کد خبر: 655991
تاریخ انتشار :

ادعای جدید العرب:

دستور بایدن به الکاظمی برای وساطت میان ایران و عربستان

العرب مدعی شد که تلاش نخست وزیر عراق برای وساطت میان ایران و عربستان در راستای خدمت به سفر پیش روی رئیس‌جمهور آمریکا به منطقه و بنا به درخواست دولت بایدن انجام شده است.

دستور بایدن به الکاظمی برای وساطت میان ایران و عربستان
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

روزنامه العرب در گزارشی سفر الکاظمی به عربستان و ایران را در راستای ایجاد گزینه‌هایی با هدف خدمت به سفر بایدن به منطقه دانسته و می‌نویسد: آرامش میان ریاض و تهران منجر به تسریع در روند گفتگو‌های هسته‌ای خواهد شد.

به گزارش ایلنا، در این گزارش آمده است: مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق نشست عربی-آمریکایی ریاض را تلاشی در راستای ارائه آنچه جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا تمایل به شنیدن آن در خصوص توافق هسته‌ای ایران دارد و کشور‌های حوزه خلیج فارس با آن مخالف هستند، می‌داند.

ناظران بر این باور هستند که سفر الکاظمی به عربستان و سپس ایران در راستای ایجاد فضای آرامی است که دولت بایدن خواستار وجود آن پیش از حضور رئیس‌جمهور آمریکا در نشست ریاض شده است؛ چراکه ایران و توافق هسته‌ای بخشی از دستور کار این نشست را تشکیل می‌دهد.

طی ماه‌های گذشته، آمریکا تلاش کرد تا به کشور‌های حوزه خلیج فارس و اسرائیل اطمینان دهد که واشنگتن به مقابله با هرگونه تهدیدی از سوی ایرانادامه خواهد داد، حتی در زمانی که در حال دیپلماسی با این کشور بر سر برجام است. اما به نظر می‌رسد که آمریکا در اقناع متحدانش موفق نبوده است. آن‌ها بر این باورند که احیای توافق هسته‌ای فعالیت‌های ایران و متحدانش در منطقه را افزایش خواهد داد.

العرب می‌نویسد: آرامش در روابط ایران و عربستان سعودی به معنای تسریع گفتگو‌های مربوط به احیای توافق هسته‌ای ایران است به ویژه آنکه جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در شکست بن‌بست ایجاد شده در مذاکرات وین طی چند ماه گذشته نیز موفق بود.

قرار است بایدن در سفری دو روزه ماه آینده میلادی به عربستان سعودی سفر کند. بایدن در این سفر با پادشاه عربستان و ولیعهد این کشور دیدار و گفتگو می‌کند. همچنین قرار است در دومین روز از این سفر، رئیس‌جمهور آمریکا در نشست مشترکی به میزبانی پادشاه عربستان و با حضور رهبران کشور‌های عضو سازمان همکاری خلیج فارس به همراه پادشاه اردن و رئیس‌جمهور مصر و همچنین مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق شرکت کند.

منبع: ایلنا

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها