کد خبر: 657549
تاریخ انتشار :

چند نکته در مورد نماز جمعه دیروز مقتدی صدر

مقتدی صدر در نماز جمعه ای که خود نام وحدت بر آن نهاده بود سخنان تندی را بیان کرد؛ همانگونه که پیش بینی میشد، رهبر جریان صدر با کناره گرفتن از روند تشکیل دولت، راهکارهای خیابانی را برای تحمیل منویات مدنظرش در پیش خواهد گرفت و امروز نیز با فراخوان عمومی هوادارانش به نماز جمعه تلاش کرد هشداری به جناح های رقیب شیعی خود بدهد.

چند نکته در مورد نماز جمعه دیروز مقتدی صدر
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

نکته جالب اینجا بود که مقتدی از مرجعیت نجف هزینه کرد و برای پیشبرد مقاصد سیاسی اش به صورت گزینشی به سخنان آیت الله العظمی سیستانی استناد کرد؛ در حالی که اول کسی که در عراق حرمت مرجعیت را شکست و آیت الله سیستانی را مرجع صامت معرفی می کرد جریان صدر بود.

از ماجرای قتل سید عبدالمجید خویی فرزند آیت الله العطمی خویی توسط هواداران مقتدی نیز که بگذریم او امروز از قانون و لزوم تمکین گروههای سیاسی و نظامی به قانون اساسی سخن راند؛ در حالی که در سال ۲۰۰۸ همو بود که بدون مجوز دولت عراق و مرجعیت در شهر بصره به صورت خودسرانه اعلام حکومت اسلامی کرد و شبه نظامیانش با خشونت تمام مردم را به اجرای فرایض دینی ملزم می نمودند که البته توسط دولت وقت در عملیات صولة الفرسان سرکوب شدند.

اما نکته جالب عدد اعلام شده از حضور طرفداران مقتدی در نماز جمعه امروز برگزار شده در خیابان فلاح شهرک صدر بغداد بود که رسانه های وابسته به آنان ادعا می کنند ۲ میلیون نفر در آن حاضر شده اند؛ طول این خیابان ۵۸۰۰ متر و عرض آن خوشبینانه ۴۰ متر است.

اگر خیابان را صاف و بدون هیچ عارضه و امکاناتی در نظر بگیریم نماز گزاران در فضای ۲۳۲/۰۰۰ متر مربعی نماز را برگزار کرده اند؛ همچنین اگر در هر مربع به طور فشرده ۲ نفر نماز بخوانند در حالت بسیار خوشبینانه عددی حدود ۴۵۰/۰۰۰ به دعوت مقتدی لبیک گفته اند.

جریان صدر روز به روز در حال رادیکال کردن فضای سیاسی عراق است و بعید نیست اختلافات شیعی-شیعی به نبرد خیابانی تبدیل شود مگر این که عقلای عراق در این خصوص هوشمندانه عمل نمایند؛ نباید فراموش کرد اعتراضات اکتبر سال ۲۰۱۹ نیز که مقتدی صدر روی موج آن سوار شد توسط برخی از شیعیان انجام گرفت و دولت نسبتا موفق عادل عبدالمهدی را سرنگون ساخت!

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها