کد خبر: 655281
تاریخ انتشار :

کوپن الکترونیکی | کالابرگ الکترونیک

واریزی جدید برای کوپن الکترونیکی | کوپن الکترونیکی جایگزین یارانه تیر ماه؟

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس یازدهم یادآور شد: مجلس در راستای همگامی و همراهی با دولت در بودجه ۱۴۰۱ به دولت اجازه داد چنانچه قصد حذف ارز ترجیحی و ساماندهی یارانه ها را داشت قبلا باید ترتیبات جبران زیان رفاه مصرف کننده برای کالاهای اساسی را از طریق کالابرگ الکترونیکی و به طرق مطمئن به انجام رسانده باشد، طوری که افراد بتوانند این کالا و خدمات را به نرخ شهریور ۱۴۰۰ تهیه کنند.

واریزی جدید برای کوپن الکترونیکی | کوپن الکترونیکی جایگزین یارانه تیر ماه؟
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

‍‍‍کالابرگ الکترونیکی یا کوپن الکترونیکی در حقیقت همان کوپن‌های کاغذی است که در گذشته دولت برای حمایت از مردم برای تهیه اقلام مصرفی بکارمی‌برد. اکنون نیز کوپن الکترونیکی تقریباً همان نقش را ایفا خواهد کرد.کوپن الکترونیکی همان کارت بانکی افراد است.درباره کوپن الکترونیکی نظرات متفاوتی در بین کارشناسان وجوددارد. از ویژگی‌های این طرح میتوان بـه عدم پرداخت ‌مستقیم پول بـه مردم اشاره کرد .در ادامه به آخرین خبر از کوپن الکترونیکی می پردازیم.

کوپن الکترونیکی

نماینده مردم ماکو در مجلس شورای اسلامی گفت: تعدادی از افراد شامل پرداخت یارانه نقدی نشده اند که دولت و وزارت تعاون باید سازوکار لازم برای اعتراضات جامانده ها را رسیدگی نماید تا حق احدی ضایع نشود.

محمد علی پور در نطق میان دستور خود در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: پس از شکست خفت بار و فرار مفتضحانه آمریکا از افغانستان، رژیم غاصب و ضد بشری اسرائیل سعی دارد با کمک سران سرسپرده کشورهای منطقه جبهه ای در مقابل مقاومت ملت های مظلوم و ایران اسلامی ایجاد نماید و ایران اسلامی تحت رهبری هوشمندانه مقام معظم رهبری و تداوم راه شهدا و شهید سلیمانی استوارتر به راه خود ادامه می دهد و رژیم غاصب اسرائیل در مسیر سراشیبی سقوط و اضمحلال قرار گرفته است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس یازدهم یادآور شد: مجلس در راستای همگامی و همراهی با دولت در بودجه ۱۴۰۱ به دولت اجازه داد چنانچه قصد حذف ارز ترجیحی و ساماندهی یارانه ها را داشت قبلا باید ترتیبات جبران زیان رفاه مصرف کننده برای کالاهای اساسی را از طریق کالابرگ الکترونیکی و به طرق مطمئن به انجام رسانده باشد، طوری که افراد بتوانند این کالا و خدمات را به نرخ شهریور ۱۴۰۰ تهیه کنند. اولا به جای کالابرگ الکترونیکی پرداخت نقدی در دستور کار دولت قرار گرفت و ثانیا سابقه نشان داده پرداخت نقدی یارانه تجربه موفقی نبوده است و کالاهای اساسی نیز افزایش قیمت داشته و یارانه پرداختی به هیچ وجه توان جبران کالاهای اساسی را ندارد.

مجلس در راستای همگامی و همراهی با دولت در بودجه ۱۴۰۱ به دولت اجازه داد چنانچه قصد حذف ارز ترجیحی و ساماندهی یارانه ها را داشت قبلا باید ترتیبات جبران زیان رفاه مصرف کننده برای کالاهای اساسی را از طریق کالابرگ الکترونیکی و به طرق مطمئن به انجام رسانده باشد، طوری که افراد بتوانند این کالا و خدمات را به نرخ شهریور ۱۴۰۰ تهیه کنند. اولا به جای کالابرگ الکترونیکی پرداخت نقدی در دستور کار دولت قرار گرفت و ثانیا سابقه نشان داده پرداخت نقدی یارانه تجربه موفقی نبوده است. دولت باید اقدام انقلابی در این رابطه به عمل آورد و به نظرات خیرخواهانه نمایندگان مجلس و اقتصاددانان کشور توجه نماید

وی با بیان اینکه ساماندهی یارانه ها تصمیم مشترک دولت و مجلس بود اما در اجرا تصمیم اتخاذ شده در بودجه عمل نشده است، گفت: حالا که با اجرای ناقص اشکال کار مشخص شده دولت باید اقدام انقلابی در این رابطه به عمل آورد و به نظرات خیرخواهانه نمایندگان مجلس و اقتصاددانان کشور توجه نماید. رساندن یارانه به دست افرادی که باید مورد حمایت قرار گیرند و حذف رانت و مبارزه با فساد کار ارزنده ای است.

علی پور خاطرنشان کرد: آزادسازی قیمت ۴، ۵ کالا بدون فراهم کردن برنامه جایگزین منجر به افزایش قیمت صدها قلم کالای دیگر شده است و این مساله به اقشار مختلف جامعه فشار وارد می کند. از طرفی تعدادی از افراد شامل پرداخت یارانه نقدی نشده و جا مانده اند که دولت و وزارت تعاون باید سازوکار لازمه برای اعتراضات جامانده ها را رسیدگی نماید تا حق احدی ضایع نگردد.

کوپن الکترونیکی

نماینده مردم مهریز و بافق گفت: با افزایش نرخ دلار اگر این روند ادامه داشته باشد اجرای طرح اصلاح نظام پرداخت یارانه از حیز انتفاع خارج می‌شود.​

محمدرضا صباغیان نماینده مردم بافق و مهریز در مجلس شورای اسلامی درخصوص اجرای طرح کالابرگ الکترونیک و توضیحات اعضای دولت به نمایندگان درخصوص این طرح، گفت: طرح کالابرگ الکترونیک براساس توضیحات اولیه و برنامه‌هایی که مسئولان دولتی اعلام کرده بودند اکنون در مرحله اجرای استان به استان قرار دارد و اجرای آن در استان یزد آغاز نشده است. دولت این طرح را به صورت آزمایشی و گام به گام پیش می‌برد و تلاش دارد که این کار با آرامش انجام شود.

وی در رابطه با توضیحات مقامات دولت نسبت به جزئیات اجرای این طرح، عنوان کرد: در همان زمان که اجرای مصوبه تغییر نرخ ارز ترجیحی آغاز شد به صورت کلی توضیحاتی به نمایندگان در رابطه با این طرح داده شد اما هنوز برنامه جزئی روند اجرای این مصوبه و اصلاح روش پرداخت یارانه را به مجلس اعلام نکرده‌اند.

عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در ادامه ابراز داشت: دولت به دلیل فاصله موجود میان نرخ ارز سامانه E.T.S و بازار آزاد با ارز ۴۲۰۰ تومانی معتقد بود که دیگر توان پرداخت ارز ۴۲۰۰ تومانی را ندارد و به همین دلیل رفت به سمت حذف آن و اصلاح روش پرداخت یارانه‌ای اما مساله مهم در اجرای این طرح مدیریت بازار و کنترل گرانی است. در هفته گذشته شاهد بودیم که نرخ دلار به ۳۳ هزار تومان هم رسید، اگر چنین افزایشی رقم بخورد و تثبیت شود آن وقت با توجه به فاصله‌ای که نرخ ارز در نظر گرفته شده برای اجرای این طرح با نرخ ارز نیمایی ایجاد می‌شود مجددا ممکن است دولت قادر به پرداخت آن نباشد. در واقع اگر افزایش نرخ دلار ادامه داشته باشد دولت باردیگر در پرداخت آن دچار مشکل شده و قادر به پرداخت آن نخواهد بود، این روند افزایشی دارد اجرای همین طرح را از حیز انتفاع خارج می‌کند.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    Markets

    دیگر رسانه ها