کد خبر: 656783
تاریخ انتشار :

از ممنوع کردن ویدئو تا سردمداری آزادی؛ اصلاح طلبان چگونه از راست به چپ رسیدند؟

قریب به 40 سال پیش و در راستای شوری که اوایل انقلاب وجود داشت، بسیاری از افراد وارد جوی شده بودند که شاید امروز جز افراط‌گرایی نتوان طور دیگری این رفتارها را تحلیل کرد.

از ممنوع کردن ویدئو تا سردمداری آزادی؛ اصلاح طلبان چگونه از راست به چپ رسیدند؟
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

از قضا مشاهدات نشان می‌دهد افرادی که آن زمان علمدار بگیر و ببندهای افراط‌گونه شده بودند امروز به عنوان افرادی شناخته می‌شوند که دچار تفریط شده اند و حتی به فعالیت‌های معتدل هم نقد وارد می‌کنند.

یکی از جریاناتی که در همین راستا از راستگرایی به چپگرایی روی آورد را شاید بتوان کارگزارانی‌ها دانست. آنجایی که در زمان انتخابات مجلس پنجم در سال 74، با بی‌اعتنایی زعمای راست مواجه شدند و همین موضوع باعث شد کارگزاران در انتخابات 76 وجه دیگری از خود را نشان بدهد.

غلامحسین کرباسچی از کارگزارانی که امروز به عنوان یک اصلاح طلب شناخته می‌شود تغییرات بنیادین این جریان را چنین روایت می‌کند: آقای تاجزاده امروز که چهره آوانگارد اصلاح‌طلبان است با تاجزاده سال 64 و 65 متفاوت است. حتی سیدمحمد خاتمی دهه 60 که تلاش می‌کرد با ویدیو vhs مقابله کند و بخشنامه می‌داد، با خاتمی امروز فرق دارد.

شهردار سال‌های دور پایتخت همچنین ادامه داد: همه ما دچار این تغییرات شده‌ایم، از قیافه‌ها و ظواهر گرفته تا افکار و نگاهی که به مسائل سیاسی و مدیریتی داریم، فرق کرده است.

رسول توکلی فیلم نامه نویس درباره مدل مدیریتی سید محمد خاتمی در زمان وزارت ارشادی در دولت هاشمی رفسنجانی می‌گوید: خاتمی نظر و نگاهش همین بود که می‌گفت یک‌سری از هنرمندان قبل‌انقلاب اگر نماز بخوانند، نمازشان هم قبول نیست.

 یک کاربر توییتری نیز با استناد به خبری در یکی از روزنامه‌های آن زمان‌ها می‌نویسد: ویدیو جرم است. چه سخنرانی امام در آن باشد، چه فیلم بد. این صبحت‌ وزیر ارشاد وقت، محمد خاتمی در اعلام ممنوعیت استفاده از دستگاه ویدئو است. آن زمان مصطفی تاجزاده معاون وقت وزارت ارشاد بود. یک افراطی همیشه در همه چیز افراط می‌کند.

چندی پیش هم بهروز وثوقی با انتشار پستی در حساب اینستاگرام خود نوشت که مسئول و عامل ممنوع‌التصویری او، ناصر ملک مطیعی، فردین و برخی دیگر از هنرمندان پیش از انقلاب؛ محمد خاتمی، میرحسین موسوی و محسن مخملباف بوده‌اند.

به نظر می‌رسد اظهارات هیجانگونه این چنینی که فاقد اصالت و مبنای ریشه‌‎ای هستند همواره به تفریط منجر می‌شوند و هیچگونه پایداری در آنها دیده نمی‌شود. کما اینکه ممنوع کنندگان ویدیو در دهه شصت، در قرن جدید به عنوان داعیه‌داران آزادی‌های اجتماعی شناخته می‌‎شوند.

منبع: خبرفوری

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها