کد خبر: 656638
تاریخ انتشار :

واکنش رئیسی به گلایه‌های اساتید و بزرگان علوم انسانی

پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری/ رئیس‌جمهور با تاکید بر ضرورت آسیب‌شناسی وضع موجود در حوزه علوم انسانی، تحقق علوم انسانی در تراز انقلاب شکوهمند اسلامی را حائز عقب‌ماندگی‌هایی دانست که باید با نگاه اجتهادی و نوآورانه عالمان و دانشمندان این عرصه، جبران شود.

واکنش رئیسی به گلایه‌های اساتید و بزرگان علوم انسانی
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی صبح امروز سه‌شنبه در مراسم اختتامیه سیزدهمین جشنواره بین‌المللی فارابی ضمن ابراز خرسندی از حضور در جمع اساتید، فرهیختگان و محققان علوم انسانی و اسلامی و با تبریک به برگزیدگان این جشنواره، گفت: در نشست‌هایی از این دست، لازم است دانشمندان و فرهیختگان ضمن آسیب‌شناسی وضع موجود، نسبت به کاهش فاصله با وضع مطلوب، پیشنهاد و راهکار ارائه کنند.

رئیس جمهور با همچنین با تاکید بر ضرورت آسیب شناسی در حوزه علوم انسانی، افزود: علوم انسانی اسلامی، مغزافزار حاکمیت و مدیریت و نیز قوه محرکه پیشرفت در نظامی است که مبتنی بر دین بوده و درون مایه آن علم و دانش است. در چهل و چهارمین سال پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی، لازم است یک آسیب‌شناسی کنیم که چه میزان رشد و پیشرفت در این حوزه صورت گرفته است؟

رئیسی با تاکید بر اینکه علوم انسانی ما باید تراز انقلاب اسلامی باشد، افزود: به نظر می‌رسد برای نیل به علوم انسانی تراز انقلاب اسلامی، در آنچه که باید اتفاق می‌افتاد، عقب‌ماندگی‌هایی وجود دارد و این عقب‌ماندگی باید به دست پژوهشگران و اساتید این حوزه جبران شود.

رئیس جمهور با تاکید بر لزوم نظریه‌پردازی، نوآوری و خلاقیت در حوزه علوم انسانی و توجه به رویکرد دینی در این حوزه، اظهار داشت: فصل الفصول انسان، تعلم است و علاوه بر آن، انسانیت انسان مبتنی بر آموخته‌های او از وحی است و با ارتباط با وحی شکل می‌گیرد.

رئیس جمهور نشان دادن راه به انسان را ماموریت خطیر علوم انسانی اسلامی دانست و تصریح کرد: برای بالندگی و رشد در حوزه علوم انسانی، باید تقلید از غرب در این حوزه کنار گذاشته شده و مبتنی بر مبانی غنی اسلامی، کار اجتهادی و نوآورانه انجام گیرد. در گام بعدی اجتهاد و نوآوری در این حوزه باید در مجامع علمی و حوزوی و دانشگاهی مورد استقبال قرار گیرد و نخبگان و عالمان و دانشگاهیان ما با دید باز اما نگاهی نقادانه به سراغ نظریه‌های جدید بروند و آنها را با ابزار نقد، مورد پالایش قرار دهند.

رئیسی با تاکید بر لزوم ایجاد کرسی‌های نقد و نقدپذیری، اظهار داشت: همانطور که رهبری حکیم و فرزانه انقلاب فرمودند نباید باکی از نقد نظریات وجود داشته باشد و باید مجال بحث و طرح نقد فراهم شود.

رئیس جمهور افزود: متولیان ایجاد تحول در علوم انسانی باید بدانند اولین شرط تحقق در این حوزه، تحول شناختی است و در این زمینه باید از چهره‌های تحول‌خواه و تحول‌گرا استفاده کنیم.

رئیسی در ادامه تکریم، تشویق و حمایت از اساتید، محققان و پژوهشگران در ایجاد این تحول را ضروری و موثر دانست و افزود: گاهی برخی اساتید و بزرگان علوم انسانی گلایه دارند که شرایط علوم دیگر بر علوم انسانی هم تحمیل می‌شود در صورتی که علوم انسانی باید با شرایط و مقتضیات خود تبیین و تشریح شود.

رئیس جمهور در ادامه با بیان اینکه پیام این نشست و رویداد باید این باشد که تا چه میزان نظام مسائل کشور مبتنی بر علوم انسانی پاسخ گرفته، افزود: همواره یکی از دغدغه‌های بنده اجرای عدالت در همه عرصه‌ها به ویژه در پرداخت دستمزد‌ها بوده است که در این زمینه از اساتید دانشگاهی برای تبیین و تنظیم یک شیوه علمی عادلانه برای پایان دادن به نظام ناعادلانه پرداخت‌ها دعوت شده است.

پیش از سخنرانی رئیس جمهور نیز زلفی‌گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در سخنانی با بیان اینکه کشوری که هزینه برای علم را سرمایه‌گذاری بداند حتما دست برتر در همه عرصه‌ها را خواهد داشت، گفت: خرسندیم که رهبر حکیم و فرزانه و همچنین رئیس جمهور محترم ما برای علم و عالمان و فناوران جایگاه ویژه‌ای قائل هستند.

وی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی اساس پیشرفت خود را در زمینه علم می‌داند، افزود: در این راستا وزارت علوم با لحاظ نوع نگاه و حاکمیت جمهوری اسلامی و در دولت مردمی، پنج اولویت  «مرجعیت دیپلماسی علم و فناوری»، «آموزش، پژوهش و برون‌داد هدفمند»، «نوآوری فرهنگی و فرهنگ نوآوری»، «شاگرد نوآور و نوآورپروری»، و «تولید خدمت، ثروت و سرمایه از دانش» را سرلوحه کار خود قرار داده و برای تحقق آن از تمام ظرفیت‌های علمی و پژوهشی موجود در کشور استفاده خواهد کرد.

در این مراسم با حضور رئیس‌جمهور از ۱۰ شخصیت پیشگام و پیشتاز علوم انسانی و اسلامی، ۱۰ استاد برگزیده بین‌المللی و ۲۲ برگزیده گروه‌های مختلف علمی با اهدای لوح یادبود تجلیل شد.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها