کد خبر: 655047
تاریخ انتشار :

تاکید وزرای دفاع ترکیه و یونان بر حفظ مذاکرات به منظور کاهش تنش‌ها

وزارت دفاع ترکیه اعلام کرد: وزیر دفاع این کشور در حاشیه نشست ناتو در بروکسل با همتای یونانی‌اش دیدار و بر ادامه مذاکرات برای کاهش تنش‌هایی که اخیرا شدت گرفته، تاکید کرد.

تاکید وزرای دفاع ترکیه و یونان بر حفظ مذاکرات به منظور کاهش تنش‌ها
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه‌نیوز، به نقل از خبرگزاری رویترز، وزرات دفاع ترکیه در بیانیه‌ای اعلام کرد: خلوصی آکار، وزیر دفاع ترکیه و نیکوس پاناگیوتوپولوس،همتای یونانی‌اش در این دیدار درباره باز نگه داشتن مجاری ارتباطی به منظور حل مشکلات و تمرکز بر دستورکارهای دوجانبه مثبت که به روابط همسایگی خوب کمک می‌کنند نیز صحبت کردند.

تنش‌های دیرینه میان این دو کشور همسایه اخیرا به دنبال اظهارات رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه که گفته بود یونان باید از مسلح کردن جزایر دریای اژه که از وضعیت غیرنظامی برخورداند، دست بردارد و از توافق‌نامه های بین‌المللی پیروی کند، مجددا بالا گرفت.

آنکارا تاکید دارد، این جزایر دریای اژه تحت پیمان‌ لوزان مربوط به سال ۱۹۲۳ میلادی و پیمان پاریس مربوط به سال ۱۹۴۷ میلادی به شرط غیرنظامی باقی‌ماندن به یونان داده شدند.

آتن در واکنش تاکید کرده که اظهارات ترکیه درباره مسلح کردن این جزایر بی‌پایه و اساس است.

این دو کشور که اعضای ناتو هستند اما مدت‌هاست که بر سر موضوعات مختلف با یکدیگر اختلاف دارند، نامه‌هایی را برای سازمان ملل ارسال کرده و مواضع خود را درباره حریم هوایی و این جزایر اعلام کرده‌اند.

اردوغان ماه گذشته اعلام کرده بود که کریاکوس میتسوتاکیس، نخست‌وزیر یونان دیگر برایش وجود ندارد. وی رهبر یونان را به تلاش برای مانع‌تراشی در روند فروش جنگنده‌های اف-۱۶ به ترکیه در جریان یکی از سفرهایش به آمریکا متهم کرده است.

اردوغان همچنین هفته گذشته اعلام کرد که ترکیه مذاکرات دو جانبه با یونان را که در سال ۲۰۲۱ میلادی آغاز شده بود، متوقف می‌کند.

میتسوتاکیس نیز روز سه‌شنبه گفت، موضع ترکیه که حاکمیت یونان بر جزایرش در دریای اژه را زیر سوال می‌برد "بی‌معنی" است و برگزاری هر گونه مذاکره میان این دو کشور، امری دشوار است.

وی همچنین اظهار داشت که رهبران ترگیه و یونان به ناچار در برخی رویدادها با یکدیگر مواجه می‌شوند و نباید صحبت کردن با یکدیگر را متوقف کنند.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها