کد خبر: 655515
تاریخ انتشار :

شکست محتمل تشکیل ائتلاف منطقه‌ای تل آویو برابر ایران

محافل خبری گزارش کردند که بعید است برخی کشورهای عربی به ائتلاف نظامی رژیم موقت صهیونیستی علیه ایران بپیوندند.

شکست محتمل تشکیل ائتلاف منطقه‌ای تل آویو برابر ایران
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

منابع رسانه‌ای از عدم پیوستن برخی کشورهای عربی به طرح دفاع هوایی رژیم موفت صهیونیستی در تقابل با ایران خبر دادند.

به گزارش منابع خبری، سناتورهای آمرکایی از قبیل «جودی ارنست»، «جکی روزن»، «کوری بوکر»، «جیمز لنکفورد» در تلاش برای پیش بردن توافقنامه آبراهام که توسط دولت ترامپ راه اندازی شده بود، قانون دفاعی تازه‌ای را معرفی کردند.بر اساس این قانون آمریکا به (رژیم موقت) اسرائیل،اردن، مصر، عراق و اعضای شورای همکاری خلیج فارس (عربستان سعودی، امارات، بحرین، عمان، قطر و کویت) برای تشکیل یک دفاع هوایی و موشکی مشترک کمک کرده و نقش راهبری ایفا می‌کند.

 بر اساس این گزارش، تلاش های دولت «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا اکنون متوقف شده است. قرار بود اجلاسی  در این زمینه  در ماه ژوئن برگزار شود، اما  این اجلاس به تعویق افتاد و هنوز تاریخ برای آن در نظر گرفته نشده  است.

در حالی که امارات متحده عربی و بحرین در حال هماهنگی با تل آویو در زمینه دفاعی هستند، سایر کشورهای شورای همکاری خلیج فارس به اضافه عراق از این مسئله بسیار فاصله دارند.

به نظر می‌رسد عراق نیز از هرگونه آشتی با تل آویو فاصله داشته باشد. عراق اخیراً هرگونه ارتباط شهروندان عراقی با رژیم اسرائیل را غیرقانونی اعلام کرده است، جرمی که مجازات آن اعدام یا حبس ابد است. کویت به ابراز خصومت آشکار با اسرائیل ادامه می‌دهد. کویت نشانه‌های کمی از تغییر سیاست در قبال (رژیم ) اسرائیل نشان داده است.

قطر نیز تا پیوستن به توافقنامه آبراهام و هرگونه توافق دفاعی که اسرائیل در آن باشد، فاصله زیادی دارد. قطر باید خصومت قابل توجه با (رژیم) اسرائیل مانند حمایت از گروه‌های جهادی و ضد اسرائیلی را کنار بگذارد تا بتواند به توافق دفاعی گسترده‌تری با تل آویو بپیوندد.

در حالیکه عمان روابط مخفیانه با تل آویو دارد، بارها اعلام کرده است که به پیمان آبراهام نمی‌پیوندد. این کشور روابط قوی با ایران دارد که شامل همکاری نظامی نیز می‌شود. بنابراین پیوستن عمان به پیمان دفاعی علیه ایران پوچ به نظر می‌رسد.

در انتهای این مطلب آمده است، محتمل‌ترین کشوری که به اسرائیل، امارات و بحرین در یک پیمان دفاعی علیه ایران ملحق می‌شود، عربستان سعودی است که به عادی‌سازی با تل آویو نزدیک‌تر شده است.

چندی قبل روزنامه «هاآرتص» گزارش داده بود که در تماس‌های اخیر میان مقامات واشنگتن و تل‌آویو بر لزوم تحکیم روابط تل‌آویو با امارات و چه‌بسا عربستان سعودی تأکید شده است و یکی از اصلی‌ترین نگرش‌ها در این راستا تشکیل یک سامانه پدافند هوایی منطقه‌ای برای مواجهه با موشک‌های بالستیک، کروز و پهپادهای ایران بوده است.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها