کد خبر: 657750
تاریخ انتشار :

نگاه تحلیلگر/ گفت‌وگوی «نامه نیوز» با جعفر قنادباشی

تفاوت‌ سفر پوتین به تهران با سفر بایدن به منطقه

قنادباشی تاکید می‌کند که سفر بایدن به اسرائیل و عربستان نتیجه‌ای نداشته و سفر پوتین به تهران نیز در تقابل با آن نیست.

تفاوت‌ سفر پوتین به تهران با سفر بایدن به منطقه
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه نیوز - اجلاس آستانه با حضور پوتین و اردوغان و فیصل مقداد در تهران در حالی شکل گرفت که بسیاری از کارشناسان اهمیت سفر روسای جمهور روسیه و ترکیه را بیش از آنکه به این اجلاس مربوط بدانند به سفر اخیر و منطقه‌ای بایدن ربط داده و در راستای تشکیل یک ائتلاف تقابلی تفسیر کردند. برخی دیگر از کارشناسان نیز کاملا نظر متفاوتی داشته و همچنان بر بی اهمیت بودن سفر بایدن تاکید کردند. 

جعفر قنادباشی، تحلیلگر مسائل بین‌المللی در گروه دوم جای می‌گیرد و معتقد است که سفر پوتین به تهران هیچ ربطی به سفر اخیر بایدن ندارد. او در گفت‌وگو با «نامه نیوز» گفت: «اهمیت این سفر و برگزاری این نشست به آن است که در شرایط جنگ اوکراین ، همچنین در شرایطی که ایران از قدرت و جایگاه منطقه‌ای قابل توجهی برخوردار است؛ برگزار می‌شود».

وی افزود: «اینکه ایران مجددا محل دیدار سران نشست آستانه است، سبب شده که این نشست از دیدار قبلی اردوغان و پوتین با هم اهمیت بیشتری داشته باشد زیرا در این مدت جایگاه و مرتبه و پرستیژ ایران بالاتر رفته است».

این دیپلمات پیشین با تاکید بر اینکه سفر پوتین به ایران در تقابل با سفر بایدن به منطقه نبوده است، گفت: « سفر بایدن خیلی بی‌اثر و بی‌اهمیت بود . او فاقد هر طرحی برای منطقه بود و در واقع چه می‌آمد و چه نمی‌آمد هفتمین اجلاس سران آستانه در ایران برگزار می‌شد. به اضافه اینکه این اجلاس از ابتدای تشکیل، علاوه بر تمرکز بر برقراری آرامش در سوریه، کوششی برای کاهش مداخلات غربی‌ها و آمریکا در منطقه و سوریه بوده است».

قنادباشی در پاسخ به اینکه آیا سفر بایدن در اینکه چه موضوعاتی در دیدارهای دوجانبه پوتین و اردوغان با مقامات ایران دارند نیز اثری نداشته است؟ گفت: «اصلا. سفر بایدن آن قدر دارای ضعف بود که نمی‌تواند تاثیری داشته باشد. سفر او نه در عربستان و نه در اسرائیل دستاوردی نداشت. حتی اگر سفر او را با سفر ترامپ به عربستان مقایسه کنیم متوجه ضعف آن خواهیم شد. در واقع بایدن بیشتر نیازمند منطقه بود و اثرگذاری نداشت».

وی تاکید کرد: «مساله قابل توجه این است که بایدن به عنوان یک ارباب وارد کشورهای متحد خود شد و سرسپردگان نیز دور او جمع شدند. در اینجا اما یک اجلاس با حضور سه کشور قدرتمند و پرجمعیت منطقه برگزار شد و هیچ کسی نقش ارباب ندارد لذا مقایسه پوتین با بایدن غلط است».

این تحلیلگر مسائل بین‌المللی گفت: «آمریکایی‌ها از ابتدای تشکیل نشست آستانه سعی داشتند که در آن مداخله کنند اما موفق نشدند. از همان زمان این روند بدون اینکه به ارتجاع منطقه اجازه مداخله دهد، شروع به کار کرد و تا حد زیادی هم به اهداف خود رسید. امروز که جلسه تشکیل شد سوریه پیروز است و تروریست‌ها تا حد زیادی مغلوب شده‌اند.»

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها