کد خبر: 655884
تاریخ انتشار :

معرفی مسئولان دولت قبل به جرم ترک فعل به دستگاه قضا

ایسنا/ رییس سازمان بازرسی کل کشور گفت: برخی مسئولان دولت قبل در وزارت جهادکشاورزی، گمرک و سازمان غذا و دارو در خصوص سامانه توسعه تجارت به وظایف خود عمل نکردند که ما آنها را به عنوان ترک فعل به دستگاه قضائی معرفی کردیم.

معرفی مسئولان دولت قبل به جرم ترک فعل به دستگاه قضا
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

ذبیح الله خداییان در نشست خبری امروز ضمن تبریک فرا رسیدن هفته قوه قضاییه و گرامی داشت یاد و خاطره شهید بهشتی گفت: دکتر بهشتی از شخصیت های کم نظیر انقلاب اسلامی بود.  

وی افزود: ما در دوره تحول در سازمان بازرسی سعی کردیم بازرسی ها را به جای محیط محور و موضوعی به طرف مساله محور سوق دهیم زیرا در کشور مسایلی هستند که مهم هستند.  تا زمانی که  منشا فساد خشکانده نشود صرف برخورد با مفسد کفایت نمی کند. حدود دو هزار مساله را شناسایی کردیم  و به  ۲۰۰ مساله مهم رسیدیم و ۹۷ گلوگاه فساد شناسایی شده است که به مراجع ذی صلاح اعلام می کنیم.

وی تاکید کرد: در سال گذشته ۵ هزار پرونده بازرسی داشتیم که در مورد برخی از این پرونده ها،  پرونده کیفری تشکیل شده  است و  قریب یکهزار پرونده کیفری  و ۲۶۰۰ پرونده تخلفات تشکیل شده است.

برخی مسئولان دولت قبل به جرم ترک فعل به دستگاه قضائی معرفی شدند

خدائیان در پاسخ به سوالی درباره  ترک فعل دستگاه‌های اجرایی گفت: در سالهای اخیر ترک فعل ها در دستور کار قرار گرفت و این موضوع در سند تحول گنجانده شد.  ممکن است این سوال پیش بیاید که اگر ترک فعل اهمیت دارد چرا کمتر به این مسئله پرداخته می‌شود، در رابطه با ترک فعل‌ها شکی نیست اگر قانونگذار ضمانت کیفری پیش بینی کرده باشد جرم است. وقتی به قوانین نگاه می‌کنیم، می‌بینیم در بسیاری از موارد برای ترک فعل ضمانت کیفری پیش بینی نشده است.

وی افزود: گاهاً می‌بینیم مسئولی در یک پست قانون را ایفا نمی‌کند و چون کاری انجام نداده، کسی هم سراغش نمی‌رود. ترک فعل ممکن است تاثیرش در سوءجریان‌ها بیشتر باشد. ترک فعل در چند سال اخیر بصورت ویژه رسیدگی می‌شود و  اخیراً قوانینی به تصویب رسیده که برای ترک فعل ، قانون گذار مجازات و تکالیفی بر شمرده است که از جمله آنها می‌توان به قانون جمعیت جوانی اشاره کرد.

وی افزود: در بازرسی برای برخی موارد که ورود کردیم پرونده‌هایی تشکیل شده که از جمله آنها می‌توان به مسئله راه اندازی سامانه تجارت اشاره کرد که برخی دستگاه‌ها به وظیفه خود عمل نکردند و بر این اساس برخی نهادها از جمله سازمان غذا و دارو و گمرک و جهاد کشاورزی  به وظایف خود عمل نکردند و به مرجع قضایی معرفی شدند. همچنین در رابطه با بورس هم ورود کردیم و مسئله را بررسی کردیم. ما اجرای قوانین و تکالیف دستگاه‌ها را در همه امور مورد رصد قرار می‌دهیم.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور در پاسخ به سوالی در خصوص ورود سازمان بازرسی به مسئله نابسامانی خودرو و اینکه ایا سازمان بازرسی از پاسخ وزارت صمت قانع شده است یا خیر؟ گفت: وزارت صمت اعلام کرده بود که سامانه یکپارچه ای برای قرعه کشی خودرو طراحی کرده و اسامی چند هزار نفر از این افراد به عنوان کسانی که در قرعه کشی برنده شدند، اعلام شد اما پس از مراجعه برای ثبت نام متوجه شدند که اسم آنها در ذخیره‌ها قرار دارد.  پیش از قرعه کشی اعلام شده بود که بستر مناسبی این سامانه ندارد؛ لذا به این موضوع ورود کردیم و مسئله در حال بررسی است.

خدائیان تصریح کرد: وزارت صمت با ارسال نامه‌ای عملکرد خود را توجیه کرد، اما با توجه به مشکلی که برای مردم در این راستا پیش آمده بود، سازمان بازرسی به مسئله ورود کرد.

 آخرین وضعیت تفهیم اتهام مدیران عامل ایران خودرو و سایپا

وی در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت تفهیم اتهام مدیران عامل ایران خودرو و سایپا  گفت: زمانی که به بحث خودروسازها ورود کردیم ۱۷۰ هزار خودروی ناقص در انبارها انباشته بود و با ورود همکاران امروز حدود ۴۵ هزار خودروی ناقص داریم. انها می گفتند علت این خودروهای ناقص  تراشه الکترونیک است که راه هایی وجود داشت و با پیگیری دولت و سازمان بازرسی این ۱۷۰ هزار خودروی ناقص  امروز به ۴۵ هزار کاهش یافته و اوایل شهریور  ماه به حدود ۱۰ الی ۱۵ هزار خودرو کاهش می یابد.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها