کد خبر: 655107
تاریخ انتشار :

ساعت صفر به وقت تهران و تل‌آویو / جنگ بزرگ ایران و اسرائیل؛ بزودی؟!

هرگونه عملیات نظامی یا هوایی اسرائیل علیه تأسیسات هسته ای ایران به جنگی بزرگ تبدیل خواهد شد و جمهوری اسلامی ایران و متحدانش مانند صدام حسین نیستند که واکنشی به اسرائیل نشان ندهند.

ساعت صفر به وقت تهران و تل‌آویو / جنگ بزرگ ایران و اسرائیل؛ بزودی؟!
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

افزایش تنش بین رژیم صهیونیستی و ایران بسیاری از رسانه ها را متوجه شرایط طرفین کرده است. حالا برخی رسانه ها از آغاز جنگ بین طرفین سخن‌ گفته و از نبرد آرماگدون سخن‌ می گویند.

***

به ساعت صفر نزدیک می شویم؟

پایگاه خبری هیل در گزارشی که اخیرا نوشته به این موضوع پرداخته است. نویسنده گزارش، مارک توث (Mark Toth) معتقد است ایران و اسرائیل به ساعت صفر نزدیک می شوند و ممکن است به زودی وارد چالش جدی با یکدیگر شوند.

نویسنده هیل ضمن اشاره به ماجرای برجام و نابودی آن ( بر اثر خروج آمریکا از آن) و نیز افزایش غنی سازی هسته ای ایران در ماه های اخیر مدعی است مقامات ایالات متحده نیز به نوعی در مورد فعالیت هسته ای ایران هشدار داده است و از این‌ رو، به نوعی همسو با مقامات اسرائیلی است.

مارک توث در این رابطه می نویسد: " پنتاگون کاملا متوجه است که زمان به نفع اسرائیل و ایالات متحده و متحدانش نیست. در ماه مارس، ژنرال بازنشسته مک‌کنزی، فرمانده وقت سنتکام، در جلسه سنا اعلام کرد ایران دارای «3000 موشک بالستیک» است و این موشک ها از زمره موشک هایی است که می‌توانند به تل آویو برسند. همچنین مقامات آمریکایی مدعی شده اند که  طی چند هفته ایران می تواند به توان کامل هسته ای برسد."

اسرائیل باید پیش‌بینی کند که حزب‌الله، حماس و دیگر شبه‌نظامیان و گروه های مورد حمایت تهران در صورت حمله اسرائیل به ایران، پاسخی تهاجمی به حمله کنندگان و اسرائیل خواهند داد

گزارش های مقامات آمریکایی بر اسرائیل نیز تاثیر گذاشته است. نویسنده هیل در این رابطه می نویسد: "نفتالی بنت، نخست وزیر اسرائیل، در ۱۲ ژوئن مدعی شد ایران به دستیابی به سلاح های هسته ای نزدیک شده است. پیش از این، اسرائیل  مدعی شد که برد بمب افکن های رادارگریز لاکهید مارتین F-35I Adir را که توسط ایالات متحده به اسرائیل عرضه شده است، به اندازه کافی گسترش داده است تا هر گونه ماموریتی را که به آنها در ایران محول شود، انجام دهند."

اسرائیل می تواند به تأسیسات هسته ای ایران حمله کند؟

نویسنده هیل می گوید اسرائیل مدعی است می‌تواند به اعماق ایران نفوذ کند و بدون دیده شدن از فضای هوایی ایران خارج شود. مارک توث اشاره ای به عملیات اپرا یا بابل دارد. عملیات بابل عملیاتی است که در  ۷ ژوئن ۱۹۸۱ میلادی توسط نیروی هوایی اسرائیل علیه تأسیسات اتمی عراق به نام اوسیراک صورت گرفت. نویسنده هیل مدعی است ممکن است اسرائیل یک عملیات هوایی هم علیه تأسیسات هسته ای ایران ترتیب دهد.

با این حال، مارک توث معتقد است عملیات هوایی احتمالی اسرائیل علیه ایران مانند عملیات بابل نیست. نویسنده هیل موقعیت استراتژیک ایران و متحدانش را علت برتری ایران و توقف عملیات هوایی اسرائیل می داند. مارک توث در این رابطه می نویسد: اسرائیل باید پیش‌بینی کند که حزب‌الله، حماس و دیگر شبه‌نظامیان و گروه های مورد حمایت تهران در صورت حمله اسرائیل به ایران، پاسخی تهاجمی به حمله کنندگان و اسرائیل خواهند داد. به احتمال زیاد، قبل از بازگشت جنگنده های نیروی هوایی اسرائیل به حریم هوایی اسرائیل، رگبارهای موشکی و راکتی گسترده ای از لبنان، غزه و سوریه - و حتی از خود ایران - به این موشک ها و حتی داخل مرزهای اسرائیل اصابت خواهد کرد. حمله به تاسیسات هسته ای ایران تنها آغاز و نه پایان جنگ بزرگ بین اسرائیل و ایران خواهد بود."

جنگ بزرگ رخ خواهد داد؟

تحلیلگر هیل معتقد است هرگونه عملیات نظامی یا هوایی اسرائیل علیه تأسیسات هسته ای ایران به جنگی بزرگ تبدیل خواهد شد و حکومت ایران و متحدانش مانند صدام حسین نیستند که واکنشی به اسرائیل نشان ندهند.

مارک توث معتقد است در صورت آغاز عملیات نظامی توسط اسرائیل، جنگ بزرگ در منطقه رخ خواهد داد. با این حال، زمان عنصری مهم در شرایط فعلی است و باید منتظر ماند و دید در آینده چه اتفاقی رخ خواهد داد.

این گمانه‌زنی‌ها درحالیست که با توجه به قدرت بالای بازدارندگی ایران، بعید است تل‌آویو با وجود تحریک اعراب و آمریکا، جرات پیدا کند عملیاتی نظامی علیه کشورمان انجام دهد و به‌نظر می‌رسد بحث‌ها دراین‌باره بیشتر جنگ روانی برای امتیازگیری دیپلماتیک باشد.

منبع: خبر فوری

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها