربی‌ها اعتماد بیش از حد داشتیم و در مقاطعی هم تعهداتمان را کاهش دادیم. در هر دو صورت غربی‌ها به تعهداتشان پایبند نماندند. اکنون من باور داریم که در امیدبخش‌ترین مقطع برای رسیدن به نتیجه‌ای مبتنی بر منافع ملی مان در مذاکرات هستیم، زیرا راهبرد تازه‌ای یعنی ایستادگی بر مواضعمان را اتخاذ کرده‌ایم و نشان داده‌ایم که از این مواضع عقب‌نشینی نخواهیم کرد ولذا اینک شاهدیم که طرف های غربی یکی پس از دیگری، نشانه هایی از انفعال و علاقمندی به بازگشت به مذاکرات را نشان می دهند».

او ادامه داد: «دو ماه پیش مقامات آمریکایی به صراحت از اشتباه‌بودن سیاست فشار حداکثری بر ایران سخن گفتند و حتی این سیاست را اشتباهی فاحش دانستند. این موضع‌گیری در همان دوماه پیش هم نشان داد که آنها به انتهای راه رسیده‌اند و دیگر امیدی به تحقق خواسته‌های نامعقولشان از طریق فشارهای اقتصادی ندارند؛  به همین دلیل هم هست که رژیم صهیونیستی بیش ازهمیشه تلاش می کند تا درادامه اعمال فشارها علیه ایران، بسیار بیش تر از گذشته نقش آفرین باشد وازاین طریق، سستی و انفعال کشورهای غربی را جبران کند  ».

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی همچنین بیان کرد: « ائتلاف عبری، عربی وغربی بطور کلی دچارضعف های بی سابقه ای در منطقه غرب آسیا شده که شاهد آن، شکست انواع توطئه های سیاسی تبلیغاتی این ائتلاف (اسرائیلی ها، ارتجاع منطقه و دولت های غربی) درانتخابات اخیر لبنان است؛ آنها می‌خواستند از طریق این انتخابات حزب‌الله را از صحنه سیاسی این کشور حذف کنند؛ اما دیدیم که بر اساس نتایج این انتخابات، اتفاقا جایگاه حزب‌الله مستحکم تر شد. همین یک مثال کافی است که بگوییم قدرت تاثیرگذاری غربی‌ها ومتحدین شان در منطقه ازهمیشه ضعیف ترشده است، اگرچه مصوبه اخیر مجلس عراق مبنی بر ممنوعیت عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی هم مثال روشن دیگری بر تحقق رویدادی است که این ائتلاف با جدیت ّخواستار عدم تحقق آن بود ».

قنادباشی در پایان گفت: «همان‌طور که اول بحث اشاره کردم، من باور دارم ما نباید تعهداتمان را کاهش دهیم و در عین حال باید بر سر مواضعمان ایستادگی کنیم؛ و این سیاستی است که غربی‌ها را کاملا در بن‌بست قرار می‌دهد و چاره‌ای جز پذیرش خواسته‌های به حق ایران را پیش رویشان قرار نمی‌دهد. با این وصف به نظرم نباید از عضویت آژانس صرف نظر کنیم  زیرا آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گرچه اکنون تحت تأثیر غربی‌ها و صهیونیست ها  موضع می‌گیرد،  اما بسترمناسبی است برای آنکه ایران در آینده نه چندان دور ازطریق همین آژانس، کشورهای دارای بمب هسته‌ای را تحت فشار قرار دهد؛ همان‌طور که کشورهای مستقل و انقلابی بتدریج مجمع عمومی سازمان ملل را به محملی ضد آمریکایی-صهیونیستی تبدیل کردند و می‌بینیم که درجلسات سالانه این مجمع، چه‌ تعداد کشورها در محکومیت آمریکا و رژیم صهیونیستی موضع می‌گیرند».

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها