کد خبر: 656844
تاریخ انتشار :

ترامپ در یک‌قدمی نقطه پایان

احتمال حبس 2 ساله برای رئیس جمهور سابق آمریکا

احتمال حبس 2 ساله برای رئیس جمهور سابق آمریکا
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

 

وزارت دادگستری آمریکا خود را برای روزهایی سخت و جنجالی آماده می کند. ارجاع پرونده ترامپ به وزارت دادگستری ، قطعا منجر به بروز بحرانهای جدیدی در ایالات متحده خواهد شد. برخی از هواداران ترامپ نیز در خصوص هرگونه ممانعت از حضور وی در انتخابات ریاست جمهوری سال 2024هشدارداده و حتی ، صدور حکم زندان برای او را مولد آسیبهایی جدی و شرشهای خیابانی در ایالات متحده دانسته اند.این اعتراضات می توانددر ایالاتی مانند فلوریدا، اوهایو و تگزاس تبدیل به یک شورش گسترده و تمام عیار شود زیرا در این مناطق، رئیس جمهور سابق آمریکا توانست در دو انتخابات ریاست جمهوری سالهای 2016 و 2020 میلادی پیروز شود.

کمیته تحقیقات درباره حمله هواداران ترامپ به ساختمان کنگره به‌تازگی اعلام کرده که ممکن است علیه رئیس‌جمهور سابق این کشور «ارجاع جنایی» به وزارت دادگستری صورت گیرد که در این صورت احتمال محکومیت سنگین ترامپ وجود خواهد داشت.این خبر را «لیز چنی»، نایب‌رئیس کمیته تحقیقاتی اعلام کرده و روزنامه گاردین با ذکر نقل قول از این نماینده کنگره آمریکا نوشته است: «مردی در موقعیت ترامپ هرگز نمی‌تواند بار دیگر حتی به کاخ سفید نزدیک شود.» لیز چنی، نماینده ایالت آیوا، همچنین در ارتباط با تعیین تکلیف پرونده شورش کنگره گفته که درنهایت این وزارت دادگستری آمریکاست که درباره این پرونده تصمیم‌گیری خواهد کرد.برخی منابع آمریکایی می گویند  حداقلی ترین تصمیمی که این وزارتخانه خواهد گرفت، محرومیت ترامپ از هرگونه فعالیت سیاسی در ایالات متحده است.

اما برخی دیگر معتقدند که حکم صادر شده علیه ترامپ به مراتب فراتر از عدم حضور در مسند قدرت یا انتخابات ریاست جمهوری است! بر این اساس، ممکن است اگر بر اساس شواهد موجود و گزارش کمیته تحقیقات کنگره حکم نهایی صادر شود، ترامپ باقی عمر خود را در زندان سپری کند! موضوعی که برای رئیس جمهور سابق آمریکا خکم یک کابوس را دارد. به‌گفته چنی، در جریان حمله به کنگره حتی برخی از معترضان قصد داشتند «مایک پنس» معاون ترامپ را به دار آویزند و در آن وضعیت هم معاون او و هم اعضای کنگره در معرض تهدید قرار داشتند، اما ترامپ اقدامی برای توقف معترضان انجام نداد. وزارت دادگستری آمریکا تنها نهادی است که می‌تواند ترامپ را تحت تعقیب قرار دهد و کمیته تحقیقات کنگره نتایج تحقیقات خود را به وزارت دادگستری ارجاع خواهد داد.

یکی از موضوعاتی که منجر به پیچیده تر شدن پرونده ترامپ و بحرانی شدن آن به ضرر رئیس جمهور سابق آمریکا شده، مربوط به شهادت شهادت «کسیدی هاچینسون»، دستیار سابق ترامپ در کاخ سفید در جلسه اخیر کمیته تحقیقات بوده است.  بسیاری معتقدند بخشی از شهادت هاچینسون باعث شده ترامپ بیش از هر زمان دیگری به رفتار مجرمانه ثابت‌شده نزدیک باشد. هاچینسون در شهادت خود در کنگره گفته که در جریان حمله به کنگره، ترامپ از این موضوع باخبر بود که برخی از شورشیان مسلح هستند، اما او همزمان از معترضان می‌خواست که ایستادگی کنند و بجنگند و به سمت ساختمان کنگره راهپیمایی کنند.هاچینسون در شهادت خود در کمیته کنگره گفته که ترامپ مصمم به رفتن در میان معترضان بود و از اینکه سرویس امنیتی رئیس‌جمهوری در آن روز اجازه رفتن به کنگره را به او نداد، به‌شدت خشمگین شده بود و حتی در یک نوبت به‌دنبال گرفتن فرمان خودروی تشریفاتی خود  برای تغییر مسیر به سمت معترضان و همراهی با آنها بود. با همه این اوصاف، ترامپ در حال تبدیل شدن از "متهم" به " مجرم" می باشد! اسناد و شواهد کافی در خصوص محکومیت رئیس جمهور سابق آمریکا به اندازه کافی وجود دارد و همین مسئله، جایی برای مانور حقوقی وی و همراهانش باقی نمی گذارد. دونالد ترامپ تحقیقات کمیته منتخب مجلس نمایندگان در مورد حمله ۶ژانویه به کنگره را یک نمایش سیاسی و ادامه اقدامات علیه خود توسط دموکراتها عنوان می کند اما شهادت برای اعضای دولت سابق آمریکا و حتی عده ای از جمهوریخواهان، جایی برای مانور وی در این پرونده باقی نگذاشته است.

گفته شده اگر در اتهامات کمیته تحقیقات، ترامپ به مانع‌تراشی در روند کار کنگره محکوم شود، این اتهام با حداکثر ۲۰سال زندان همراه خواهد بود و این اتهام قبلاً از سوی دادستان‌های فدرال علیه صدها شرکت‌کننده در اعتراضات 6ژانویه در کنگره مطرح شده است. در این صورت، نه تنها ترامپ قدرت حضور در انتخابات ریاست جمهوری 2024 را ندارد، بلکه باید تا آخر عمر پشت میله های زندان باقی بماند!

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها