کد خبر: 656770
تاریخ انتشار :

نگاه تحلیلگر/گفتگوی نامه‌نیوز با فلاحت‌پیشه

سفر بایدن به عربستان ساختار ضدبرجامی دارد

تحلیلگر مسائل سیاست خارجی گفت: سفر بایدن به عربستان و تلاش او برای پیوند برخی کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی بیش از هر چیز یک ساختار ضدبرجامی دارد که بیشتر مواضع طرفین ایران و آمریکا را از هم دور خواهد کرد.

سفر بایدن به عربستان ساختار ضدبرجامی دارد
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه‌نیوز: مذاکرات دوحه برخلاف انتظارها نه تنها دیدگاه‌های تهران و واشنگتن را به یکدیگر نزدیک نکرد بلکه به نوعی سطح بی اعتمادی آنها را نسبت به هم بالاتر برد. امروز وقتی اظهارنظر مسئولان دو طرف را نگاه کنیم می بینیم هر طرف خواسته‌های خود را منطقی و خواسته‌های طرف مقابل را غیرواقعی توصیف می کند.

حشمت الله فلاحت پیشه در گفتگو با نامه نیوز درباره نوع نگاه ایران و آمریکا به هم بعد از مذاکرات دوحه گفت: مواضع ایران و آمریکا درباره احیای برجام خیلی از هم دور شده است. طرفین سعی می کردند هر دوره به یک نقطه مشترک برای حل اختلافات شان برسند اما نرسیدند، ضمن آنکه در حوزه اظهارنظر هم، دیدگاه های کاملا متفاوتی را بیان می کنند.

وی افزود: شاید انتظار یک ماهه ای برای مذاکرات برجامی رخ دهد تا ببینیم بعد از سفر بایدن به منطقه چه اتفاقی می افتد. معتقدم روند تحولات به گونه ای است که هر اتفاق تازه ای بیش از آنکه تقویت کننده فضای دیپلماسی باشد تضعیف کننده امکان توافق است. به عنوان مثال همین نشست دوحه نشان داد که طرفین اختلافات جدی با هم دارند.

این استاد دانشگاه اظهار کرد: این انتظار بود که وقتی میز مذاکره خلوت شود، امکان صحبت نزدیک تر و صریح تر ایران و آمریکا با هم فراهم می شود اما نشست دوحه نشان داد که کماکان اصرار تلویحی از طرف ایران وجود دارد که چین و روسیه نیز در مذاکرات حضور داشته باشند؛ حتی برخی مقامات ایرانی درباره منافع روسیه صحبت کردند، با این امید که روسیه درباره رفع اختلافات ایران و آمریکا قانع شود اما تحولات نشان داد که این اتفاق نیفتاد.

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی با اشاره به سفر بایدن به منطقه افزود: این سفر را مثبت ارزیابی نمی کنم چون تا به حال سیاست دولت آمریکا آن بود که موضوع برجام را جدا از تعهدات و روابط منطقه ای اش ببیند اما سفر بایدن به عربستان و تلاش او برای پیوند برخی کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی بیش از هر چیز یک ساختار ضدبرجامی دارد که بیشتر مواضع طرفین ایران و آمریکا را از هم دور خواهد کرد؛ به طوری که می توان گفت سراشیبی برجام ادامه پیدا خواهد کرد.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها