کد خبر: 656014
تاریخ انتشار :

جزئیات برنامه ایران برای همکاری‌های بلندمدت با همسایه ترک

آخرین خبر/ در راستای سیاست همسایگی و همسایه محور ایران، پیش نویس سند برنامه جامع همکاری های بلندمدت بین ایران و ترکیه از سوی تهران به آنکارا ارائه شد.

جزئیات برنامه ایران برای همکاری‌های بلندمدت با همسایه ترک
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

حسین امیرعبداللهیان که به دعوت مولود چاوش اوغلو به آنکارا سفر کرده، عصر دیروز با همتای ترکیه ای خود دیدار کرده بود، شب گذشته نیز با رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه دیدار و گفت‌وگو کرد.

جزئیات نخستین دیدار دوجانبه وزرای خارجه ایران و ترکیه در آنکارا

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران در نخستین دیدار دوجانبه بعد از ظهر روز دوشنبه در محل وزارت امور خارجه ترکیه با همتای ترکیه‌ای خود دو دور دیدار و درخصوص موضوعات مورد علاقه دوکشور به گفت وگو و تبادل نظر پرداخت.

وزیر امور خارجه ایران در این دیدار با تشریح رویکرد سیاست خارجی دولت جمهوری اسلامی ایران در زمینه گسترش مناسبات با همسایگان، جایگاه ویژه ترکیه در چارچوب سیاست همسایگی و با توجه به اشتراکات فرهنگی، دینی و تاریخی را مورد اشاره قرار داد و بر ضرورت تقویت پیوندهای دو ملت و صیانت از منافع مشترک تاکید کرد.

امیرعبداللهیان همچنین اراده جمهوری اسلامی ایران در زمینه فعال سازی ساز و کارهای موجود در روابط فی‌مابین از جمله شورای عالی همکاری، کمیسیون مشترک اقتصادی، کمیسیون‌ها و کمیته‌های کنسولی، گمرکی، مرزی، امنیتی و رسانه‌ای را مورد تاکید قرار داد و بر ضرورت تسهیل مراودات برای ارتقاء مبادلات تجاری و اقتصادی خصوصا در حوزه‌های حمل و نقل، انرژی، گردشگری، سرمایه گذاری، محصولات کشاورزی، صنعتی و تحقیقات علمی و فناوری و همچنین در تقویت همکاری‌ها در سازمان‌های منطقه‌ای تصریح کرد.

وزیر امور خارجه ایران با خطیر خواندن موضوعات مرتبط با محیط زیست خصوصا حوزه مربوط به منابع آبی و همچنین مشکلات گرد و غبار و با توجه به نشستی که در آینده نزدیک در تهران در این خصوص برگزار خواهد شد، حضور نماینده دولت ترکیه در این نشست با هدف بررسی و طراحی اقدامات مشترک برای مقابله با آن در سطح منطقه را با اهمیت ذکر کرد.

امیرعبداللهیان همچنین با اشاره به ضرورت صیانت دو کشور از دسیسه‌ها و مانع تراشی‌های مغرضانه رژیم نامشروع صهیونیستی، با تاکید بر پیوندهای عمیق و ریشه دار میان دو ملت، تقویت ارتباطات و رایزنی میان کلیه نهادهای سیاسی و امنیتی جمهوری اسلامی ایران و ترکیه را  مورد تاکید قرار داد.

وزیر امور خارجه ایران همچنین همتای ترک خود را در جریان آخرین تحولات گفت وگوهای هسته‌ای و مذاکرات برای رفع تحریم‌ها قرار داد.

مولود چاوش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه نیز در این دیدار با قدردانی از حضور وزیر امور خارجه ایران در آنکارا، با ابراز رضایت از روند رو به رشد همکاری‌های اقتصادی و تجاری فی‌مابین در ماه‌های اخیر، هدف تدوین شده از سوی رهبران دو کشور برای ارتقا روابط تجاری و برگزاری ٢٩ امین نشست کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی دو کشور در آینده نزدیک را در ارتقا سطح همکاری‌ها موثر دانست.

تحولات مربوط به سوریه در چارچوب ساز و کار آستانه، مسائل قفقاز و هماهنگی نزدیک تر در ابتکار ٣+٣، دفاع از آرمان فلسطین و حفظ هویت اسلامی قدس شریف، تلاش برای توقف جنگ در اوکراین و مخالفت ترکیه با تحریم‌های غیرقانونی آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران از دیگر موضوعات مورد گفت وگو و تبادل نظر وزرای امور خارجه دو کشور بود.

امیرعبداللهیان: توافق در دور جدید گفت‌ وگوها در گرو واقع بینی آمریکا و سه کشور اروپایی است

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه همچنین روز دوشنبه در نشست خبری مشترک با چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه افزود: بارها اعلام کرده‌ایم که سیاست همسایگی و همسایه محور ایران، توسعه و تعمیق و تحکیم روابط ایران و ترکیه در دستور کار جدی دولت آیت‌الله رئیسی قرار دارد.

وی با بیان اینکه حساسیت و ملاحظات ایران درباره صهیونیست‌ها و تحرکات این رژیم را به صراحت در دیدار با چاووش اوغلو بیان کردم، گفت: دور جدید گفت‌وگوها برای رفع تحریم‌ها با واقع بینی آمریکا و سه کشور اروپایی به نقطه توافق منجر شود.

وزیر خارجه افزود: در جریان سفر امروزم، پیش نویس و نسخه‌ای از پیشنهاد طرف ایرانی برای کار کردن روی سند همکاری‌های جامع و بلندمدت دو کشور، تقدیم آقای چاووش اوغلو خواهد شد.

امیرعبداللهیان در مورد مذاکرات وین گفت: آقای چاووش اوغلو را در جریان سفر آقای بورل به تهران و توافق برای ادامه مذاکرات برای رفع تحریم‌ها قرار دادم.

وی افزود: امیدوارم در دور جدید گفت‌وگوهای ایران با طرف‌های مقابل به شرط رفتار واقع بینانه آمریکا و سه کشور اروپایی شاهد رسیدن به نقطه توافق باشیم.  

اجلاس مقابله با پدیده گرد و غبار در تهران برگزار می‌شود

وزیر امور خارجه همچنین در مورد مسائل زیست‌محیطی و گرد و غبار گفت: این موضوع مساله جدی در منطقه است و ما نیز در ایران در برخی استان‌ها با این چالش مواجه هستیم.

امیرعبداللهیان افزود: ان شاءالله طی دو هفته آینده اجلاسی را برای مقابله با پدیده گرد و غبار، مسائل مرتبط با آن و پیامدهای زیست‌محیطی این موضوع در تهران برگزار خواهیم کرد.

وی تاکید کرد: در همین چارچوب تاکید بر این موضوع داریم که کمیته مشترکی که در این زمینه بین ایران و ترکیه ایجاد شده مذاکرات کارشناسی و فنی خود را ادامه دهد.

وزیر امور خارجه در مورد گفت‌وگوهایش در مورد یمن با وزیر خارجه ترکیه گفت: از تداوم آتش‌بس در یمن حمایت می‌کنیم و همواره بر ضرورت رفع محاصره انسانی و راه‌حل سیاسی در یمن تاکید داریم.  

وی افزود: در موضوع لیبی نیز از تشکیل دولت قانونی و یکپارچه در لیبی استقبال می‌کنیم.

نگرانی‌های امنیتی ترکیه را درک می‌کنیم

امیرعبداللهیان در مورد گسترش روابط تجاری با ترکیه گفت: به زودی رئیس کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور و معاون دیپلماسی ایران برای پیگیری توافقات دو کشور در حوزه مورد اشاره به ترکیه سفر خواهد کرد.

وزیر امور خارجه تاکید کرد: در مورد مسائل کنسولی، استرداد مجرمین و تبادل زندانیان رایزنی و گفت‌وگو کردیم. همچنین در مورد گسترش دیپلماسی پارلمانی بین دو کشور و تجارت مرزی و گسترش بازارچه‌های مرزی گفت و گو و رایزنی کردیم.

امیرعبداللهیان ادامه داد: همچنین توافق کردیم که کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور را در آینده نزدیک برگزار شود و  امیدوار هستیم  بتوانیم نشست شورای عالی روابط ایران و ترکیه را در سطح روسای جمهور برگزار کنیم.

رییس دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه ما نگرانی‌های امنیتی ترکیه را درک می‌کنیم، گفت: در ارتباط با طرح مباحثی درخصوص احتمال وقوع عملیات ویژه در بخشی از خاک و سرزمین سوریه گفت‌وگوی مفصلی با  چاووش اوغلو داشتیم.  

وی افزود: معتقدیم که باید از طریق گفت‌وگو و مسالمت‌آمیز نگرانی‌های امنیتی دوستان خود در ترکیه مورد توجه قرار گیرد و رفع شود.

امیرعبداللهیان خاطرنشان کرد: در سفری که آقای چاووش اوغلو به تهران داشت ما پیشنهاد تضمین سند جامع راهبردی همکاری‌های دو کشور را مطرح کردیم و در جریان سفر امروز به آنکارا پیش‌نویس و نسخه‌ای از پیشنهاد طرف ایرانی را برای کار کردن روی سندی تحت عنوان همکاری‌های جامع و بلندمدت دو کشور تقدیم مقامات ترکیه خواهیم کرد. این سند همکاری‌های دو کشور در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی، تجاری، امنیتی، نظامی، دفاعی، گردشگری و... را دربر می‌گیرد.

چاووش اوغلو: تحریم‌ها علیه ایران ناعادلانه است

«مولود چاووش اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه روز دوشنبه گفت که موضوع فلسطین و قدس آرمان ترکیه بوده و از آن دست نخواهد کشید.

وی که در کنفرانس خبری مشترک با «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه ایران در آنکارا صحبت می‌کرد، افزود: «تحریم‌های تحمیل شده علیه ایران ناعادلانه بوده و امیدواریم که طرف‌های بین‌المللی به توافقی با تهران دست پیدا کنند».

وی همچنین گفت: «ما از تحریم‌ها علیه ایران حمایت نمی‌کنیم و آنها را صحیح نمی‌دانیم.» وزیر خارجه ترکیه ابراز امیدواری کرد توافق هسته‌ای حاصل شود.

ارائه پیش نویس سند برنامه جامع همکاری های بلندمدت بین ایران و ترکیه از سوی تهران به آنکارا

در جریان دیدار وزیران امور خارجه ایران و ترکیه در آنکارا در روز دوشنبه، پیش نویس سند برنامه جامع همکاری های بلندمدت بین دو کشور از طرف حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه ایران در اختیار مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه قرار گرفت تا در دستور کار بررسی از سوی طرف ترکیه‌ای قرار گیرد.

بر اساس این گزارش پیشنهاد تهیه این سند در جریان سفر سال گذشته مولود چاووش اوغلو به تهران از سوی ایران مطرح شد.

بر اساس آنچه که منتشر شده این سند همکاری‌های دو کشور در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی، تجاری، امنیتی، نظامی، دفاعی، گردشگری و... را دربر می‌گیرد.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها