کد خبر: 656292
تاریخ انتشار :

محبوبیت ۳۳ درصدی بایدن!

آیا دموکراتها علیه کاخ سفید کودتا می کنند؟

آیا دموکراتها علیه کاخ سفید کودتا می کنند؟
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

نظرسنجی های صورت گرفته اخیر در آمریکا نشان می دهد که برای سومین هفته متوالی، محبوبیت عمومی جوبایدن رئیس جمهور ای کشورکاهش یافته و به 33 درصد رسیده است. حتی اقدام کنگره در تصویب قانون محدودسازی خرید و فروش تسلیحات میان شهروندان نیز تاثیری در این روند نگذاشته است. در مقابل، نظرسنجی های عمومی و ایالتی نشان می دهدکه جمهوریخواهان موانع سختی را جهت پیروزی در برابر دموکراتها در انتخابات میاندوره ای پیش رو نخواهند داشت. برخی تحلیلگران آمریکایی معتقدند پیروزی جمهوریخواهان در انتخابات میاندوره ای 2022 تضمین شده است و مجلس نمایندگان و سنا هر دو پس از برگزاری این انتخابات به تسخیر مخالفان بایدن در خواهد آمد. 

1111

نظرسنجی نیویورک پست نشان می دهد که در مجموع، تنها 33 درصد از شهروندان آمریکایی از بایدن و حضور وی در مسند ریاست جمهوری رضایت دارند. در این میان، 55 درصد از شهروندان از حضور وی در این مسند ناراضی بوده و 12 درصد نیز فعلا نظری در این خصوص ابراز نکرده اند. این نظرسنجی و نظرسنجی های مشابه به وضوح نشان دهند وضعیت آشفته دموکراتها در کاخ سفید است. این آشفتگی در صورت شکست در انتخابات میاندوره ای کنگره افزایش خواهد یافت. 

اکنون دموکراتها  مسیر سختی برای فرار از شکست در انتخابات میاندوره ای  2022 و در نهایت ، گریز از فتح دوباره کاخ سفید به دست جمهوریخواهان ( در انتخابات ریاست جمهوری 2024) دارند. بازگرداندن شرایط کنونی به سود دموکراتها معلول عوامل گوناگونی است. یکی از این موارد، عبور از بن‌بست مجلس سنا، از جمله ناتوانی حزبِ دموکرات در دستیابی به توافق درباره لایحه‌ای که تقریبا یک سال است در دست اجرا بوده است، یا بازیابی اعتماد و حمایت آمریکایی‌ها به شیوه‌ای دیگر. برخی کارشناسان نظرسنجی انتظار داشتند بایدن در نتیجه تهاجم روسیه به اوکراین مورد حمایت‌های غیرمرتبط با کشمکش‌های داخلی  در واشنگتن دی‌سی قرار بگیرد، با توجه به اینکه او تا حد زیادی موضع اکثریت مردم ایالات متحده را اتخاذ کرده است مبنی بر اینکه به اوکراین کمک نظامی شود اما مستقیم درگیر جنگ نشوند.

اما به این دلیل که بسیاری از آمریکایی‌ها این جنگ را دور از خانه و بی‌ربط به ایالات متحده می‌دانند، هیچ تکان و جهشی در نظرسنجی‌ها اتفاق نیفتاده است. ایندیپندنت در یکی از گزارشهای خود می گوید  این احتمال وجود دارد که آمریکایی‌ها در مورد سیاست‌های رئیس‌جمهوری سر‌در‌گم باشند؛ اکثریت گسترده از ممنوعیت واردات انرژی روسیه حمایت می‌کنند، اما در عین حال، دولت به‌دلیل افزایش قیمت بنزین و تورم، با انتقاد شدید مخالفان سیاسی مواجه شده است، که کاخ سفید هر دوی آن‌ها را با تهاجم روسیه مرتبط می‌داند.

حالا بهترین فرصتی که رئیس‌جمهوری برای افزایش حمایت آمریکایی‌ها دارد کار کردن با کنگره  است تا بتواند پیش از انتخابات میان‌دوره‌ای به پیروزی ملموس و چشمگیری در حوزه قانون‌گذاری دست پیدا کند؛ مسائل زیادی وجود دارد که کاخ سفید می‌تواند به آن‌ها رسیدگی کند، از وضعیت اقلیمی گرفته تا تورم و وام‌های دانشجویی، اما مشخص نیست که آیا تیم رئیس‌جمهوری توان آن را خواهد داشت اقدام‌های‌ دیگری را برای پیشبرد تصویب بخش‌هایی از برنامه بایدن سازماندهی کند یا خیر.

احتمالا آسیب‌زننده‌ترین موردی‌ که می‌تواند فرصت‌های‌ بایدن را در ادامه سال از بین ببرد، سستی و بی‌تفاوتی است. با توجه به شکست‌های دموکرات‌ها در چند ماه گذشته، احتمال زیادی وجود دارد که دموکرات‌ها در کنگره یا خود کاخ سفید به تلاش برای پیشبرد بیشتر دستور کار رئیس‌جمهوری بی‌تفاوت باشند و برای بسیاری از نظر سیاسی بی‌درد‌سر‌تر است که در ماه نوامبر، از کانون توجه دور باشند.این راهبرد می‌تواند در پاییز امسال برای عده‌ای کارساز باشد، اما با گذر زمان این موضوع هرچه بیشتر روشن می‌شود که دموکرات‌ها با نزدیک شدن به انتخابات میان‌دوره‌ای، باید کنترل روایت‌ها و جریان‌ها پیرامون کاخ سفید و اکثریت کنگره را در اختیار داشته باشند، اگر می‌خواهند شانسی برای حفظ کاخ سفید و اکثریت کنگره داشته باشند.

در این معادله، ممکن است برخی دموکراتها نیز با هدایت عامدانه حزب خود  به سوی شکست در انتخابات میاندوره ای ، زمینه را جهت تغییر بایدن و جایگزینی کامالا هریس یا فردی دیگر بین سالهای 2022 تا 2024 فراهم آورند. سوال اصلی اینجاست که آیا بایدن خود نیز با انفعال خود، دموکراتها را به سوی این کودتای درون حزبی و البته آرام هدایت خواهد کرد یا خیر؟! پاسخ این سوال در ماه نوامبر امسال و پس از برگزاری انتخابات درون حزبی کنگره مشخص خواهد شد.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها