کد خبر: 657167
تاریخ انتشار :

عضویت ایران در شانگهای در اجلاس سمرقند

تسنیم/ وزیر امور خارجه ازبکستان با اعلام این خبر که جمهوری اسلامی ایران در نشست سران سمرقند در شهریور ماه به عضویت سازمان همکاری شانگهای در خواهد آمد، یادآور شد: بلاروس نیز رسماً درخواست عضویت در سازمان همکاری شانگهای را داده است.

عضویت ایران در شانگهای در اجلاس سمرقند
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش خبرگزاری «نووستی»، ولادیمیر نوروف، وزیر امور خارجه ازبکستان اعلام کرد که جمهوری اسلامی ایران در اجلاس بعدی رهبران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای که در روزهای 15 و 16 سپتامبر (24 و 25 شهریور ماه) در سمرقند برگزار می‌شود، به عضویت این سازمان در خواهد آمد.

نوروف روز دوشنبه در میزگردی در مسکو در این باره گفت: «در سال جاری و در دوره ریاست جمهوری ازبکستان در سازمان همکاری شانگهای، ایران که تاکنون وضعیت عضو ناظر داشته، به عنوان عضو جدید سازمان همکاری شانگهای پذیرفته خواهد شد. یادداشتی درباره تعهدات جمهوری اسلامی به عنوان عضو سازمان همکاری شانگهای نیز در اجلاس سمرقند امضا خواهد شد.»

وزیر امور خارجه ازبکستان همچنین یادآور شد که بلاروس نیز برای پیوستن به سازمان همکاری شانگهای درخواست داده است. ولادیمیر نوروف گفت: «درخواست رسمی بلاروس قبلاً به کشورهای عضو ارسال شده است. و در نشست سمرقند، اگر تصمیم مشترکی در این باره گرفته شود که من فکر می‌کنم که گرفته شود، روند پذیرش این کشور در عضویت سازمان همکاری شانگهای ممکن است آغاز شود.»

نشست بعدی رهبران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای در ماه سپتامبر (شهریور ماه) در شهر سمرقند (در جمهوری ازبکستان) برگزار خواهد شد.

در ماه سپتامبر سال 2021، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، حمایت کامل مسکو از پذیرش ایران در سازمان همکاری شانگهای را اعلام کرد. جمهوری اسلامی ایران که از سال 2012 وضعیت ناظر را در سازمان داشته، در سال 2008 رسماً درخواست پیوستن به صفوف این سازمان به عنوان عضو کامل را داد، البته عضویت این کشور سال‌ها به دلیل رژیم تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل علیه تهران در هاله‌ای از ابهام قرار داشت. در سال 2015 و به دنبال دست یابی به توافق هسته‌ای با ایران، این تحریم‌ها لغو شده و مانع اصلی برای عضویت ایران در سازمان شانگهای برداشته شد.

سازمان همکاری شانگهای در سال 2001 با امضای یک بیانیه مشترک توسط رهبران کشورهای قزاقستان، چین، قرقیزستان، روسیه، تاجیکستان و ازبکستان تأسیس شد. در سال‌های بعد، هند و پاکستان نیز به آنها پیوستند. همکاری بین کشورهای عضو در سطوح مختلف: از جمله در زمینه تضمین ثبات و صلح منطقه تا تبادل دانش و فناوری علمی، فرهنگی و آموزشی انجام می‌شود.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها