کد خبر: 656889
تاریخ انتشار :

چشم‌انداز اداره اقتصاد بدون برجام

احیای برجام وارد دالان هزارتو شده است و مشخص نیست که در نهایت این توافق چه سرنوشتی پیدا خواهد کرد.

چشم‌انداز اداره اقتصاد بدون برجام
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

فردا نوشت: دولت سیزدهم با شعار «گره نزدن اقتصاد کشور و معیشت مردم به مذاکرات برجامی» روی کار آمد و برپیمودن همین مسیر نیز اصرار و تأکید دارد. حال که این دولت دوازدهمین ماه سکانداری خود را بر عرصه اجرایی کشور تجربه می کند، این سئوال پیش می آید، چقدر توانسته شعار کلیدی خود را محقق کند. مقامات و حامیان این دولت معتقدند جراحی اقتصادی اخیر گامی موثر در تحقق شعار یادشده بود و در آینده نزدیک بدون آنکه نیاز به احیای برجام باشد آثار تورم و گرانی برطرف می شود اما کارشناسان و منتقدان نظر دیگری دارند.

جمشید عدالتیان در گفتگو با خبرنگار فردا درباره میزان تحقق شعار «گره نخوردن اقتصاد کشور و معیشت مردم به مذاکرات برجامی» گفت: طبق اعلام دولت، جراحی‌های اقتصادی انجام شد و تلاش آن است که کسری بودجه نیز تنظیم شود اما همه می دانیم که وضعیت فعلا خوب نیست.

وی با اشاره به وضعیت رکود-تورمی حاکم بر اقتصاد کشور افزود: گرچه دولت از رشد 3 درصدی اقتصاد سخن می گوید اما هنوز تغییر ملموسی در وضعیت اقتصاد کشور دیده نمی شود. حتی به نظر می آید قدری هم که گشایش است به این دلیل است که اجازه داده شده ایران مقداری نفت بفروشد. در مجموع به نظر نمی آید کار خاصی صورت گرفته باشد.

این عضو اتاق ایران با اشاره به شدت‌یافتن نوسانات ارزی در کشور اظهار کرد: این مسئله موجب شده که رشد سرمایه گذاری در کشور منفی باشد. اگر ایران از حالت ایزوله خارج نشود، گشایش اقتصادی اتفاق نیفتد و روابط اقتصادی عادی با سایر کشورها شکل نگیرد، خیلی کار مشکلی است که دولت بتواند اقتصاد کشور را مستقل از برجام اداره کند.

وی ادامه داد: البته می شود رفته رفته اقتصاد درون‌گرا را جا انداخت تا با آن زندگی کرد و مردم به آن عادت کنند. به عنوان مثال کوبا قریب 70 سال مرزهایش را بسته است و مردمش نیز زندگی می کنند. گشایش یک مفهوم پیچیده ای در اقتصاد است. باید در کشور سرمایه گذاری انجام شود تا آن 8 درصد رشد اقتصادی وعده داده شده توسط آقای رئیسی اتفاق بیفتد و زندگی بهبود یابد.

این فعال اقتصادی بیان کرد: اگر اقتصاد کشور بدون برجام سه سال آینده به همین وضعیت بماند خیلی خوب است. برخی مقامات مدعی اند «تحریم هیچ اثری بر اقتصاد نداشته و ندارد و این مدیریت ضعیف دولت های قبلی بوده که باعث این وضعیت شده است» اما وقتی در وضعیت تحریم به طور عادی نمی توان نفت فروخت، صادرات داشت و پول را به کشور برگرداند، ضمن آنکه دور زدن تحریم ها نیز 15 درصد هزینه برای کشور دارد، طبیعتا می توان نتیجه گرفت که تحریم بر اقتصاد کشور اثر دارد بنابراین اداره کشور بدون برجام خیلی سخت است و فقط باید سعی کنیم این وضعیت مان را حفظ کنیم.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها