کد خبر: 655875
تاریخ انتشار :

روایت الویری از بی‌اعتمادی مردم به صداوسیما

مرتضی الویری به سایت «خبرسراسری» گفت: اگر نظرات امام(ره) و قانون اساسی درباره آزادی رسانه‌ها اعمال می‌شد، این وضع به وجود نمی‌آمد.

روایت الویری از بی‌اعتمادی مردم به صداوسیما
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه‌نیوز، به نقل سایت خبرسراسری، مرتضی الویری، فعال سیاسی اصلاح‌طلب، در آغاز درباره ایجاد بی‌اعتمادی در جامعه نسبت به رسانه ملی گفت: «می‌خواهم این مسئله را فراتر از رسانه ملی مطرح کنم هم رسانه ملی و هم رسانه‌های مستقل متأسفانه مرجعیت جدی خود را از دست داده‌اند و علت این است که وجود خطوط قرمز و محدودیت‌های دیکته‌شده، رسانه‌های عمومی می‌شود این رسانه‌ها دست به عصا حرکت کنند. برای همین خیلی از موارد اتفاقاتی می افتد که بصورت درست اخبار بازتاب داده نمی‌شود. در مورد رسانه ملی نیز قضیه خیلی بدتر و نگران‌کننده‌تر است اولا خبرها برمبنا مصلحت اندیشی‌های حاکمیت دسته‌بندی می‌شود و بعضا مخدوش می‌شود. ملاحظه می‌کنید گاهی اگر یک خبر ساده از سوی مسئولین بالادست باشد، در صدر خبرها می‌نشیند و ممکن است در همان روز که رادیو تلویوزیون را باز کرده باشید، اتفاقات مهمی افتاده باشد که در جایگاه پایین‌تری مطرح شده باشد. مردم در این صورت اعتماد خود را از دست می دهند و توجهی نیز از سوی مسئولین نمی شود».

او در ادامه نسبت به ریشه وقوع بی‌اعتمادی نسبت به رسانه‌ها افزود: «در زمان قبل از انقلاب که تکلیف روشن بود یعنی دیکتاتوری شاهنشاهی حاکم بود و رسانه‌های مستقلی نداشتیم و چند روزنامه منتشر می‌شد که آن ها هم تحت کنترل کامل ساواک بودند بعد از انقلاب یک فضا باز به وجود آمد اما بعدا محدودیت‌هایی اعمال شد مجددا در زمان ریاست‌جمهوری آقای خاتمی فضای باز مطبوعاتی شکل گرفت اما آن هم طولی نکشید تا با تعطیلی فله‌ای مطبوعات مواجه شدیم که تعبیری از آقای موسوی بود که بستن ناگهانی و همزمان مطبوعات را بستن فله‌ای مطبوعات به کار بردند. ما مجددا این مسدودشدن را شاهد بودیم و این روند ادامه یافت و هنوز هم گرفتار آن هستیم؛ بنابراین می‌توانم بگویم اگر با نگاه کلی به موضوع نگاه کنیم اگر نظرات امام(ره) و قانون اساسی درباره آزادی رسانه‌ها اعمال می‌شد، این وضع به وجود نمی‌آمد».

الویری در پایان درباره بازگرداندن اعتماد مردم به رسانه ملی گفت: «یک چرخش180درجه ای لازم هست الان واقعیت مطلب این است که علی رغم اینکه به موجب مصوبه مجلس استفاده‌کردن و داشتن ماهواره توسط مردم منع قانونی دارد ولی وقتی شما پشت بام های مردم را نگاه کنید و اطلاعاتی که از خانواده‌ها دارید مشخص است که مردم بصورت فراگیر از رسانه های خارجی استفاده می کنند و این زنگ خطری جدی است که نشان می‌دهد مردم بجای اعتماد به رسانه‌های خودشان به سراغ رسانه‌های بیگانه می‌روند تا بتوانند اتفاقات را بصورت دقیق‌تر دریافت کنند. باید یک چرخش جدی ایجاد شود حاکمیت باید باور کند دادن اطلاعات درست به مردم حتی اگر این اخبار مثبت نباشد و جنبه انتقادی داشته باشد به نفع حاکمیت و منافع ملی هست اگر این باور به وجود بیاید و مسئولین رسانه ملی ما در این جهت قدم بردارند طبیعتا این اعتماد از بین رفته دوباره برمی‌گردد».

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها