کد خبر: 655282
تاریخ انتشار :

عقب گرد دوباره کره ای ها

دستور کاخ سفید به سئول

دستور کاخ سفید به سئول
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

/  

پرونده مذاکرات ایران و کره جنوبی بر سر چگونگی و مکانیسم بازگرداندن پولهای بلوکه شده کشورمان تا کنون چندین بار بسته شده است اما خبری از بازگشت این پولها به کشورمان نیست! رابرت مالی مقام ارشد آمریکایی در مذاکرات وین و آنتونی بلینکن وزیر خارجه این کشور به کره ای ها دستور داده اند که تا زمان عدم به نتیجه رسیدن مذاکرات وین یا به عبارت بهتر، تا زمان دستور کاخ سفید از بازگرداندن اموال بلوکه شده کشورمان سختی به میان نیاورند. به عبارت بهتر، در حالی که مقامات کره جنوبی در ملاقاتهای قبلی وجاری خود و همچنین مراودات غیر حضوری با مقامات وزارت امور خارجه کشورمان با  آزادسازی پولهای بلوکه شده جمهوری اسلامی ایران و انتقال آنها موافقت کرده بودند، اکنون شاهد توقف این روند در نتیجه دستور مستقیم واشنگتن به سئول هستیم!

اظهارات اخیر پارک جین وزیر امور خارجه کره جنوبی در یک کنفرانس خبری مشترک با آنتونی بلینکن، همتای آمریکایی خود گویای همه چیز است :

"ما می‌خواهیم رابطه سودمند دوجانبه‌ای[با ایران] داشته باشیم، اگرچع موانعی در زمینه پول‌های بلوکه شده ایران وجود دارد. کره در این باره با ایران و آمریکا صحبت خواهد کرد. امیدواریم مسئله برجام  در اسرع وقت حل شود و اگر این اتفاق بیفند، فکر می‌کنم این موانع هم برطرف شوند. بنابراین به دیپلماسی و گفتمان بیشتری با ایران نیاز داریم تا به نتیجه مثبتی در مذاکرات پیرامون مسئله هسته‌ای برسیم."

همان گونه که مشاهده می شود، وزیر امور خارجه کره جنوبی به جای پاسخدهی در خصوص توقیف امول بلوکه شده ایران و عدم ارسال آنها به کشورمان، مشغول راهبرد پردازی برای حل و فصل نقاط اختلافی باقیمانده در توافق هسته ای می باشد. این موضوع نشان می دهد که کره ای ها آزادسازی اموال بلوکه شده ایران را  به مثابه یک پرونده حقوقی مستقل قلمداد نکرده و آن را متغیری وابسته به برجام می دانند. مقامات کره ای چندی پیش اعلام کردند که پول های ایران را یک کارمند اختلاس کرده است و حال بار دیگر پس دادن منابع مالی ایران را به توافق با آمریکا ارجاع داده است.

در مقابل، وزارت خارجه آمریکا که حدود سه ماه قبل به کره ای ها در خصوص مذاکره با تهران بر سر آزادسازی اموال بلوکه شده چراغ سبز نشان داده بود، اکنون بار دیگر به سئول دستور داده است که تا زمان عدم نتیجه بخشی مذاکرات وین اقدامی در این خصوص صورت ندهد و حتی به بهانه جویی علیه کشورمان روی بیاورد. همان گونه که مشاهده می شود، مقامات آمریکایی رسما مسئولیت عدم آزادسازی پولهای بلوکه شده ایران در کره جنوبی را بر عهده گرفته اند. به نظر می رسد یکی از اصلی ترین دلایل این اقدام، تلاش برای امتیازگیری از تهران بر سر مسائل اختلافی باقمانده در روند تکمیل مذاکرات وین باشد. این مذاکرات از حدود دو هفته قبل معطل تصمیم نهایی آمریکا بر سر موضوعاتی مانند ارائه تضمینهای اعتباری و خروج سپاه پاسداران و برخی نهادهای دیگر از لیست گروههای تروریستی ادعایی واشنگتن شده است. حدود هفت میلیارد دلار از منابع حاصل از فروش نفت ایران به کره جنوبی در بانک‌های این کشور بلوکه شده است.

مقامات کره ای در دیدارها و ملاقاتهای رسمی و غیر رسمی با کشورمان بارها مدعی شده اند که اختیاری در خصوص آزادسازی اموال بلوکه شده ندارند، اما آمادگی دارند در حل موانع به وجود آمده در مذاکرات وین و در نهایت، آزادسازی این اموال با دستور آمریکا نهایت تلاشهای خود را صورت دهند! این مواضع انفعالی و غیر حقوقی کره ای ها همواره با هشدار ایران همراه شده است. به نظر می رسد این بار نیز کره ای ها بار دیگر نتوانسته اند از فرصتی که جمهوری اسلامی ایران به آنها داده به خوبی استفاده کنند. آنچه مسلم است اینکه مقامات کره ای به لحاظ حقوقی و اعتباری آگاهند که شدن پول‌های بلوکه‌شده ایران در کره‌جنوبی، ارتباطی با مذاکرات وین ندارد.این پول‌ها برخلاف قوانین بین‌المللی بلوکه شده است. کره در ابتدا قصد داشت  به‌جای پرداخت پول مستقیم، به ایران کالا صادر کند اما این موضوع مغایر با تعهدات بازرگانی کره ای ها به کشورمان بود. در حال حاضر نیز مطالبه ایران از کره جنوبی مشخص است: آزادسازی اموال بلوکه شده ایران فارغ از اینکه سرنوشت مذاکرات وین و احیای توافق هسته ای به کجا بیانجامد!

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها