کد خبر: 657694
تاریخ انتشار :

محاکمه مشاور ترامپ در دادگاه جنایی فدرال

مشاور و استراتژیست ترامپ، امروز در دادگاه جنایی فدرال به اتهام اهانت به کنگره محاکمه می‌شود.

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز، قرار است امروز (دوشنبه) یک دادگاه فدرال آمریکا تعیین کند که آیا «استیو بنن» استراتژیست و مشاور ترامپ با سرپیچی از احضاریه برای شهادت و ارائه مدارک به کمیته حقیقت‌یاب ششم ژانویه، قانون را زیر پا گذاشته است یا خیر.

پاییز سال گذشته کمیته حقیقت یاب مجلس نمایندگان آمریکا که درباره حمله به کنگره این کشور در ششم ژانویه تحقیق می‌کند، استیو بنن، مشاور سابق دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا را برای ارائه مدارک مربوط به واقعه ششم ژانویه احضار کرد، اما او از این احضاریه سرپیچی کرد. در نتیجه در ماه اکتبر، این کمیته او را به اتهام اهانت به وزارت دادگستری آمریکا ارجاع داد تا در آنجا تحت پیگرد قانونی قرار بگیرد.

یک ماه بعد وزارت دادگستری این پرونده را بررسی کرده و یک هیئت منصفه عالی علیه بنن در دو مورد «اهانت به کنگره» اعلام جرم کرد که هر دو مورد از نوع بزهکاری () محسوب می‌شوند. این اقدام وزارت دادگستری بسیار نادر بوده و آخرین مورد اعلام جرم به اتهام «اهانت» به ۱۹۸۳ باز می‌گردد. با این حال، اگر بنن در هر دو مورد محکوم شود، با ۳۰ روز تا یک سال زندان مواجه خواهد بود.

بنن که در ماه اوت ۲۰۱۷ توسط ترامپ اخراج شد، از زمان ترک کاخ سفید به یکی از قدرتمندترین صداهای حزب محافظه‌کار بدل شده است. او در سال ۲۰۲۰ از پادکست خود به نام «اتاق جنگ» برای ترویج تئوری‌های توطئه از جمله انتخابات ۲۰۲۰ استفاده کرد و گفت ممکن است ترامپ بخواهد انتخابات ۲۰۲۰ را باطل کند.

او چند روز پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا پیشبینی کرد که دونالد ترامپ در شب انتخابات اعلام پیروزی کرده و از افزایش رای دموکرات‌ها که ناشی از شمارش آرای پستی است (که بعد از شمارش آرای حضوری شمرده می‌شوند) استفاده خواهد کرد. ترامپ چند روز بعد دقیقا همین کار را کرد.

کمیته ششم ژانویه در گزارش خود به وزارت دادگستری آمریکا نوشت، ظاهرا استیو بنن از آنچه قرار بوده در ششم ژانویه رخ دهد از قبل اطلاع داشته است. این کمیته همچنین مدعی شده که بنن و ترامپ در پنجم ژانویه دو بار با یکدیگر گفت‌وگو داشتند که پس از تماس اول، بنن در پادکست خود می‌گوید: فردا (ششم ژانویه و روز حمله) غوغا به پا خواهد شد. همه چیز در حال همگرایی است و فردا در نوک حمله قرار داریم.

او همچنین در آستانه حمله در هتل ویلارد حضور داشت، جایی که میزبان هسته تلاش‌های حقوقی ترامپ برای ابطال انتخابات ۲۰۲۰ بود.

بنن نخستین مقام دولت ترامپ است که به دلیل عدم همکاری با کمیته حقیقت‌یاب کنگره آمریکا محاکمه می‌شود. او از لحظه‌ای که علیهش اعلام جرم شد، گفته است که با این اتهامات مبارزه خواهد کرد اخیرا و در پادکست خود گفت که با دشمنانش «خشن» برخورد خواهد کرد. اما او تا کنون در چند مورد شکست خورده، چرا که یک قاضی منطقه‌ای آمریکا که دست‌نشانده ترامپ است، بسیاری از دفاعیات بنن را مسدود کرده است.

وکیل بنن در واکنش به این مسئله گفت: چرا به دادگاه برویم وقتی هیچ دفاعی نداریم؟

این اقدام دادگاه باعث شد تا بنن بسیاری از دفاعیت مهم خود را از دست بدهد، از جمله اینکه مخالفت با احضاریه کمیته ششم ژانویه را به توصیه وکیلش انجام داده است! وکلای بنن همچنین مدعی هستند که ترامپ به بنن وعده «مصونیت اجرایی» داده تا او را از شکایت‌ها حفظ کند، اما هنوز مشخص نیست که آیا کسی که دیگر رئیس‌جمهوری نیست می‌تواند چنین امتیازی به شخصی بدهد که اصلا کارمند دولت نیست؟

اکنون تنها دفاعیه‌ای که بنن در این دادگاه دارد، این است که مهلت زمانی این احضاریه را اشتباه متوجه شده، خصوصا که پس از اتمام مهلت زمانی احضاریه، کمیته منتخب در نامه‌ای به او گفته است که امیدوار است هنوز با تحقیقات همکاری کند.

 

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها