کد خبر: 656954
تاریخ انتشار :

نگاه تحلیلگر/گفتگوی نامه‌نیوز با مصطفی هاشمی‌طبا

«گره‌نزدن اقتصاد به مذاکرات» نتیجه نداد

فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: اکنون وضعیتی که با آن مواجه هستیم گرانی نیست بلکه یک جهش گرانی را شاهد هستیم بنابراین وضع اقتصاد ما بهتر نشده است.

«گره‌نزدن اقتصاد به مذاکرات» نتیجه نداد
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه‌نیوز: نتیجه انتخابات ریاست جهموری به کام سیدابراهیم رئیسی بود که شعار صریح و شفاف «گره نزدن اقتصاد کشور و معیشت مردم به مذاکرات برجامی» را سرداد و بارها و بارها در یک سال گذشته آن را خیلی قوی و محکم تکرار کرد. حال این سئوال پیش می آید که این شعار چقدر با نتیجه همراه بوده است؟

مصطفی هاشمی‌طبا در گفتگو با نامه نیوز درباره اثرات و ثمرات شعار «گره نزدن اقتصاد و معیشت مردم به مذاکرات برجامی» گفت: دولت سیزدهم حقیقتا اقتصاد را به مذاکرات گره نزد. اکنون نیز یکسری کارها را به لحاظ اقتصادی مستقل از برجام در دست اجرا دارد، به عبارت دیگر این کارها ارتباطی به مذاکرات برجام ندارند.

وی با بیان اینکه دولتمردان گفتند «ما معطل این نمی‌مانیم که در مذاکرات چه اتفاقی خواهد افتاد»، افزود: در حقیقت دولت سیزدهم برای برجام هم اکنون در حال مذاکره است و در حوزه اقتصادی نیز راه خودش را می رود. اما اینکه گره نزدن اقتصاد به مذاکرات برجامی نتیجه خوب داده یا نتیجه بد داده بحث دیگری است؟

این فعال سیاسی یادآور شد: در مذاکرات برجامی نیز تنها نظر ایران برای کسب نتیجه کفایت نمی کند بلکه نظر طرف مقابل نیز اهمیت دارد چون مذاکرات دو طرفه است بنابراین ایران و طرف مقابل باید با هم به توافق برسند. حال سئوال پیش می آید که اگر اقتصاد و مذاکرات به هم گره می خورد، چه اتفاقی می افتاد؟ معتقدم کسی نمی تواند پیش بینی کند که «نتیجه خوب می شد یا بد می شد».  

وی افزود: هم اکنون می توان درباره این موضوع بحث کرد که «آیا گره نزدن اقتصاد به مذاکرات برجامی نتیجه داده یا خیر؟» معتقدم نتیجه نداده است. فکر نمی کنم شرایط اقتصادی ما به سمت مطلوبیت پیش برود. در اینجا نکته حائز اهمیت آن است که اقتصاد را صرفا نباید به لحاظ گرانی و ارزانی مورد بررسی قرار داد، بلکه مهم این است که تولید، کشاوری، صنعت و خدمات وضعیت خوبی داشته باشند.

هاشمی طبا تولید را پایه های اقتصاد کشور خواند و اظهار کرد: دولت باید ببیند آیا توانسته پایه های اقتصاد کشور را بهبود دهد؟ آیا توانسته معیشت مردم را بهتر کند؟ از نظر من جواب این سئوال ها منفی است. هم اکنون وضعیتی که با آن مواجه هستیم گرانی نیست بلکه یک جهش گرانی را شاهد هستیم بنابراین وضع اقتصاد ما بهتر نشده است. 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها