کد خبر: 656470
تاریخ انتشار :

شرط نماینده مجلس برای مذاکره با عربستان

نماینده مردم کرمانشاه تصریح کرد: ما از مذاکرات ایران و عربستان استقبال می کنیم، مشروط به اینکه یک تغییر رویکرد از عربستان ببینیم و دستگاه دیپلماسی ما هم بر مبنای منافع ملی این موضوع را دنبال کند.

شرط نماینده مجلس برای مذاکره با عربستان
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

«ابراهیم عزیزی» نماینده مردم کرمانشاه و نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در گفت وگو با برنا در رابطه با دیپلماسی فعال دولت سیزدهم و سفر های اخیر سران کشور ها همسایه به ایران گفت: از شاخص ها و ویژگی های دولت انقلابی و مردمی، تحرک و پویایی است. از دولت سیزدهم این انتظار را داشتیم که در حوزه دیپلماسی فعال و پویا و بروز باشد که الحمدالله در این یکسال که از عمر پربرکت دولت سیزدهم گذشته، شاهد همین روحیه و  تلاش و اقدامات خوب و برجسته هستیم.

وی در ادامه بیان کرد: یکی از اولویت های ما در مجلس سیزدهم همکاری و تعامل بیشتر و گسترده تر و حساب شده تر با کشورهای همسایه بود، الحمدالله در همین مدت کم شاهد حضور روسای جمهور کشورهای همسایه و وزرای امور خارجه و حضور در نشست ها و در واقع در سازمان های بین المللی و منطقه ای بودیم که نشان دهنده این است دولت سیزدهم در حوزه دیپلماسی، مسیر را درست طی می کند و با برنامه حرکت می کند که این نشان دهنده این است جمهوری اسلامی در واقع به عنوان یک ظرفیت بی نظیر در منطقه و فصل مشترکی که با دولت های منطقه ای دارد مورد تاکید و توجه قرار می دهد.

نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با بیان این جمله که وزارت امور خارجه انتظار مجلس را محقق کرده است خاطر نشان کرد: عراق یکی از کشورهای مهم منطقه و از همسایگان با سابقه ایران است،  روابط اقتصادی  ایران و عراق نیازمند توسعه و تعمیق بیشتر است. اربعین حسینی را در پیش داریم باید حتما با دولت عراق مسائلی که هست را حل و فصل کنیم. مسائل منطقه ای و موضوعات گوناگون امروز فصل مشترک ایران و عراق است و سفری که آقای الکاظمی به تهران داشت، می تواند به توافقات و اجرایی شدن آن سرعت ببخشد.

 

وی در رابطه با مذاکرات ایران و عربستان عنوان کرد: جمهوری اسلامی ایران از یک منطق نظام فکری و پسندیده بهره مند است و از مذاکره هیچ  گونه روی گردانی ندارد. ایران همیشه اهل مذاکره است و همیشه از مذاکره استقبال کرده است. اما مذاکره صرفا برای مذاکره را هم پسندیده نمی دانیم و مذاکره باید حتما منتج به نتیجه شود. در گذشته با کشور عربستان نشست ها و جلساتی را داشتیم و اگر این مذاکرات و نشست ها مبتنی بر منافع ملی باشد و عربستان هم تغییر موضع بدهد و از برخی رفتار و گفتمانی که سزاوار کشورهای منطقه و امنیت منطقه ای نیست، دست بردارد و آمادگی داشته باشد در مذاکرات با حسن نیت حضور پیدا کند می تواند منشاء خیر باشد. 

نماینده مردم کرمانشاه تصریح کرد: دیپلماسی، میدان بسته ای نیست و مانعی ندارد که آقای الکاظمی به ایران می آید در مورد مذاکرات ایران و عربستان هم صحبت کند. در میدان دیپلماسی فضا و زمان و زمینه برای اظهار نظر فراهم است، ما استقبال می کنیم، منتها مشروط به اینکه یک تغییر رویکرد از عربستان ببینیم و دستگاه دیپلماسی ما هم بر مبنای منافع ملی این موضوع را دنبال کند.

وی در پایان افزود: ایران و عربستان چند دور مذاکره داشته اند، اما چون منجر به نتایجی نشد و شاهد برخی رفتارهایی بودیم که سزاوار نبود، مذاکرات در مدت زمانی متوقف شد. ممکن است دوباره از سر گرفته شود و با آن رویکرد قابل قبول است. | منبع: برنا

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها