کد خبر: 657099
تاریخ انتشار :

کاهش التهاب ریه با 12 غذای برتر | برای عفونت ریه چه بخوریم؟

حفظ سلامت ریه برای سلامت کلی شما حیاتی است. قفسه سینه شما ممکن است پس از قرار گرفتن در معرض آلاینده ها از جمله دود سیگار، آلودگی هوا و سایر سمومی که ممکن است بر ریه ها تأثیر منفی بگذارد، احساس احتقان یا ملتهب شدن کند. مخاط در ریه‌ها جمع می‌شود تا باکتری‌ها و عفونت‌ها را به دام بیاندازد و به التهاب ریه کمک کند.

کاهش التهاب ریه با 12 غذای برتر | برای عفونت ریه چه بخوریم؟
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

چندین تغییر در شیوه زندگی، از جمله عادات غذایی شما، می تواند به از بین بردن مخاط اضافی از ریه ها، مبارزه یا جلوگیری از التهاب و بهبود تنفس کمک کند. بیایید نگاهی دقیق‌تر به رژیم غذایی شما و روشی که برخی غذاها ممکن است التهاب ریه‌ها را کاهش دهند، بیاندازیم.

1. کدو تنبل

کدو تنبل  شامل طیف وسیعی از مواد شیمیایی گیاهی تقویت کننده سلامت ریه است. طبق یک بررسی علمی، کدو تنبل به ویژه دارای کاروتنوئیدهایی مانند زآگزانتین، لوتئین و بتا کاروتن است که دارای خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی قوی هستند. 

این تحقیق نشان داد که افزایش سطح کاروتنوئیدها با عملکرد بهتر ریه در سالمندان و کودکان به طور یکسان مرتبط است. افراد سیگاری می توانند از خوردن غذاهای غنی از کاروتنوئیدها مانند کدو تنبل بیشترین سود را ببرند.

یک مطالعه نشان داد افرادی که سیگار می کشند 25 درصد سطوح آنتی اکسیدان های کاروتنوئید کمتری نسبت به افرادی که سیگار نمی کشند دارند. در نتیجه، سیگار کشیدن می‌تواند باعث مشکلات سلامت ریه، از جمله التهاب مزمن شود.

2. سیب

خوردن سیب به صورت روزانه ممکن است به تمیز کردن ریه ها و بهبود عملکرد کلی آنها کمک کند. براساس تحقیقات، سیگاری‌های سابق که سیب مصرف می‌کردند، عملکرد ریه‌شان کندتر بود. علاوه بر این، خوردن 5 یا بیشتر سیب در هفته با بهبود عملکرد ریه و احتمال کمتر ابتلا به بیماری مزمن انسدادی ریه (COPD) مرتبط است.

کاهش بروز آسم و سرطان ریه نیز با مصرف سیب مرتبط است. این ممکن است به دلیل محتوای آنتی اکسیدانی قوی سیب باشد که شامل فلاونوئیدها و ویتامین C است. 

3. چغندر

چغندر  و سبزی چغندر سرشار از نیترات هستند که عملکرد ریه را بهینه می کند. براساس یک بررسی علمی، نیترات ها به آرامش رگ های خونی، کاهش فشار خون و بهینه سازی جذب اکسیژن کمک می کنند. 

تحقیقات نشان داده است که چغندر ممکن است عملکرد ریه و عملکرد فیزیکی را در بیماران مبتلا به بیماری های ریوی مانند فشار خون ریوی و COPD افزایش دهد. فشار خون ریوی وضعیتی است که باعث افزایش فشار خون در ریه ها می شود.

علاوه بر این، سبزی چغندر سرشار از ویتامین C، پتاسیم، منیزیم و آنتی اکسیدان های کاروتنوئیدی است که به تقویت سلامت ریه کمک می کند و خطر التهاب مزمن را کاهش می دهد.

4. فلفل دلمه ای

فلفل دلمه ای  یکی از بهترین غذاها برای داشتن ریه های سالم است. این یک منبع عالی از ویتامین C محلول در آب است که به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی در بدن عمل می کند. مصرف کافی ویتامین C به ویژه برای کسانی که سیگار می کشند یا به دنبال بهبود ریه های خود از سیگار هستند بسیار مهم است.

یک مطالعه کره‌ای نشان داد که سیگاری‌هایی که ویتامین C بیشتری مصرف می‌کنند، عملکرد ریه‌شان قوی‌تر از سیگاری‌هایی است که کمبود این ویتامین دارند یا به اندازه کافی از آن مصرف نمی‌کنند. یک فلفل دلمه ای قرمز متوسط ​​169 درصد از ویتامین C مصرفی توصیه شده را برای بدن تامین می کند.

5. زردچوبه

خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی بالای  زردچوبه  آن را برای ارتقای سلامت کلی حیاتی می کند. ماده فعال اصلی زردچوبه، کورکومین، ممکن است به ویژه برای سلامت ریه مفید باشد. 

مطالعه دیگری که روی 2478 نفر انجام شد، نشان داد که مصرف کورکومین با عملکرد بهتر ریه مرتبط است. سیگاری هایی که بیشترین میزان کورکومین را مصرف می کردند نسبت به سیگاری هایی که کمترین کورکومین را مصرف می کردند عملکرد ریه بسیار بهتری داشتند. در مقایسه با سیگاری هایی که کورکومین مصرف نمی کردند، مصرف زیاد کورکومین با 9.2 درصد عملکرد بهتر ریه مرتبط بود.

6. روغن زیتون

اگر به دنبال سم زدایی ریه های خود هستید، روی روغن زیتون فوق بکر سرمایه گذاری کنید. مصرف روغن زیتون ممکن است به کاهش خطر مشکلات تنفسی مانند آسم کمک کند. روغن زیتون سرشار از آنتی اکسیدان های ضد التهابی مانند پلی فنول ها و ویتامین E است که مسئول بسیاری از مزایای سلامتی آن هستند.

تحقیقی که شامل 871 شرکت‌کننده بود به این نتیجه رسید که افزایش مصرف روغن زیتون به کاهش احتمال ابتلا به آسم کمک می‌کند. بنابراین، اگر به دنبال شروع یک رژیم غذایی ضد التهابی هستید، به رژیم غذایی مدیترانه ای توجه کنید. این نوع برنامه غذایی به ویژه برای افراد مبتلا به آسم و COPD و افراد سیگاری مفید است.

7. آجیل برزیلی

یکی از دلایلی که چرا باید بیشتر آجیل برزیلی بخورید این است که این آجیل سرشار از سلنیوم است که برای سلامت ریه ها ضروری است. اگرچه غلظت‌ها بسته به شرایط رشد به‌طور قابل‌توجهی متفاوت است، اما یک آجیل برزیلی می‌تواند بیش از 150 درصد از نیاز روزانه سلنیوم را تامین کند.

براساس مطالعات، مصرف بالای سلنیوم می تواند به پیشگیری از سرطان ریه، بهبود عملکرد تنفسی در افراد مبتلا به آسم و تقویت عملکرد ایمنی و دفاع آنتی اکسیدانی کمک کند که همه اینها می تواند سلامت ریه را ارتقا دهد. یک یا دو آجیل برزیلی برای محافظت از ریه های خود در برابر التهاب داشته باشید.

8. ماهی چرب

ماهی چرب سرشار از امگا 3 است که دارای توانایی های ضد التهابی است. محققی از دانشگاه La Trobe ادعا کرد خوردن ماهی دو بار در هفته ممکن است به درمان التهاب ریه در کودکان مبتلا به آسم کمک کند. 

این کارآزمایی علمی شامل 64 کودک مبتلا به آسم متوسط ​​از آتن، یونان، در محدوده سنی 5 تا 12 سال بود. دانشمندان استرالیایی و یونانی کودکان را به دو گروه تقسیم کردند.

گروه اول دو وعده یا 150 گرم ماهی چرب پخته شده در هفته را به مدت 6 ماه به عنوان بخشی از رژیم غذایی یونانی مدیترانه ای مصرف کردند. گروه دوم وعده های غذایی منظم خود را می خوردند. گروه ماهی خوار در این مطالعه 14 واحد کاهش التهاب برونش را داشتند. 

9. کلم قرمز

کلم قرمز حاوی رنگدانه های گیاهی به نام آنتوسیانین است که به این سبزی رنگ روشن می دهد. طبق یک بررسی علمی، مصرف منظم آنتوسیانین به جلوگیری از کاهش عملکرد ریه کمک می کند. علاوه بر این، کلم قرمز سرشار از فیبر است که با عملکرد بهتر ریه مرتبط است.  

در مقایسه با کلم سبز، نوع قرمز آن حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدان قوی، فلاونوئیدهای ضد سرطان و 10 برابر بیشتر ویتامین است که همگی برای سلامت ریه مفید هستند.

10. زغال اخته

زغال اخته به دلیل داشتن مواد مغذی غنی به حفظ و محافظت از عملکرد ریه کمک می کند. این توت ها همچنین می توانند به درمان التهاب در بدن کمک کنند. زغال اخته حاوی آنتوسیانین هایی مانند پتونیدین، دلفینیدین، پئونیدین، مالویدین و سیانیدین است. آنتوسیانین ها برای سرکوب اثر استرس اکسیداتیو بر بافت ریه مورد مطالعه قرار گرفته اند.  

در تحقیقی که بر روی 839 جانباز انجام شد، نشان داده شد که مصرف زغال اخته با کندترین سرعت کاهش عملکرد ریه مرتبط است. خوردن 2 وعده یا بیشتر زغال اخته در هفته در مقایسه با مصرف کم یا عدم مصرف بلوبری، بیش از 38 درصد از کاهش عملکرد ریه جلوگیری می کند.

11. گوجه فرنگی

گوجه فرنگی منبع فوق العاده ای از آنتی اکسیدان کاروتنوئیدی لیکوپن است که با سلامت ریه ها مرتبط است. یک مطالعه نشان داد که خوردن فرآورده های گوجه فرنگی به کاهش التهاب راه های هوایی در بیماران مبتلا به آسم و همچنین بهبود عملکرد ریه در بیماران مبتلا به COPD کمک می کند.

طبق یک تحقیق در سال 2019، رژیم غذایی سرشار از گوجه فرنگی با کاهش دفعات آسم ضعیف در 105 بزرگسال مبتلا به آسم مرتبط بود. در حالی که هیچ ماده غذایی وجود ندارد که بتواند به طور جادویی التهاب ریه ها را درمان کند، یک رژیم غذایی سالم می تواند به میزان قابل توجهی آن را کاهش دهد. برای کمک به جلوگیری از التهاب و حمایت از سلامت کلی ریه، تعدادی از غذاهای ذکر شده را در برنامه غذایی خود بگنجانید.

منبع: بیتوته

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها