کد خبر: 657230
تاریخ انتشار :

نگاه تحلیلگر/ گفت‌وگوی «نامه‌نیوز» با جواد آرین‌منش

نباید موضوعات فرهنگی و اجتماعی را امنیتی کنیم

جواد آرین‌منش گفت: امروز می‌بینیم آن است که عموم برخوردها در حوزه حجاب سلبی است و خب طبیعی است با چنین رویکردی مسئله حجاب سامان داده نمی‌شود.

نباید موضوعات فرهنگی و اجتماعی را امنیتی کنیم
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه‌نیوز: در میانه مشکلات اقتصادی به نظر می‌رسد مشکلاتی در حوزه سیاست داخلی هم به وجود آمده است؛ از جمله برخوردهایی که با تنی‌چند از نیروهای تندروی اصلاح‌طلب صورت گرفته و البته برخوردهایی که با برخی کارگردان‌هایی که چندان هم خطوط قرمز را رعایت نمی‌کنند. حالا در این وضعیت پرسش آن است که چه باید کرد تا در شرایطی که حتما مهم‌ترین دغدغه مردم رفع مشکلات اقتصادی است، حواشی سیاسی بیش از این نشود؟

جواد آرین‌منش، فعال و تحلیلگر سیاسی، درباره این موضوع به «نامه‌نیوز» گفت: «به طور کلی مسائل فرهنگی را باید با راهکارهای فرهنگی حل‌وفصل کرد. معمولا در کشورهای دموکراتیک مسائل پیچیده امنیتی به موضوعات سیاسی و اجماعی تبدیل و برایش راهکارهای فرهنگی و اجتماعی جست‌وجو می‌شود. به هیچ‌وجه درست نیست که برعکس عمل کنیم و موضوعات فرهنگی و اجتماعی را تبدیل به موضوعات امنیتی کنیم. شاید چنین روشی به ظاهر در کوتاه‌مدت جواب بدهد اما حتما واکنش‌های منفی جامعه را در پی خواهد داشت و فاصله میان مردم و مسئولان را بیشتر می‌کند».

او ادامه داد: «در زمینه حجاب شورای عالی انقلاب فرهنگی طرح عفاف و حجاب را پیش‌بینی کرده است که در این طرح بیش از 25نهاد و دستگاه فرهنگی و آموزشی مانند وزارت آموزش‌وپروش، سازمان تبلیغات، وزارت ارشاد، ستاد امر به معروف و نهی از منکر، دانشگاه‌ها و ده‌ها نهاد فرهنگی-اجتماعی دیگر. یکی از آن نهادها هم نیروی انتظامی است. این ترکیب این معنی را می‌دهد که  اکثر اقدامات در حوزه حجاب و عفاف باید ایجابی باشد و بخش بسیار محدودی از اقدامات باید سلبی باشد اما آنچه امروز می‌بینیم آن است که عموم برخوردها در حوزه حجاب سلبی است و خب طبیعی است با چنین رویکردی مسئله حجاب سامان داده نمی‌شود».

این فعال سیاسی همچنین بیان کرد: «امنیتی‌شدن کشور با تکیه بر دیدگاه‌های سلیقه‌ای و شخصی نتیجه منفی به بار می‌آورد. اگر فردی دیدگاه‌های متفاوتی نسبت به مسئولان دارد باید با او گفت‌وگو کرد، باید نقطه‌نظرات در کرسی‌های آزاداندیشی که رهبر انقلاب هم بر این موضوع تأکید دارند، مطرح شود و راهکارهای اقناعی در پیش گرفته شود؛ وگرنه زور و ارعاب و تهدید که کار را جلو نمی‌برد و بلکه باعث مظلوم‌نمایی همان افرادی که بازداشت می‌شوند، خواهد شد که این هم نتیجه معکوس است».

آرین‌منش در پایان گفت: «اکنون کشور درگیر مشکلات شدید اقتصادی است و باید تمرکز مسئولان بر حل این موضوعات باشد. آقای رئیسی و دولتش گفت که مشکلات معیشیتی و اقتصادی را به سرنوشت برجام گره نمی‌زنیم که در عمل چنین نشد و دیدیم که گره خورده است؛ پس بهتر است دولت و همه مسئولان تمرکز خود را بر رفع مشکلات اقتصادی و حل مسائل بین‌المللی معطوف کنند».

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها